Välja stigning på gänga...

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Har ett vevparti till en kx500 som behöver ny gänga till svänghjulet. Tidigare var det m12 men som var rundad. Har filat ner den gamla gängen och ska nu gänga för 10 mm mutter istället. Vilken stigning skulle ni rekomendera? Har tillgång till stigning 1, 1,25 och 1,5 mm. Oftast brukar det väl vara lite finare gängor på såna där grejer?
 
Klämkraften i ett skruvförband blir större vid ett givet moment ju finare gängan är.
 
Köper resonemanget utan vidare eftersom det oftare är finare gängor där det också krävs större åtdragningsmoment.
Lite fysiklära sitter ju inte i vägen.
 
Precis.:tummenupp



Vid ett givet åtdragningsmoment får du en högre klämkraft ned en finare gänga, hävstångseffekten typ.

Det var som f---n
det skulle newton ha vetat...
Så vi 10nm förspänning på en M6 skruv med stigning 1,25 så blir det alltså mera med stigning 1 :confused: vid momentnyckeln inställd på 10 nm ??
är det så som sverker skulle ha sagt?
 
Det var som f---n
det skulle newton ha vetat...
Så vi 10nm förspänning på en M6 skruv med stigning 1,25 så blir det alltså mera med stigning 1 :confused: vid momentnyckeln inställd på 10 nm ??
är det så som sverker skulle ha sagt?


Nej sverker skulle ha sagt "Ska det verkligen behöva vara så här"

Jag lärde mig nått bra i detta iaf.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top