Kan Koenigsegg driva Saab?

Hur ser framtiden ut för Saab nu?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Exklusiva bilar i premiumsegmentet är det enda som gäller om man ska få lönsamhet i SAAB. Problemet är bara att man då måste vara bättre än Audi, BMW, Lexus och kanske Mercedes.

Exklusiva bilar i premiumsegmentet är det enda som gäller om man ska få lönsamhet i SAAB. Problemet är bara att man då måste vara bättre än Audi, BMW, Lexus och kanske Mercedes.

Jag skulle mer tro på riktigt snåla familjebilar/småbilar. Har dock svårt att föreställa mig ett saabmärke både på en lyxsedan och en "micra".

Men producerar dom tex elbilar med bensingeneratorer och stickpropp som är så snåla dom kan bli, och gör det bra, så tror jag det kan gå bra nästan oavsett storlek på bil. Bli först i en marknad där de andra segar och mjölkar liksom.

Nej, jag tror inte dom behöver vara bättre. Det räcker att dom är lite orginella som dom var en gång i tiden. Personligen skulle jag gärna se variabel kompressionsmotorn utvecklas klart och hamna i produktion.

Men till att börja med kanske utnyttja namnet Koenigsegg och bygga Saab "Koenigsegg edition" i stil med BMW M-modeller och Opel Lotus Omega, helst ännu häftigare så att dom verkligen poänterar sin nya nisch.

Men sen blir man ju rädd när man ser normannen tycka att bilindustrin är ineffektiv för vi bygger världens snabbaste bil med tio ingenjörer när Saab har 1200 ingenjörer...

Jag skulle mer tro på riktigt snåla familjebilar/småbilar. Har dock svårt att föreställa mig ett saabmärke både på en lyxsedan och en "micra".

Men producerar dom tex elbilar med bensingeneratorer och stickpropp som är så snåla dom kan bli, och gör det bra, så tror jag det kan gå bra nästan oavsett storlek på bil. Bli först i en marknad där de andra segar och mjölkar liksom.
Om man ökar volymen med 500 procent, så kanske. Annars aldrig i helvete.

Nej, jag tror inte dom behöver vara bättre. Det räcker att dom är lite orginella som dom var en gång i tiden. Personligen skulle jag gärna se variabel kompressionsmotorn utvecklas klart och hamna i produktion.

Men till att börja med kanske utnyttja namnet Koenigsegg och bygga Saab "Koenigsegg edition" i stil med BMW M-modeller och Opel Lotus Omega, helst ännu häftigare så att dom verkligen poänterar sin nya nisch.

Men sen blir man ju rädd när man ser normannen tycka att bilindustrin är ineffektiv för vi bygger världens snabbaste bil med tio ingenjörer när Saab har 1200 ingenjörer...
Knappast. Ska man slå sig in i premiumsegmentet måste man vara premium, inte bara prata om det som Volvo och SAAB gjort i ett decennium.

Last edited:
Knappast. Ska man slå sig in i premiumsegmentet måste man vara premium, inte bara prata om det som Volvo och SAAB gjort i ett decennium.

Om alla människor vore rationella så skulle du haft helt rätt men nu är människor fullständigt irrationella när det handlar om fordon.

Harley Davidsson är ju ett perfekt exempel där en dålig konstruktion säljer både dyrt och mycket.

Om alla människor vore rationella så skulle du haft helt rätt men nu är människor fullständigt irrationella när det handlar om fordon.

Harley Davidsson är ju ett perfekt exempel där en dålig konstruktion säljer både dyrt och mycket.
HD säljer nöjesfordon, SAAB säljer nyttofordon. Det är två väsenskilda saken.

HD säljer nöjesfordon, SAAB säljer nyttofordon.

Det där kan man ha delade meningar om. Saab har väl velat nischa sig lite som nytto-/nöjesfordon. Nåt som jag anser borde gå att hårddra med Koenigsegg som ägare. HD är väl mest för killar med små cojones som önskar de hade större? :tungan

Har Saab förövrigt verkligen hävdat att de ska slå sig in i premiumsegmentet? Volvo vet jag hade det som mål, men det är möjligt att jag bara missat det angående Saab.

