Ktm 950 sm

Kul att det finns ytterligare en SMR i stan, då kan vi ju skylla på varandra om om grabbarna med blåljus på taket skulle tycka att man kör som en ligist, för det gör man ju jämt med en SUMO... :D

Det är två saker jag undrar, hur behåller man körkortet och hur håller man ner framhjulet?:D

Säg till om du skall ut och köra...
 
Det är två saker jag undrar, hur behåller man körkortet och hur håller man ner framhjulet?:D

Säg till om du skall ut och köra...

Det gäller att ha tur om man ska få behålla styrlappen & är man lika kass som mig på att åka på slangen så går det faktiskt... :D:D:D
Om vädret blir bättre så blir det nog åka imorgon, jag skriver en rad i Luleåtråden innan vi sticker ut.
 
Det gäller att ha tur om man ska få behålla styrlappen & är man lika kass som mig på att åka på slangen så går det faktiskt... :D:D:D
Om vädret blir bättre så blir det nog åka imorgon, jag skriver en rad i Luleåtråden innan vi sticker ut.

Ok, kollar där...
 
Actraljud!???

Har någon nåt tips om insatserna till Acrat.

- Med insatser låter det original
- Utan insatser låter det andra världskriget

Hur får man mitt emellan???

- Kapa röret på insatsen?
- Borra hål i insatsen nån stans?

Mycket tacksam för era erfarenheter...
 
Har någon nåt tips om insatserna till Acrat.

- Med insatser låter det original
- Utan insatser låter det andra världskriget

Hur får man mitt emellan???

- Kapa röret på insatsen?
- Borra hål i insatsen nån stans?

Mycket tacksam för era erfarenheter...


Har samma problem. Dock har jag wingsburkar. Just nu låter min som en satans moped bredvid tantens ducati. Och det går ju inte:näsblod

fynd eller?

http://www.blocket.se/skaraborg/Ktm_950_smr_ska_bort_21993988.htm?ca=10&w=3




.
 
Last edited:
Sitter och suktar lite efter en sumo på blocket nu.

Nån som kört både 950n och 990n? Insprutningen och de extra hästarna på 990n känns ju trevligt, men är det värt det om man inte har lust att slänga ut extra pengar för en 08, när man kan få en 950 -06a i fint skick för runt 60000?
 
Sitter och suktar lite efter en sumo på blocket nu.

Nån som kört både 950n och 990n? Insprutningen och de extra hästarna på 990n känns ju trevligt, men är det värt det om man inte har lust att slänga ut extra pengar för en 08, när man kan få en 950 -06a i fint skick för runt 60000?

Som jag skrivit tidigare, 990 känns nästan slö i jämförelse med 950:n. Jag har kört båda. De extra hästarna tycks ha rymt ur stallet.

Det är samma sak som 660 vs 690. Inte samma klipp (vridmoment vid låga varv) med insprutning.

Så, varför betala 70 tusen extra? Kanske för att få bättre komfort och jämnare gång. Men valet är solklart om du frågar mig.

Lycka till!

/J
 
Som jag skrivit tidigare, 990 känns nästan slö i jämförelse med 950:n. Jag har kört båda. De extra hästarna tycks ha rymt ur stallet.

Det är samma sak som 660 vs 690. Inte samma klipp (vridmoment vid låga varv) med insprutning.

Så, varför betala 70 tusen extra? Kanske för att få bättre komfort och jämnare gång. Men valet är solklart om du frågar mig.

Lycka till!

/J

Ok, tack för svaret... 950n verkar helt klart värd pengarna!
 
Här är ännu en mycket nöjd (än så länge) 950 smr -07 ägare.

Har kört mest 660 innan men tröttnade på att aldrig kunna köra längre sträckor utan att plåga både hoj och mig.
Är grymt nöjd med att nu både kunna leka och nu helt ok kunna cruisa i lite högre hastigheter då man ska längre.

Men jag har lite frågor nu ang vad jag ska göra med den.
Hojen är redan bestyckad för acra och rensad från allt onödigt, går kanon.

1. Vilka uppstädade bakdelar finns det?
Som vanligt lyckas ktm bygga en riktigt ful bakdel som är bökig som attan att bygga om, varför sätta säteslåset där tex, och värdens fulaste skyltlykta:huvet

2. Vilket orange-eloxerat styre passar till 950in?
Måste finnas något till endurohojarna som passar, orange tror jag blir riktigt bra till min smr.

