Knakar i bakhjulet

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
För någon vecka sen började det knaka från bakhjulet när jag var på väg från jobbet. Hade bytt hjullager ett par veckor tidigare och var rädd att det kunde ha nånting med det att göra. När jag kom hem lokaliserade jag ljudet till ryckutjämnarna. Ljudet uppstod när vred drevet fram och tillbaka när den stod på stödet. Då rev jag ner hjulet och fettade in ryckutjämnare och hela utrymmet de sitter i med kullagerfett. Då var den tyst i kanske en dag och är nu tillbaka igen.. Vad göra? Noterade att lacken nötts bort inne i hörnena i fälgen där de sitter. Kan inte föreställa mig att det är farligt, men låter inte direkt ballt när man kommer glidande..
 
Det är inte nödvändigtvis så att gummit tål kullagerfett.
Knirkar kan det göra när gummit glider under hög friktion. Kanske är gummina slitna och behöver bytas.
 
Det är inte nödvändigtvis så att gummit tål kullagerfett.
Knirkar kan det göra när gummit glider under hög friktion. Kanske är gummina slitna och behöver bytas.

Snackade med en kompis som brukar köra med kedjespray. Kan kanske vara värt ett test innan man betalar överpris på Yamaha.. Har aldrig kommit på tanken att smörja dem innan så de kanske har slitits lite under de drygt 1000 milen jag kört med dem.
 
Det är inte så att du har en för spänd kedja, eller att hjulet sitter snett? Det brukar kunna förorsaka en hel del knakande oljud.
 
Det är inte så att du har en för spänd kedja, eller att hjulet sitter snett? Det brukar kunna förorsaka en hel del knakande oljud.

Tycker inte det. Kedjan är det lagom slack på och hjulet sitter rakt. har väl visserligen inte kollat det mer vetenskapligt än att markeringarna på svingen stämmer överens och ser rakt ut om man kollar bakifrån. Drivpaketet är också i bra skick.
 
Tycker inte det. Kedjan är det lagom slack på och hjulet sitter rakt. har väl visserligen inte kollat det mer vetenskapligt än att markeringarna på svingen stämmer överens och ser rakt ut om man kollar bakifrån. Drivpaketet är också i bra skick.

Kolla så drevbultarna sitter fast (alla!!) Jag skar av hela svingen när en av drevets bultar gängade ut sig och svarvade av svingen på insidan. Men då lät det för djävligt illa i högst 10 min.

Eller så ligger bromsklossarna på en aning.

Hjullager håller på att skära
 
Kolla så drevbultarna sitter fast (alla!!) Jag skar av hela svingen när en av drevets bultar gängade ut sig och svarvade av svingen på insidan. Men då lät det för djävligt illa i högst 10 min.

Eller så ligger bromsklossarna på en aning.

Hjullager håller på att skära

Alla tips är bra tips. Drog lite i bultarna men grejerna satt fast.. Testade med kedjespray på gummina istället för fett. Var väl tyst i 10 mil men nu har knaket börjat komma tillbaka igen. Är väl bara att köpa nya ploppar och stoppa in. Börjar ju få rutin på bakhjul av/på nu :huvet
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top