Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Hoppas det. Men att du säger att det skramlade/rasslade innan den dog låter fortfarande inte särskilt bra. Du är säker på att du har komp?

Lycka till med felsökningen.

Har inte det blekaste hur man kollar det, tror det börja gå över min kunskaps gräns då och om jag inte har komp...vad kan det innebära?

Ännu en fråga, under "toggle trouble codes" i "diagnostic" under flik 4 så är inte "cam position ...nånting" i markerade, vad betyder det??

Tack/

Micke
 
Har inte det blekaste hur man kollar det, tror det börja gå över min kunskaps gräns då och om jag inte har komp...vad kan det innebära?

Ännu en fråga, under "toggle trouble codes" i "diagnostic" under flik 4 så är inte "cam position ...nånting" i markerade, vad betyder det??

Tack/

Micke

Om du inte har komp har du råkat ut för ett riktigt ras. (Ventiler och/eller kolv.)
Men nu ska vi inte måla fan på väggen. Orkar du putta hojen framåt med växeln i? Det ska du inte göra nämligen.Om du kan putta den själv och få motorn att gå runt har du ingen komp.

Att cam position... inte är förbockad betyder bara att den felkoden inte ger check engine light.
 
Drömmen

Hej alla buell ägare jag är en ny buell ägare och är väldigt nöjd
Det är en 99 m2 1430cc går mycket bra
Jag kommer åter med frågor kanske:yoparty
Ha de gött på vägarna PA
 
Om du inte har komp har du råkat ut för ett riktigt ras. (Ventiler och/eller kolv.)
Men nu ska vi inte måla fan på väggen. Orkar du putta hojen framåt med växeln i? Det ska du inte göra nämligen.Om du kan putta den själv och få motorn att gå runt har du ingen komp.

Att cam position... inte är förbockad betyder bara att den felkoden inte ger check engine light.

Nix...jag kan lyfta hojen men inte putta den framåt....och snart kommer jag kunna slänga den .....långt:mad:

provade det med tajmingen här om dagen och nu kan jag inte få det att funka...ecm kopplar bort sig så snart jag lägger i växel...kan det bero på låg battery??
 
Nix...jag kan lyfta hojen men inte putta den framåt....och snart kommer jag kunna slänga den .....långt:mad:

provade det med tajmingen här om dagen och nu kan jag inte få det att funka...ecm kopplar bort sig så snart jag lägger i växel...kan det bero på låg battery??

ja, dåligt batteri påverkar mycket. hur då kopplar bort sig?
 
ja, dåligt batteri påverkar mycket. hur då kopplar bort sig?

idiot är jag åxå...efter till räckligt många heldagar på jobbet skall man inte skruva hoj...men flickan somnade tidigt så jag passade på....funkar mycket bättre när man fäller upp stödet!!!:huvet..IDIOT!! ...däremot när jag väll kom på det märkte jag att 5 stod fast och 0 aldrig kom...fel på cam position sensorn kanske??
 
idiot är jag åxå...efter till räckligt många heldagar på jobbet skall man inte skruva hoj...men flickan somnade tidigt så jag passade på....funkar mycket bättre när man fäller upp stödet!!!:huvet..IDIOT!! ...däremot när jag väll kom på det märkte jag att 5 stod fast och 0 aldrig kom...fel på cam position sensorn kanske??

Hade du anslutit till hojen då? annars får du inga live-värden.
jag är lite förvirrad när det gäller vilket (vilka) fel du har på hojen.
Kan du beskriva hela förloppet igen? Det verkar som om alla fel som finns uppstår helt spontant för dej...:confused:
 
Hade du anslutit till hojen då? annars får du inga live-värden.
jag är lite förvirrad när det gäller vilket (vilka) fel du har på hojen.
Kan du beskriva hela förloppet igen? Det verkar som om alla fel som finns uppstår helt spontant för dej...:confused:

Hojen dog i mid-färd...tyckte att det lätt lite konstigt innan...mer miss-ljud framifrån än normalt. Vägra sen o starta, ingen tändning...tyckte själv att det lätt som start motorn gick fritt men efter man fick av luft boxen så insåg jag att jag hade fel.

