lagertyp växellåda

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag behöver byta ett lager i växellådan på min mille.

Lagret som sitter där nu är ingående lager för kopplingskorgen, och tar därför rätt mycket moment. Lagret är av typ 6206 ETN9 /C4, vilket är ett lågfriktionslager med C4-spel. När jag snackar med olika firmor kan de antingen ta hem standardlager med C4-spel, eller ETN9-lager med C3-spel, dock verkar inte både ETN9 och C4 gå att kombinera.

Fungerar det med C3-tolerans på det här lagret, eller kommer det att värmenypa? Vidare, vad får jag för märkbar/mätbar skillnad om jag tar ett C4-lager utan ETN-hållare för kulorna? Dessa lager verkar ha väldigt många fler kulor i sig bland annat.

Tacksam för svar så jag vet vad jag ska beställa..

C3 går utmärkt att använda. Det används ofta i ramlager och de spinner betydligt snabbare...

Kan vara så att ETN9/C4 är special som bara levereras till MC-tillverkaren, och då är ju frågan: Vad är prisskillnaden mellan 6206 ETN9/C3 alt. 6206 C4 från lagerleverantören mot ett special 6206 ETN9/C4 från mc-butiken? Är det så stor prisskillnad så att det är värt att snåla/chansa?

C3 går utmärkt att använda. Det används ofta i ramlager och de spinner betydligt snabbare...

Nu kan inte jag Aprilia/Rotax, men vanligtvis är det väl ingen vidare nedväxling i primären, mellan veven och kopplingen... Dvs ramlagren spinner inte snabbare.

Sedan kan man ställa sig frågan om aktuellt lager är lika välförsörjt med smörjning, om inte så kanske den större toleransen behövs. Om konstruktörerna har kommit fram till C4 är det säkrast att använda det. Tycker jag.

Blir så att jag skiter i att byta det istället, ville mest byta det gamla bara för att jag har isär motorn, men det gamla verkar inte vara direkt slitet. Med lite olja i så låter/känns det inget när man roterar det.

Angående pris så vet jag inte, men antar att likt allt annat till den här motorn så kostar det ungefär dubbla sin vikt i guld..

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back