5mm "sorgkant" Maxxis Presa Sport MA-PS (180/55-R17) vid bankörning!

Lite O/T

Var kan man hitta specifikationerna på olika däckstryck.

Tex Michelin .. har dom rek däckstryck för olika däck nånstans på nätet ?

Last edited:
Har du kollat på fjädring? Kör du bana med komfortinställning kan den få svårt att "hålla emot" när du pressar mera. Påfrestningen ökar rätt radikalt är du börjar närma dig ytterligheter. De trajjor jag provat, (demohojar street/speedtriple på gata skall tilläggas), upplevde jag som rätt mjuka och då framförallt bak. Gissar att de hade någon slags grundinställning.

När jag tog ut mitt lok på bana, var det en skrämmande upplevelse då det kändes som fjädringen gav upp totalt. Ett enda sladdande blev det.

Verkar som att detta däcket är svårare att slita ända ut. Körde metzeler z6 och bridgestone bt016 innan å där var det inga problem att bli av med "fegranden". Detta kört med samma tryck och övriga inställningar..

Har du kollat på fjädring? Kör du bana med komfortinställning kan den få svårt att "hålla emot" när du pressar mera. Påfrestningen ökar rätt radikalt är du börjar närma dig ytterligheter. De trajjor jag provat, (demohojar street/speedtriple på gata skall tilläggas), upplevde jag som rätt mjuka och då framförallt bak. Gissar att de hade någon slags grundinställning.

När jag tog ut mitt lok på bana, var det en skrämmande upplevelse då det kändes som fjädringen gav upp totalt. Ett enda sladdande blev det.

Jag har inte vågat skruva något på fjädringen. Risk att man skruvar bort sig. Hojen går rätt bra som den gör just nu, därav inte sagt att den skulle kunna justeras in för att bli mer optimal. Det gäller att hitta nån som vet hur man skall skruva bara. :) Känns lite farligt att börja experimentera själv. :gnissla

Verkar som att detta däcket är svårare att slita ända ut. Körde metzeler z6 och bridgestone bt016 innan å där var det inga problem att bli av med "fegranden". Detta kört med samma tryck och övriga inställningar..

Ja det känns dom om det hänger mest på däck-profil och inte så mycket på hastighet.

Last edited:
Jag har inte vågat skruva något på fjädringen. Risk att man skruvar bort sig. Hojen går rätt bra som den gör just nu, därav inte sagt att den skulle kunna justeras in för att bli mer optimal. Det gäller att hitta nån som vet hur man skall skruva bara. :) Känns lite farligt att börja experimentera själv. :gnissla

Papper och penna, räkna klick med instruktionsbok till hands, inte så svårt. Det låter som det är lite mjukt, skicka på lite komp och fixa lite snabbare retur är ju inte så märkvärdigt. Börjar lätt skrapa med fel inställningar och så tror folk de närmat sig cykelns/däckets gränser. Tilläggas skall väl att originalfjädringens justeringsmöjligheter inte brukar medge så dramatiska förändringar att det blir farligt. Skulle väl vara om du gör tvärtemot fram resp bak då.

Om man behöver tuffa upp när man skjutsar, hur skall det då gå när du börjar pressa ordentligt? Att tro att det är däcket, när man kanske kör omkring med inställning modell cykelpump/gunghäst.....Man känner sig snabb när det börjar skrapa åtminstone.

Vågar nästan svära på att du kan utnyttja hela däckets bredd med rätt inställning! Har du några bilder på hur det ser ut när du kör? Avataren säger inte så mycket.

Klart skumt är det, jag reagerade på samma sak med gamla Millen som gick på 190/50 - det var ~3 mm kvar, trots gedigna nedlägg på bana.

Duccen har slitage hela vägen på standardmonterade dragon supercorsa pro i 190/55, och om något så är jag kanske undermedvetet något försiktigare med den (än med gamla pärlan dvs).

/J

Kolla in här

Att ställa in fjädringen är väl använd tid på de flesta hojar skulle jag tro!