Har nyligen mappat om den, satt i nya stift och kablar (tänd hatar) samt ny 02 sensor...och haft den servat för 1600

Kollade så att start motorn drev kedjan och att den i sig flyttade tajming platan på andra sidan och det gjorde det och som du sa så går det inte att rubba hojen i ettan så comp finns

Skulle kolla tajmingen nu och inget händer...stå på 5 och jag är uppkoplat, provat med att vrida på gas handtaget för att se om TPS rör sig och det gör den

Och ja.... det här är min oturs sommar så om det verkar omöjligt så lovar jag att det kan hända mig...har haft ett par år med flyt men Murphy har hittat mig igen!!
 
Ny Buellägare här

Tjena folket


Var inne på denna tråden för ca 100 sidor sedan (har inte läst ikapp än). Då drömde jag om mc-kort och Buell. Har nu lappen i fickan och avverkat två symaskiner och är lycklig ägare av en XB12x -2006.

Jag bor i Dalsland och kör mest kvällsturer på egen hand. Övriga familjemedlemmar är inte mc-intresserade så det är konflikt om vad tiden skall ägnas åt. Eller ja, de har konflikt mellan sig om vad för aktivitet, jag har inga sådana bekymmer. Men så har väldigt många fäder det hemmavid ,har jag förstått..

Finns det någon Buell-aktivitet eller liknade?
Finns det någon Buell-förening eller så?

Avslutningsvis vill jag tipsa er om förbaskat nice väg till Rännelanda fik. Kör via Hedekas (kanske via Munkedal innan dess) och Kåtebol. Då har du en förbaskat skön kurvig väg som sällan har grussträngar (lite större sten bara) med härlig utsikt över Sannesjön.

Ta det lugnt ute på vägarna, det finns många nötter till bilförare som borde ägna sig knyppling istället!

Hälsningar Jonas.
 
Powercommander och andra sk piggyback enheter är helt bortkastade på Buell.
lösningen heter ecm-spy och är gratis.
ECM (kontrollboxen) är adaptiv och kompenserar själv för mindre ändringar, tex luft och buller.
Några har haft problem med 08 och nyare efter programuppdatering. Ecm-spy funkar inte heller med dessa årsmodeller (utan att trixa med ecm´n). finns andra program men inte gratis.
Sen är det upp till var och en vad man vill göra med sin hoj. Jag tror inte att det finns många bullar som är helt original dock...

Ålrajt, tackar för det. Finns en Buell -07 till salu på Blocket som har PC installerad, då sitter den där helt i onödan alltså? Trist för den som har betalt för en sån om den alltså inte behövs. Behöver bara få ut en annons och hitta en köpare till min hoj, så ska det nog lösa sig med allt, verkar ju åtminstone finnas en hel del prylar att "personifiera" hojen med.
Höres.
 
styrdämpare

Är det nå'n här som har styrdämpare på sin bulle? Är det värt pengarna?

Jag är definitivt ingen überbiker som ligger och kör extremfort hela tiden (kör inte heller på bana), men upplever hojen som lite nervös ibland. Speciellt på gaspådrag ut ur kurvor eller över backkrön. Försöker lägga tyngd över styret vid dessa tillfällen, men framhjulet känns ändå lite "darrigt" ibland. Det hela är väl inte så konstigt med tanke på den korta hjulbasen och den branta gaffelvinkeln (antar jag).

Jag har aldrig haft några problem (läs: Nära att gå av vägen) men lite stadigare och lugnare hoj vore ju inte en nackdel.

Synpunkter och funderingar?

Hej
Jag satte på styrdämpare (lsl) och märkte en klar förbättring ut ur kurvor och framför allt över/efter backkrön. Nya däck gjorde det ännu bättre, hade Dunlop fram och Michelin bak tidigare, (monterat när jag köpte den) och det var definitivt ingen bra kombination:dummer. Funker mycket bättre med Dunlop runt om.:banana
 
Hojen dog i mid-färd...tyckte att det lätt lite konstigt innan...mer miss-ljud framifrån än normalt. Vägra sen o starta, ingen tändning...tyckte själv att det lätt som start motorn gick fritt men efter man fick av luft boxen så insåg jag att jag hade fel.

