Glasfiber, spacka kåpor

Abrakadabra

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
Ja
Jag har förmodligen gjort en klassiker.

Ok, jag var lite stressad och låste i bromskivan fram. Sedan försökte jag rulla hojen lite till. Efter 10 cm märkte jag att det inte gick mer och resultatet blev en spräckt framskärm. :huvet

Sprickan e inte så stor men jag vill ändå laga det ordentligt, hur gör jag det på bästa sätt?

Jag tror på följande:
  • Slipa rent så inga bitar sitter löst
  • Tejpa utsidan (för att inget ska rinna genom)
  • Armera med glasfiber på insidan varvat med kletet som luktar gott
  • Efter 30 minuter (tork tiden) tar jag bort tejpen och fin spacklar
  • Slipa + spackla + slipa + spackla + slipa + spackla + slipa + spackla + slipa
  • Primer
  • Grund färg
  • Färdig färg
Är det rätt tillvägagångssätt?
Har Biltema grejerna för detta?
 
Last edited:
Är inte originalskärmen gjord i ABS plast?
I så fall är plastsvets en smidigare lösning....

Är skärmen i glasfiber så håller jag med om att din metod verkar bra bortsettf rån att det kan vara läge att låta det torka över natt istället....
 
Sådär har jag gjort så på några bikes och det funkade kanon. Allt från Biltema.
Är det ABS plast kan det vara lite kämpigt då kanske man bör använda speciallim eller smälta in med mer plast. Jag har dock lyckats även på originalkåpor med den sorts plast.

Det som luktar illa? Kanske är att föredra att använda epoxy istället då detta är mer humant att leka med. Dock inte bra att få på huden.


Jag har förmodligen gjort en klassiker.

Ok, jag var lite stressad och låste i bromskivan fram. Sedan försökte jag rulla hojen lite till. Efter 10 cm märkte jag att det inte gick mer och resultatet blev en spräckt framskärm. :huvet

Sprickan e inte så stor men jag vill ändå laga det ordentligt, hur gör jag det på bästa sätt?

Jag tror på följande:
  • Slipa rent så inga bitar sitter löst
  • Tejpa utsidan (för att inget ska rinna genom)
  • Armera med glasfiber på insidan varvat med kletet som luktar gott
  • Efter 30 minuter (tork tiden) tar jag bort tejpen och fin spacklar
  • Slipa + spackla + slipa + spackla + slipa + spackla + slipa + spackla + slipa
  • Primer
  • Grund färg
  • Färdig färg
Är det rätt tillvägagångssätt?
Har Biltema grejerna för detta?
 
Är det självklart att det är ABS plast bara för att det är orginalkåpor?
 
Är det självklart att det är ABS plast bara för att det är orginalkåpor?

Nej men det är väldigt vanligt. Gissningsvis 95% av moderna massproducerade mc har det.. Plocka av och kolla. Skulle du mot förmodan inte se/känna skillnaden skall det stå stämplat i materialet....
 
För de som undrar och ev söker en lösning kan jag meddela att resultatet blev riktigt bra. :yoparty
Jag kanske slarvade lite med slipningen men det är nog bara jag som ser. Det blir ett av vinterjobben. Jag la tre (3) varv med glasfiber på insidan och lite extra härdare. Om det håller? JA :tummenupp
 
Last edited:
För de som undrar och ev söker en lösning kan jag meddela att resultatet blev riktigt bra. :yoparty
Jag kanske slarvade lite med slipningen men det är nog bara jag som ser. Det blir ett av vinterjobben. Jag la tre (3) varv med glasfiber på insidan och lite extra härdare. Om det håller? JA :tummenupp

Gött att det blev bra. Vad använde du för grejer?
 
Jag brukar (vet inte om det än nödvändigt dock) använda lite superlim för att limma ihop delarna lite försiktigt i själva sprickan. Då blir det lite stadga av det hela innan man börjar med att gegga dit glasfibern och polyestern. Sen så är det bästa sättet att undvika framtida sprickbildning att ta en liten 1 mm borr och borra ett litet hål längst ut i sprickan. Då vet inte sprickan vart den ska ta vägen efter det. Jag har gjort det minst ett halvdussin gånger i både gammal spröd plast och ABS-plast och det funkar perfekt.

Men i övrigt så följer jag din "turlista".

Du bör dock veta att biltemas s.k. bättringsfärger tål inte avfetttning typ "prickbort".
 
Gött att det blev bra. Vad använde du för grejer?

Jag hade lite grejer hemma.
1. Slipade rent
2. Fasade kanterna och borrade hål i sprickan
3. Tejpade utsidan av skärmen (så inte smeten skulle rinna för mycket på utsidan)
4. 3 varv med glasfiber (köpte glasfiber 36-070 på biltema)
5. Finspackel på utsidan
5. Slipade med 80 papper i början (endast insidan) och slutade med 400 papper från biltema på utsidan
6. Grundmålade 2 ggr och slutmålade 3 ggr.

Är man petnoga blir resultatet väldigt bra. :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top