Jag hittade denna sida för ett tag sedan.

http://www.sportrider.com/motorcycle_suspension/index.html

Då hjälpte jag och en kompis åt och gick igenom allt vad gäller ridehight m.m. och simsallabim fick jag en ny hoj! Där finns mycket som de har meccat med som exempel osv. samt mycket "How To" om fjädringen. Det är inge fel att testa det finns juh alltid grundinställningarna kvar som de står i instruktionsboken.
om nu detta löser sorgekanterna vet jag inte men jag tror att man har roligare!
Tjong!

Här finns om detta händer gör så giude
http://www.sportrider.com/tech/146_0006_susp/index.html

Last edited:
Kommer det slita mer längre ut på däcket bara för att det går fortare? Även om nedlägget är detsamma? ( = fotpinne smakar asfalt )

Givetvis kräver fysikens lagar att jag vid ökad fart hänger ut mer för att inte behöva öka vinkeln.

Det var mer riktat till att ha så fint däck efter 2dagar på bana. Kapa 10sec per varv och det börjar tugga däck.

Att ställa in fjädringen är väl använd tid på de flesta hojar skulle jag tro!

Jag hittade denna sida för ett tag sedan.

http://www.sportrider.com/motorcycle_suspension/index.html

Då hjälpte jag och en kompis åt och gick igenom allt vad gäller ridehight m.m. och simsallabim fick jag en ny hoj! Där finns mycket som de har meccat med som exempel osv. samt mycket "How To" om fjädringen. Det är inge fel att testa det finns juh alltid grundinställningarna kvar som de står i instruktionsboken.
om nu detta löser sorgekanterna vet jag inte men jag tror att man har roligare!
Tjong!

Här finns om detta händer gör så giude
http://www.sportrider.com/tech/146_0006_susp/index.html

Bra länkar! Där har man något att börja jobba utifrån! :tummenupp

Det var mer riktat till att ha så fint däck efter 2dagar på bana. Kapa 10sec per varv och det börjar tugga däck.

Jag har också ca 3mm sorgkant på mina Maxxis bak, Supercorsa SC säcken var ut till kanten i samma tempo. Vet inte vad det beror på men förmodligen profilen på däcken.

Mina maxxis är också så där fina och har gått en 3 bandagar på kinnekulle vilket brukar slita satan på högersidan. Nu är ju inte jag någon Backlund precis, men 1.02-1.03 tider är väl inte tååringtempo för gatgrupperna precis ;) (hade jag nu baa en 1098 kunde jag kanske kapa 2s på rakan också, I wish :))

Vet inte om det var så fint efter två dagar precis. :) Bara de sista 5 mm!

Det är ju i princip onött, så nog var det fint:)

ja jag är kanonnöjd! fått bra recensioner :tummenupp

efter två bandagar såg mitt däck ut såhär, och mycket mer slitet blev det inte, även om jag körde "mer" de två sista dagarna.

Bara lite nyfiken.. Ungefär vilka tider har det gått runt kemora när däcket klarat sig så fint med randen och allt)

Last edited:
Hur däcken slits beror på många faktorer: däckets form, hojens chassigeometri, körstil osv.
Själv kör jag Mezeler Racetec K2 och nöter hela vägen ut bak, men får ca 5mm chicken stripes på framdäcket. Ser inget problem med det.

Sänk trycket till runt 2.1 så kommer fegranden försvinna bak! :) Och ni lär få bättre fäste också. Kan kännas lite ormigt första varvet till det har blivit lite temp i däcken sen är det bara bomba.

Fegrand fram bör inte kallas för fegrand för den är det sällan man blir av med oavsett hur fort det går.

Jag och Shooter tittade lite på hans setup när han var på semester i de finare delarna av landet. Under förutsättning att hans hoj hade grundinställningen enligt manualen var den duktigt mjuk i baken. Så ett tips för en normalviktig person på en S3 med intresse för bana är att justera hänget det första man gör:)

Och +1 till DQ:s kommentarer.

Bra länkar! Där har man något att börja jobba utifrån! :tummenupp

Det är ju i princip onött, så nog var det fint:)

Bara lite nyfiken.. Ungefär vilka tider har det gått runt kemora när däcket klarat sig så fint med randen och allt)

Min laptimer klockade 1.34 som snabbast, men jag är nybörjare och körde i lugna, mycket nytt att tänka på och pussla ihop första gången på stor bana :)

vill minnas att jag sänkte 2 hekto kall

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back