Det där kan man ha delade meningar om. Saab har väl velat nischa sig lite som nytto-/nöjesfordon. Nåt som jag anser borde gå att hårddra med Koenigsegg som ägare. HD är väl mest för killar med små cojones som önskar de hade större? :tungan

Har Saab förövrigt verkligen hävdat att de ska slå sig in i premiumsegmentet? Volvo vet jag hade det som mål, men det är möjligt att jag bara missat det angående Saab.
SAAB har tjatat om premium i över tio år. En chefstomte kallade 9-5 för en 'Premium Sedan' när den presenterades. :hihi :lol :rofl

Producerar det en bra elbil med lite sportighet som vanligt folk har råd att köpa (inte fiat kopian som görs i Nol för 400 000 kr st)

Så kommer jag ställa mig i kö för en sådan.
Någon mer?

Så vitt jag har förstått det så kommer även ett avtal med GM om rätten till delar till redan utvecklade men inte än påbörjade modeller finnas med i köpeskontraktet.

Av det att dömma tror jag att vi inte kommer få se någon skillnad än på några år.

En annnan sak jag undrar över är hur man kan förvänta sig att dom helt plötsligt ska bygga egna bilar som ska vara premium eller miljövänliga, vart ska pengarna till svindyr utveckling komma ifrån? Seriöst, det är svindyrt att utveckla miljövänliga bilar.

Nä... jag tror att dom kommer försöka sälja bilarna som är klara för produktion och hoppas på det bästa. Dom har helt enkelt inte råd att utveckla nya bilar!

Producerar det en bra elbil med lite sportighet som vanligt folk har råd att köpa (inte fiat kopian som görs i Nol för 400 000 kr st)

Så kommer jag ställa mig i kö för en sådan.
Någon mer?
Med en volym på mindre än 100000 bilar per år är det ekonomiskt vansinne att försöka konkurrera på en sådan marknad.

Hä gå it gjärra ängla borti apen! [Det går inte att göra änglar av apor]
Men tror själv att Koenigsegg har ett ess i rockärmen som både gynnar tidens familjer och race intresserade.
Skulle tro att under deras sätt och tid att ta fram deras sportbil kommit med bra lösningar på snåla motorer med mycke effekt men som dom själv inte har velat sätta i deras bil när det ska vara den värsta av det värsta!

Man kan jhu iaf hoppas!

Saab kommer väll med en helt ny modell nu till hösten som ersätter 9-5 och 9-3 så om bara Koenigsegg får leka lite med detaljer på bilen så kanske den blir riktigt bra.

Äsch, bara en gimmick av Ägget.

Köp ett Ägg och få en SAAB till frugan på köpet! Ungefär som när man köper en bil och får en cykel, fast i ett annat prissegment ;)

Ja va fasen, vi har ju bra med ingenjörer, innovation och teknik.
Varför inte satsa hårt på el och hybrid-teknik och blanda det med skandinavisk/svensk design, tror det helt klart kan bli en intressant bil/bil-serie för människor över hela världen (och inte i gigantisk skala men i stil med Alfa-Romeo som påpekats).

Sen klurar jag på lite om inte Sverige är för litet för två (tre) bilmärken... kanske slå ihop det med Volvo också (och fortsätta samarbetet med Vattenfall)
Håller med. Finns ju hur mkt kompetens som helst i detta land. Jag tror på SAAB. :yoparty Bara att satsa...

Märkligt uttalande av denna general eftersom MiG-21 inte på något sätt alls påminner om J29, förutom intaget i nosen. Sovjet, Sverige och USA hade varsin egen tolkning av Focke-Wulf 183 och det var MiG-15, F-86 Sabre och SAAB 29, MiG-21 är av vad man brukar kalla andra generationens jetjaktplan som bland annat kännetecknas av IR-robotar, delta och bakåtsvepta vingkonfigurationer, jaktradar och överljudsprestanda, medan första generationen saknade allt detta. MiG-21 introducerades cirka tio år efter SAAB 29 och evolverades kontinuerligt fram via MiG-17 och 19.

Det första svenska jaktplanet att räknas till generation två var SAAB 35 Draken, vilket är det flygplan som MiG-21 brukar jämföras med.

Känns som att vissa inte gjort sin hemläxa...

HD säljer väl ungefär 200k hojar om året

Honda säljer ett par miljoner...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!