Triumph Speed Triple-tråden

Hur mycket luft ska det vara i respektive slang? (Tänkte byta luft och har en fransk manual)
 
2,35 fram
2,90 bak

Har du hittat nån att byta luft med då? :)

// Johan

Tack Johan. Jodå, Statoil hade lite luft över som jag fick byta till mig mot att dom fick röra ena skärmen lite på hojen.

När man kollar oljenivån, ska stickan vara helt i skruvad och hojen stå rakt eller ska stickan bara ligga löst på första gängen? Det har nämligen droppat en del från slangen som sticker ut under efter körning sen service gjordes och funderar om det är överflödig olja på grund av att dom kanske hällde i en del extra? Är den slangen under till för det?

Sen har jag börjat lite blygt att pröva hur bra bakhjulet klarar sig själv på vägen. Vilka växlar klarar man att dra upp en ^05'as S3'a på och i vilka hastigheter orkar hon upp? Sen nått tips kanske, brukar bli en ganska så ryckig uppfärd. Måste bara säga också, vilket nöje det är att köra en Speed Triple!
 
Tack Johan. Jodå, Statoil hade lite luft över som jag fick byta till mig mot att dom fick röra ena skärmen lite på hojen.

När man kollar oljenivån, ska stickan vara helt i skruvad och hojen stå rakt eller ska stickan bara ligga löst på första gängen? Det har nämligen droppat en del från slangen som sticker ut under efter körning sen service gjordes och funderar om det är överflödig olja på grund av att dom kanske hällde i en del extra? Är den slangen under till för det?

Stickan skall vara helt iskruvad. Varmkör motorn, slå av och vänta sedan några minuter innan du kollar nivån.

Jag har olja just precis förbi översta strecket på stickan. Men jag är för rädd om min speedy för att våga uiila med den! ( läs feg.... )

Tidigare trådposter säger att man kan ha i en del olja extra om man tycker det är kul att slanga mycket. Kan minnas fel men var det inte ända upp till 7dl(!) extra den där stuntkillen som kör uppvisningar hade i sina trajor?

// J
 
Ja det är ju inte min säkerhet jag tänker på när jag experimenterar utan hojens. Shit det lät mycket, men de två slangarna som sticker ut under motorn är de till för att släppa ut överflödig olja?
 
Tidigare trådposter säger att man kan ha i en del olja extra om man tycker det är kul att slanga mycket. Kan minnas fel men var det inte ända upp till 7dl(!) extra den där stuntkillen som kör uppvisningar hade i sina trajor?

// J

kan fylla på här, Sune Andersson syftar du på.
Vad gäller nivån, svar ja, uppåt 7 dl kan man ha i. Men efter att ha dryftat detta högt o lågt så skall man väl även passa på att höja ett varningens finger här. Såpass mycket olja, då är det när du wheelar massor och inte pressar ur bettan på motorvägen. Övertrycket kan oxo vara skadligt.
 
Ja det är ju inte min säkerhet jag tänker på när jag experimenterar utan hojens. Shit det lät mycket, men de två slangarna som sticker ut under motorn är de till för att släppa ut överflödig olja?

Det är tre slangar

Överströmning för kylsystemets expantionskärl, brukar palta ur efter påfyllning. Det slutar efter ett tag.

Tanklocksdrenering. Kolla att den inte är blockerad ! Den kan bli det ibland och om man tvättat eller kört i regn och öppnar tanklocket så rinner vatten ner i tanken då.

Tankevakuering. på den slangen sitter det en djävla svart plastmanick som brukar sluta funger efter ett tag (någon form av tipp tätning skall det vara). Ta bort skiten och sätt dit en rörbit istället så slipper du undertryck i tanken och en hackande motor :tummenupp

Vevhusventilationen är kopplad till luftburken så olja skall det inte komma ut i någon av slangarna under hojen och något övertryck pga för mycket olja kan det inte bli (om det inte är stopp i slangen.

När jag kollar oljan (varm olja) så skruvar jag ur stickan och torkar av den noga och skruvar sen i den igen. Sen lutar jag upp hojen så den står rakt och håller den så en stund och ställer sen ner den på stödet försiktigt. Skruvar sen ur stickan och kollar nivån. Någon mm upp på den runda delen brukar jag ha. Har kört 5000 mil så och det har funkat.
 
Hm, vad är det då som droppar lite efter körning, oljan är på övre strecket på stickan och ur den större slangen droppar något oljelikt fast ganska tunt (smakar sött). Kan det var ifrån kylsystemet? Jag har inte fyllt på där men var på service som sagt, dom sa dock inget om det. Hade varit skönt att slippa oroa sig för det eller veta vad det är så det blir fixat.
 
Hm, vad är det då som droppar lite efter körning, oljan är på övre strecket på stickan och ur den större slangen droppar något oljelikt fast ganska tunt (smakar sött). Kan det var ifrån kylsystemet? Jag har inte fyllt på där men var på service som sagt, dom sa dock inget om det. Hade varit skönt att slippa oroa sig för det eller veta vad det är så det blir fixat.

min pinkar oxo lite revir ibland därifrån, och har hört flera andra uppleva samma, borde inte vara något problem vad jag vet.
 