Har nyligen mappat om den, satt i nya stift och kablar (tänd hatar) samt ny 02 sensor...och haft den servat för 1600

Kollade så att start motorn drev kedjan och att den i sig flyttade tajming platan på andra sidan och det gjorde det och som du sa så går det inte att rubba hojen i ettan så comp finns

Skulle kolla tajmingen nu och inget händer...stå på 5 och jag är uppkoplat, provat med att vrida på gas handtaget för att se om TPS rör sig och det gör den

Och ja.... det här är min oturs sommar så om det verkar omöjligt så lovar jag att det kan hända mig...har haft ett par år med flyt men Murphy har hittat mig igen!!

Om den står på 5 betyder det att den är jordad hela tiden(tror jag). Kortslutning? Kolla kabelhärvan som går från timingplattan upp mot ecm. Det skulle i så fall kunna förklara missljuden. spikning pga tändningen slår till när den vill. Prova att mäta upp kablaget från tändplattan. borde finnas schema i rephandboken. Nu tror jag att vi börjar närma oss någonting... Har du tur räcker det med 5cm eltejp för att fixa hojen.
 
Däck

Tjena igen

Kikar på däck, lär behöva nya nästa år.
Denna sidan fick jag tips om: www.mynetmoto.com. Vilka däck skall man ta för blandad körning, asfalt o grus?

Finns det någon bättre sida?

//Jonas
 
Om den står på 5 betyder det att den är jordad hela tiden(tror jag). Kortslutning? Kolla kabelhärvan som går från timingplattan upp mot ecm. Det skulle i så fall kunna förklara missljuden. spikning pga tändningen slår till när den vill. Prova att mäta upp kablaget från tändplattan. borde finnas schema i rephandboken. Nu tror jag att vi börjar närma oss någonting... Har du tur räcker det med 5cm eltejp för att fixa hojen.

...ingen tur.....rotor´n rör sig inte...det skulle väll också förklara varför den stå som 5. Hade en vän över i helgen som vissade att det faktiskt gick o dra runt bak-hjulet i ettan....både fram och bak?!?! så det bli nog komp-test när han fick tag i grejorna.....och det börja se ut som en liten större ingrep än vad jag hade hoppats på.

plockade väck primary´n och det såg fint ut i alla fall:banana:huvet
 
...ingen tur.....rotor´n rör sig inte...det skulle väll också förklara varför den stå som 5. Hade en vän över i helgen som vissade att det faktiskt gick o dra runt bak-hjulet i ettan....både fram och bak?!?! så det bli nog komp-test när han fick tag i grejorna.....och det börja se ut som en liten större ingrep än vad jag hade hoppats på.

plockade väck primary´n och det såg fint ut i alla fall:banana:huvet

Det verkar som om det rasat nåt på tändningssidan. Det skulle i så fall förklara varför hojen gick så dåligt innan den dog. det har nog vart på gång ett tag.
Kolla kompen också om du har möjlighet. Inte för att jag tror att det har hänt nåt där...
 
...ingen tur.....rotor´n rör sig inte...det skulle väll också förklara varför den stå som 5. Hade en vän över i helgen som vissade att det faktiskt gick o dra runt bak-hjulet i ettan....både fram och bak?!?! så det bli nog komp-test när han fick tag i grejorna.....och det börja se ut som en liten större ingrep än vad jag hade hoppats på.

plockade väck primary´n och det såg fint ut i alla fall:banana:huvet


Låter som om kilen till Piniondrevet gått av.
Motorn går runt men ventilerna rör sig inte då drevet på vevaxeln inte driver kammarna och tändningen längre.

Ett komprov avslöjar om så är fallet.
 
Hej! Hastighetsmätaren på min kära x1-lightning ifrån 2001 har slutat fungera. Är det någon som vet att det är enkelt för den händige att fixa eller är det verkstad som gäller?
Stort tack för svar!
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top