3. Finns det korta broms och kopplingshandtag att köpa till?
Hittade inget i ktm:s powerparts iaf.

4. Finns det handtagsskydd med metallbåge som passar, med plast utanpå då.
Så man skyddar handtagen lite bättre om man klotar.

5. Var finns det sådana mindre backspeglar som man sätter under styret istället för de fula orginal.

6. Vilka blinkers har ni bytt till?

Svar:
1. Du kan beställa tail tidy från R&G racing http://www.rg-racing.com/browseType/Tail_Tidies/KTM/950_Supermoto/LP0057BK.aspx , sedan finns det en tysk som kallar sig Pretender och enligt mig har en snyggare variant som han tillverkar på beställning (se bifogade bilder) - leta i denna tråd så kommer du hitta både bilder o info om detta. Finns nån här som köpt från honom, om jag inte minns fel.

2. Det finns ett orange styre bland KTMs powerparts till 950n, från Renthal: http://www.ktmtwins.com/950supermoto/controls.html

3. Utgår från att det finns, vet folk som monterat sånt på Superduken, borde även funka på sumon. Har tyvärr ingen koll på fabrikat.

4. Jag har ett par oanvända svarta som passar, Spider på forumet har tagit bild på sina
attachment.php

Kränger dem för 350 kr, nypris ligger de på 695, pm:a om du e intresserad :-)

5. Kolla länken från ktmtwins ovan, där finns nåt alternativ.

6. Kör själv på originalblinkers...
 

Bifogat

  • pict1.jpg
    pict1.jpg
    225.3 KB · Visningar: 99
  • ktm 001.jpg
    ktm 001.jpg
    81.6 KB · Visningar: 99
Last edited:
Nån med en 990 sm som skulle kunna vara lite behjälplig? skulle behöva ha
måtten på fästpunkterna till 990ans lyse. Alltså hela klumpen som lyse, instrument och blinkers sitter i. Grunnar lite på att byta ut mitt mot 990ans.
Ser ut att vara lika fästpunkter men skulle vilja ha bekräftat. cc mått mellan skruvarna i kronan samt höjden mellan övre och nedre kronan.
 
Last edited:
Svar:
1. Du kan beställa tail tidy från R&G racing http://www.rg-racing.com/browseType/Tail_Tidies/KTM/950_Supermoto/LP0057BK.aspx , sedan finns det en tysk som kallar sig Pretender och enligt mig har en snyggare variant som han tillverkar på beställning (se bifogade bilder) - leta i denna tråd så kommer du hitta både bilder o info om detta. Finns nån här som köpt från honom, om jag inte minns fel.


Trist att de enligt infon på sidan INTE passar om man har Acra-pipor.... Någon som har tips på andra leverantörer?
 
Trist att de enligt infon på sidan INTE passar om man har Acra-pipor.... Någon som har tips på andra leverantörer?

Jag köpte av Tysken som b-rude talade om.. Nu sitter låset på sidan av ramen istället för baktill :)
Inge plast heller utan känns gediget.. stavar som en kratta idag..
 
Jag köpte av Tysken som b-rude talade om.. Nu sitter låset på sidan av ramen istället för baktill :)
Inge plast heller utan känns gediget.. stavar som en kratta idag..

Din stavning kan jag leva med ;) Så vad gav du in alles, leveranstid samt var det mycket mek att få dit skiten när du väl fick det? Kanske lättare om du svarar via PM så vi inte förpestar tråden ytterligare hehe
 
Här är ännu en mycket nöjd (än så länge) 950 smr -07 ägare.

6. Vilka blinkers har ni bytt till?

På min -06:a har jag bytt till de mer spetsiga blinkers som sitter på SuperDuken och på Sumo årsmod -08(?)/09. Tycker de stämmer bättre med hojens kantighet i övrigt.

Och om du inte redan har 16-drev fram – byt:tummenupp (kedjan behöver inte kortas).

Välkommen till SuMo City!
 
3. Finns det korta broms och kopplingshandtag att köpa till?
Hittade inget i ktm:s powerparts iaf.

Cyclecontrol

Är de enda som jag har lyckats hitta hittills, fick tipset från SD killarna.
Tyvärr så har ju SD och 690, och en hel massa ducatis, radial pump på kopplingssidan så det är den sidan som är krånglig att skaffa till :gnissla
 
Behöver lite hjälp i jättemotard-djungeln.

Är det 950 eller 990 man bör satsa på?
Värt de extra slantarna för SMR?

Långlivade motorer?
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top