Hm, vad är det då som droppar lite efter körning, oljan är på övre strecket på stickan och ur den större slangen droppar något oljelikt fast ganska tunt (smakar sött). Kan det var ifrån kylsystemet? Jag har inte fyllt på där men var på service som sagt, dom sa dock inget om det. Hade varit skönt att slippa oroa sig för det eller veta vad det är så det blir fixat.

Glykol är sött men lapa inte i dig förmycke eftersom det är giftigt.:näsblod
Oroa dig inte, det drittlar tills nivån är strax över lägsta markeringen sen slutar det.:tummenupp
 
Last edited:
Hallo! Hjälp mig!! :huvet

Fick problem med hojen när jag skulle köra en längre tur från Umeå till Övik (10 mil) Efter ca 2 mil med lungt E4á tempo så började hojen tända på bara 2/3 cylindrar vid vissa tillfällen, ofta vid lägre varv och det vart bara värre och värre destu längre jag körde, det hjälpte att hålla in koppligen och varva ur den i mellan åt och sista bilten gick den över på 1 cylle men som sakt höll jag in koppligen och torrvarva ur den så tände den på alla efter en stund. Det känns som den går lika bra som vanligt när den tänder på alla 3 burkar och det låter mekaniskt som vanligt. Vart kan felet ligga? Har beställt nya iridium stift som kommer i morrn och ett nytt bränslefilter. Men efterssom den ett tag gick över på 1 cylle så känns det mysko ifall 2 stift skulle åka nästan samtidigt eller?
 
Hallo! Hjälp mig!! :huvet

Fick problem med hojen när jag skulle köra en längre tur från Umeå till Övik (10 mil) Efter ca 2 mil med lungt E4á tempo så började hojen tända på bara 2/3 cylindrar vid vissa tillfällen, ofta vid lägre varv och det vart bara värre och värre destu längre jag körde, det hjälpte att hålla in koppligen och varva ur den i mellan åt och sista bilten gick den över på 1 cylle men som sakt höll jag in koppligen och torrvarva ur den så tände den på alla efter en stund. Det känns som den går lika bra som vanligt när den tänder på alla 3 burkar och det låter mekaniskt som vanligt. Vart kan felet ligga? Har beställt nya iridium stift som kommer i morrn och ett nytt bränslefilter. Men efterssom den ett tag gick över på 1 cylle så känns det mysko ifall 2 stift skulle åka nästan samtidigt eller?

Vet inte hur det är med just din hoj men på tidiga speed triplar 1050 så var det liknande symptom. Problemet då var att gummihattarna som sitter på tändstiften inte var så täta då de släppte igenom vatten vilket resulterade i det du beskriver. Det var främst tändstiftet längst till vänster som påverkades då hojen lutar på stödet och regnvatten samlas där.
 
Ah! Är nog inte helt omöjligt, har tvättat hojen rätt mycket senaste tiden, Det har nog kommit en hel del vatten över motorn. Hur tar man enklast lös tanken?
 
Hallå alla S3 ägare!
Jag är en relativt nybliven ägare till en S3 av 2005 års modell.
Nu har jag lite funderingar. Mina bromsskivor fram glappar i sidled, jag antar att det är flytande skivor. Inga problem. Men! Det smattrar en del om brickorna eller medbringarna eller vad man vill kalla dom. Bromsverkan är väl som den ska, bortsett från svampigheten som ej är åtgärdat än.

Finns det någon fler som har smattrande bromsskivor? Är det normalt att det smattrar, eller bör man åtgärda det på nåt sätt?


Tacksam för svar!
 
Hallå alla S3 ägare!
Jag är en relativt nybliven ägare till en S3 av 2005 års modell.
Nu har jag lite funderingar. Mina bromsskivor fram glappar i sidled, jag antar att det är flytande skivor. Inga problem. Men! Det smattrar en del om brickorna eller medbringarna eller vad man vill kalla dom. Bromsverkan är väl som den ska, bortsett från svampigheten som ej är åtgärdat än.

Finns det någon fler som har smattrande bromsskivor? Är det normalt att det smattrar, eller bör man åtgärda det på nåt sätt?


Tacksam för svar!

På min hoj skulle jag definiera ljudet mer som ett surrande. ( bara när man bromsar ) Det skall vara helt normalt med denna typ av bromsskivor. Nu när jag tänker efter blev det iofs mindre surr om skivorna när de renoverade mina bromsok för att fixa svampigheten. Men TC i linköping säger att ljudet är helt normalt och inget man bhöver åtgärda.

// Johan
 
Storlek på väskor..

Tjena alla glada Triumph ägare.

Har en lite undran :: Hur stora är orginal plast värkorna till en Sprint 1050 (hur många liter rymmer dem ),hitta det inte någon stanns.O hur vatten täta är dem.. Skriver här för att sprint tråden är lite död liksom...:Bugar

Manus
 
På min hoj skulle jag definiera ljudet mer som ett surrande. ( bara när man bromsar ) Det skall vara helt normalt med denna typ av bromsskivor. Nu när jag tänker efter blev det iofs mindre surr om skivorna när de renoverade mina bromsok för att fixa svampigheten. Men TC i linköping säger att ljudet är helt normalt och inget man bhöver åtgärda.

// Johan


Tack för svaret! Mitt "smattrande" är också företrädesvis när jag bromsar.
Apropå svampproblemet; Var det ett garantiärende?
Och om det ej har blivit åtgärdat under garantitiden, är det bara att pröjsa själv och se glad ut då?

Mvh Jon
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top