- Jerker -
Gudomlig sporthojare
Jaha då var det bestämt då. Ska bli intressant att följa de närmaste åren.
Ja, det ska bli intressant att se vad de har för planer. Vore kul om de satsade på att sätta SAABs olika koncept i produktion, som Aero X.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jaha då var det bestämt då. Ska bli intressant att följa de närmaste åren.
Exklusiva bilar i premiumsegmentet är det enda som gäller om man ska få lönsamhet i SAAB. Problemet är bara att man då måste vara bättre än Audi, BMW, Lexus och kanske Mercedes.
Exklusiva bilar i premiumsegmentet är det enda som gäller om man ska få lönsamhet i SAAB. Problemet är bara att man då måste vara bättre än Audi, BMW, Lexus och kanske Mercedes.
Om man ökar volymen med 500 procent, så kanske. Annars aldrig i helvete.Jag skulle mer tro på riktigt snåla familjebilar/småbilar. Har dock svårt att föreställa mig ett saabmärke både på en lyxsedan och en "micra".
Men producerar dom tex elbilar med bensingeneratorer och stickpropp som är så snåla dom kan bli, och gör det bra, så tror jag det kan gå bra nästan oavsett storlek på bil. Bli först i en marknad där de andra segar och mjölkar liksom.
Knappast. Ska man slå sig in i premiumsegmentet måste man vara premium, inte bara prata om det som Volvo och SAAB gjort i ett decennium.Nej, jag tror inte dom behöver vara bättre. Det räcker att dom är lite orginella som dom var en gång i tiden. Personligen skulle jag gärna se variabel kompressionsmotorn utvecklas klart och hamna i produktion.
Men till att börja med kanske utnyttja namnet Koenigsegg och bygga Saab "Koenigsegg edition" i stil med BMW M-modeller och Opel Lotus Omega, helst ännu häftigare så att dom verkligen poänterar sin nya nisch.
Men sen blir man ju rädd när man ser normannen tycka att bilindustrin är ineffektiv för vi bygger världens snabbaste bil med tio ingenjörer när Saab har 1200 ingenjörer...
Knappast. Ska man slå sig in i premiumsegmentet måste man vara premium, inte bara prata om det som Volvo och SAAB gjort i ett decennium.

Knappast. Ska man slå sig in i premiumsegmentet måste man vara premium, inte bara prata om det som Volvo och SAAB gjort i ett decennium.
HD säljer nöjesfordon, SAAB säljer nyttofordon. Det är två väsenskilda saken.Om alla människor vore rationella så skulle du haft helt rätt men nu är människor fullständigt irrationella när det handlar om fordon.
Harley Davidsson är ju ett perfekt exempel där en dålig konstruktion säljer både dyrt och mycket.
HD säljer nöjesfordon, SAAB säljer nyttofordon.

SAAB har tjatat om premium i över tio år. En chefstomte kallade 9-5 för en 'Premium Sedan' när den presenterades.Det där kan man ha delade meningar om. Saab har väl velat nischa sig lite som nytto-/nöjesfordon. Nåt som jag anser borde gå att hårddra med Koenigsegg som ägare. HD är väl mest för killar med små cojones som önskar de hade större?
Har Saab förövrigt verkligen hävdat att de ska slå sig in i premiumsegmentet? Volvo vet jag hade det som mål, men det är möjligt att jag bara missat det angående Saab.

Jag skulle mer tro på riktigt snåla familjebilar/småbilar. Har dock svårt att föreställa mig ett saabmärke både på en lyxsedan och en "micra".
Men producerar dom tex elbilar med bensingeneratorer och stickpropp som är så snåla dom kan bli, och gör det bra, så tror jag det kan gå bra nästan oavsett storlek på bil. Bli först i en marknad där de andra segar och mjölkar liksom.
Med en volym på mindre än 100000 bilar per år är det ekonomiskt vansinne att försöka konkurrera på en sådan marknad.Producerar det en bra elbil med lite sportighet som vanligt folk har råd att köpa (inte fiat kopian som görs i Nol för 400 000 kr st)
Så kommer jag ställa mig i kö för en sådan.
Någon mer?
Håller med. Finns ju hur mkt kompetens som helst i detta land. Jag tror på SAAB.Ja va fasen, vi har ju bra med ingenjörer, innovation och teknik.
Varför inte satsa hårt på el och hybrid-teknik och blanda det med skandinavisk/svensk design, tror det helt klart kan bli en intressant bil/bil-serie för människor över hela världen (och inte i gigantisk skala men i stil med Alfa-Romeo som påpekats).
Sen klurar jag på lite om inte Sverige är för litet för två (tre) bilmärken... kanske slå ihop det med Volvo också (och fortsätta samarbetet med Vattenfall)
Bara att satsa...Märkligt uttalande av denna general eftersom MiG-21 inte på något sätt alls påminner om J29, förutom intaget i nosen. Sovjet, Sverige och USA hade varsin egen tolkning av Focke-Wulf 183 och det var MiG-15, F-86 Sabre och SAAB 29, MiG-21 är av vad man brukar kalla andra generationens jetjaktplan som bland annat kännetecknas av IR-robotar, delta och bakåtsvepta vingkonfigurationer, jaktradar och överljudsprestanda, medan första generationen saknade allt detta. MiG-21 introducerades cirka tio år efter SAAB 29 och evolverades kontinuerligt fram via MiG-17 och 19.
Det första svenska jaktplanet att räknas till generation två var SAAB 35 Draken, vilket är det flygplan som MiG-21 brukar jämföras med.
Om alla människor vore rationella så skulle du haft helt rätt men nu är människor fullständigt irrationella när det handlar om fordon.
Harley Davidsson är ju ett perfekt exempel där en dålig konstruktion säljer både dyrt och mycket.
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |