Styrfladder

Däck är enkelt...
1.Balansering. kolla?
2.Styrlager. Kolla?
3.Hjulager. Kolla?
4.Fjäderben...olja? sneda?! slitna packningar. kolla?
5. Hur är linjen mellan bak o framdäck. Kolla.
6. Ramen....sned?
7. det vibbar lite när det går fort. fakta. :tummenupp

Så hojen skulle bära sig illa åt för att du har en mer eller mindre sund inställning till mc-körning och gällande bestämmelser? Tror knappt det.

Jag menar din inställning till att ta tillvara de råd du får. Attityden har varit kanon genom hela tråden och tro mig, jag fattar frustrationen när en semestertripp står på spel. Menar inställningen till att testa de råd du får i rätt ordning! Menar därutöver bara inställningen på fjädring. Finns för en gångs skull inget underförstått eller förtäckt i det jag skriver.

Småpåvefasonerna som dök upp i tråden tycker jag var helt onödiga, enda bra som stod där tror jag var att du borde kolla så att inställningarna på gaffelbenen var identiska, men det blir de ju om du utgår från grundinställning... (Därfter kan du ju styva upp ngt och se vad som händer, går ju under resans gång. Är du förste ägare, kan någon annan ha pillat på gaffeinställning?).

Jag menar att du borde testa originalinställningar och att du skall ha en trevlig semester! Basta.

jag är jävligt tacksam till alla råden, det är bara lite svårt för mig som inte är en fullfjädrad mc-mek att själv kolla och prova allt. hade väl hoppats på att det var något lite mer uppenbart men det verkar vara extremt många parametrar som kan spela en roll i det hela. och nu har jag i princip ingen mer tid att lägga på hojen, ska skicka med i princip allt vi ska ha med på resan med hojarna nu på måndag så det är mycket förberedelser.

har inte kollat gaffelbenen men det var något vi skulle kolla när jag e tillbaka, likaså balanseringen på hjulen ännu en gång, fast hos någon annan än den som gjorde jobbet. men angående gafflarna och orginalinställningar så har jag ägt hojen i över ett år utan problem och har inte ändrat något alls. t.o.m. kört ner till alperna och runt halva europa på den utan några som helst problem.

Däck är enkelt...
1.Balansering. kolla?
2.Styrlager. Kolla?
3.Hjulager. Kolla?
4.Fjäderben...olja? sneda?! slitna packningar. kolla?
5. Hur är linjen mellan bak o framdäck. Kolla.
6. Ramen....sned?
7. det vibbar lite när det går fort. fakta. :tummenupp

1. gjort hos ett däckproffs men ska väl kollas hos någon annan bara för att uteslutas.
2. har kollats av två olika mc-mek som båda säger att det är OK.
3. samma som ovan.
4. kollats av ena meken, inget tydligt fel syns så inga direkta misstankar där.
5. spårningen av hjulen är inställd på verkstad och ska vara perfekt.
6. lär inte vara sned, hojen har aldrig vurpats med.
7. jo tack jag vet... men inte wobblar.

Last edited:
jag är jävligt tacksam till alla råden, det är bara lite svårt för mig som inte är en fullfjädrad mc-mek att själv kolla och prova allt. hade väl hoppats på att det var något lite mer uppenbart men det verkar vara extremt många parametrar som kan spela en roll i det hela. och nu har jag i princip ingen mer tid att lägga på hojen, ska skicka med i princip allt vi ska ha med på resan med hojarna nu på måndag så det är mycket förberedelser.

har inte kollat gaffelbenen men det var något vi skulle kolla när jag e tillbaka, likaså balanseringen på hjulen ännu en gång, fast hos någon annan än den som gjorde jobbet. men angående gafflarna och orginalinställningar så har jag ägt hojen i över ett år utan problem och har inte ändrat något alls. t.o.m. kört ner till alperna och runt halva europa på den utan några som helst problem.

Har också spökfel på min hoj. Till dags dato har vi bara renoverat det som är kass, för att kunna söka orsaken. Du kan köra runt europa för vad det kostat mig. Mycken dryg attityd har jag mött från folk som "vet" och de bekräftar en av mina deviser; "tvärsäkerhet och dumhet är aldrig långt ifrån varandra".

Att jag tjatar beror på att det tar inte 10 minuter att ställa in grundinställning medan du verkar tycka det är enklare att balansera hjul i det oändliga. Du vet ju att felet är där även med balanserade hjul, så varför inte ta en annan infallsvinkel för att sen ta hjulen. Hjullager är ju en billig detalj som åtminstone jag byter betydligt oftare än vad de flesta anser nödvändigt, åtminstone fram. Förutsätter att seriösa däckkrängare kollar dem, men påtalar ändå vikten...

Att jag tjatar beror på att det tar inte 10 minuter att ställa in grundinställning medan du verkar tycka det är enklare att balansera hjul i det oändliga. Du vet ju att felet är där även med balanserade hjul, så varför inte ta en annan infallsvinkel för att sen ta hjulen. Hjullager är ju en billig detalj som åtminstone jag byter betydligt oftare än vad de flesta anser nödvändigt, åtminstone fram. Förutsätter att seriösa däckkrängare kollar dem, men påtalar ändå vikten...

"du verkar tycka det är enklare att balansera hjul i det oändliga". nu förstår jag inte vad du pratar om. jag bytte mina nya däck till ett annat par då problemen dök upp i samband med däckbytet. men det visade sig att det inte var det. iaf inte att det va problem med däcken utan kanske snarare hojen som inte riktigt var inställd för de nya däcken isf. men det är inte helt säkert det heller. och balanseringen har ju jag knappast tjatat om, den har ju dessutom automatiskt gjorts vid däckbytena på verkstan.

och hjullager märker man ganska lätt om de är slitna och det är inte mina. bekräftat av flera. även däckverkstaden kollade hjullagrena och bekräftade att de va ok.

"du verkar tycka det är enklare att balansera hjul i det oändliga". nu förstår jag inte vad du pratar om. jag bytte mina nya däck till ett annat par då problemen dök upp i samband med däckbytet. men det visade sig att det inte var det. iaf inte att det va problem med däcken utan kanske snarare hojen som inte riktigt var inställd för de nya däcken isf. men det är inte helt säkert det heller. och balanseringen har ju jag knappast tjatat om, den har ju dessutom automatiskt gjorts vid däckbytena på verkstan.

och hjullager märker man ganska lätt om de är slitna och det är inte mina. bekräftat av flera. även däckverkstaden kollade hjullagrena och bekräftade att de va ok.

Han har helt rätt! Du lyssnar på fel personer hela tiden.

Niklas och blueridge har gett dig goda och korrekta råd men istället lyssnar du på annat tjaffs och när det inte hjälper så tänker du dubbelkolla...

1.) Ställ in din hoj enligt manualens grundinställningar som blueridge säger.
2.) Har du fortfarande problem så serva framgaffeln med ny olja och ev. tätningar.

Beter sig hojen lika nervöst om du låter dina armar slappna av och du bara nyper dig själv fast med knäna? Blir det bättre eller sämre?
Jag misstänker nämligen att du åker för spänt och med ditt nya styre som gör dig själv mer upprätt och tar mera vind och så är det fartvinden mot din kropp som skapar vibrationerna i styret genom dina allt för spända armar.
Kan det vara så?

Det skulle även förklara att det tvärtemot alla teorier blir bättre med den sänkta styrkronan.

Han har helt rätt! Du lyssnar på fel personer hela tiden.

Niklas och blueridge har gett dig goda och korrekta råd men istället lyssnar du på annat tjaffs och när det inte hjälper så tänker du dubbelkolla...

1.) Ställ in din hoj enligt manualens grundinställningar som blueridge säger.
2.) Har du fortfarande problem så serva framgaffeln med ny olja och ev. tätningar.

Beter sig hojen lika nervöst om du låter dina armar slappna av och du bara nyper dig själv fast med knäna? Blir det bättre eller sämre?
Jag misstänker nämligen att du åker för spänt och med ditt nya styre som gör dig själv mer upprätt och tar mera vind och så är det fartvinden mot din kropp som skapar vibrationerna i styret genom dina allt för spända armar.
Kan det vara så?

Det skulle även förklara att det tvärtemot alla teorier blir bättre med den sänkta styrkronan.

HEEEEELA tiden.... tycker det är intressant hur folk verkar veta vilka råd jag mest lyssnar på irl här på SH än jag själv egentligen gör. jag har tagit åt mig av alla tips och idéer.

och så sedan har jag väl heller inte avfärdat deras tips? blir rätt less på att folk ska vara så smarta hela tiden och tro sig veta bättre. så här är det...

1. jag ska ju kolla niklasinorr tips om förspänningen på bakdämparn och har inte påstått något annat. låter klart som en grej som kan göra skillnad.

2. eftersom jag själv inte är någon expert på hjullager så litar jag på att två proffessionella mc-mekar har rätt om att de är ok efter att båda ha letat fel på hojen iom problemet. själv litar jag inte på mig själv när det gäller att leta/hitta symptom för slitna lager.

3. har heller aldrig sagt något om att inte prova att ställa in grundinställningar. dock att det är j*vligt ont om tid och att så länge den går stabilt och håller så provar jag gärna allt efter resan (hojarna ska skickas på måndag).

och inte för att vara otrevlig eller nåt men ja, jag är iaf smart nog för att prova mig fram för att testa olika saker och jag har provat med att hålla både löst och vanligt, luta eller inte luta m.m. Jag tror iaf att jag kan påstå att jag håller och kör som jag gjorde innan problemen och att styrfladdret som både jag och andra upplevt inte kan skapas enbart av varken förarens vinkel eller hur hårt styret hålls i. tro mig, jag sitter inte bara här och listar tips och idéer. jag försöker aktivt hitta problemet och har redan gjort det veckor innan jag ens postade denna tråd.

t.o.m. erfarna mc-mekar tycker problemet är konstigt och kan inte ge raka svar. därför vore det väl dumt av mig att sitta å sålla ut tips som jag kanske tycker mig vara bättre eller sämre. allt är intressant och eventuellt relevant, det är jag självklart tacksam för!

och så sedan har jag väl heller inte avfärdat deras tips? blir rätt less på att folk ska vara så smarta hela tiden och tro sig veta bättre. så här är det...

dock att det är j*vligt ont om tid och att så länge den går stabilt och håller så provar jag gärna allt efter resan (hojarna ska skickas på måndag).

och inte för att vara otrevlig eller nåt men ja, jag är iaf smart nog för att prova mig fram för att testa olika saker och jag har provat med att hålla både löst och vanligt, luta eller inte luta m.m. Jag tror iaf att jag kan påstå att jag håller och kör som jag gjorde innan problemen och att styrfladdret som både jag och andra upplevt inte kan skapas enbart av varken förarens vinkel eller hur hårt styret hålls i. tro mig, jag sitter inte bara här och listar tips och idéer. jag försöker aktivt hitta problemet och har redan gjort det veckor innan jag ens postade denna tråd.

t.o.m. erfarna mc-mekar tycker problemet är konstigt och kan inte ge raka svar. därför vore det väl dumt av mig att sitta å sålla ut tips som jag kanske tycker mig vara bättre eller sämre. allt är intressant och eventuellt relevant, det är jag självklart tacksam för!

Kul typ..

Du snackar om tid!

Förmodligen tog det nästan lika lång tid att skriva det där inlägget, som att räkna klick en stund och ha det som tillverkaren tänkt sig det hela.

Att jämföra tidsåtgången med att köra till verkstad, få ett balanserat hjul balanserat igen är bara inte rimligt. Du har väl provat med Pilot Road 2, för att sen sätta dit Pilot Road utan att det blivit någon skillnad? Förmodligen är dina hjullager kollade då, även om W D inte gjorde det på den film jag sett. Troligen hade han ändå upptäckt det då han verkar minutiöst nogrann vid balanseringen, om det dessutom finns ett fel påtalat kan jag inte föreställa mig att han förbiser en sån sak. Vad jag sa är att jag byter framhjulslager, hellre lite för ofta och då är jag inte ens ngn bakhjulsåkare.

Frågan är vilket utgångsläge du vill ha när du skall lokalisera felet? Jag föredrar att ha det som det är tänkt och detta för att jag har en tendens att frångå det. Då kan det uppstå lite skumma fenomen. Semestern är ju sen det perfekta tillfället att klicka sig till en inställning som passar en bättre och man hinner dessutom märka hur knallerten uppträder och svarar på ändrade inställningar.

Detta är något som pågår lite kontinuerligt för min del, lite beroende på hur jag kör, var jag kör (vägstandard) och i vilket tempo, skjuts eller ej.

Du har alltså hållit på i veckor utan att skaffa dig ett vettigt utgångsläge? Jaja.

Nu skiter jag i det här.

Jag får väl kliva in och skriva lite om detta...
Pat är sedan tidigare kund hos mig och dem ska man vara rädd om. :krama
Åkte dit i fredags morse istället för att skriva massa tips här och förvirra ännu mera.
Han började låta lätt stressad över sin situation så det kunde man ju inte lämna oberört.

Jag har kört hojen och redan när man tuffar iväg så känns den lite instabil.
Alla lager känns bra.
Inga glapp eller någonting någonstans.
Justeringar på gaffel eller stötdämpare är obefintliga.
Det som finns är förspänningen, och den står på näst hårdast.
Att släppa på den tror jag skulle ge raka motsatsen till att sänka den fram.

Jag sänkte kronorna i gaffeln 1,5cm och körde den.
Direkt märktes en skillnad.
Den kändes mer kontrollerbar och gick lite mer dit man ville.
Wobblade lite svagt runt 200 sen började det spöregna i kaffebacken...:gnissla

Jag sänkte den helt sonika lika mycket till och det kändes klart bättre.
Hjulet tar inte i kylaren vid inbromsning.
Möjligen om man gör en stoppie eller liknande.

Nu är det ju så att hojen går med transport på måndag och det inte fanns mer tid att skruva isär den och felsöka efter den riktiga felkällan.
Så detta är en temporär lösning som ska åtgärdas när hojen är hemma igen.
Men jag har kollat så allt sitter fast och inget är glapp eller låter illa.

Jag kan besvara den riktiga felkällan när vi kikat på den efter semestertrippen.

Jag har kört hojen och redan när man tuffar iväg så känns den lite instabil.
Alla lager känns bra.
Inga glapp eller någonting någonstans.
Justeringar på gaffel eller stötdämpare är obefintliga.
Det som finns är förspänningen, och den står på näst hårdast.
Att släppa på den tror jag skulle ge raka motsatsen till att sänka den fram.

Jag sänkte kronorna i gaffeln 1,5cm och körde den.
Direkt märktes en skillnad.
Den kändes mer kontrollerbar och gick lite mer dit man ville.
Wobblade lite svagt runt 200 sen började det spöregna i kaffebacken...:gnissla

Jag sänkte den helt sonika lika mycket till och det kändes klart bättre.
Hjulet tar inte i kylaren vid inbromsning.
Möjligen om man gör en stoppie eller liknande.

Det är just detta som gör mig så nyfiken. Jag har skruvat på chassiinställningar i 15 år, mestadels banhojar, och hållit en hel del utbildningar de senaste fyra åren, för både proffs och amatörer i chassi och fjädringsproblematik. Alla fel och alla symptom och de lösningar som presenterats i den här tråden är så tvärtemot allt som jag sysslat med så jag ligger och funderar halva nätterna. Jag kan ju inte tvinga någon att ta mina råd och jag förstår tidsaspekten på detta men jag känner ändå en viss frustration över att de enklare tipsen och testerna inte görs. Det känns som att problemet attackerats från ett bakvänt håll på något sätt.

Det hade varit väldigt roligt för mig att få tillbringa en timme eller två med den här hojen, bara för min egen nyfikenhet för att utröna vad som är galet egentligen. Jag hoppas verkligen att det kommer en rapport om vad du hittar för konstigheter när hojen och Pat är tillbaka efter resan:tummenupp

Som kuriosa så kan jag ju nämna att jag plötsligt fick ett liknande problem på min RC8 i våras. Den vobblade under hård acceleration på tvåan och trean, 130-230 knutar (på bana givetvis:)) Detta inträffade mitt i allt under ett körpass och jag blev lite konfunderad över vad som hade hänt.
Det som hade hänt var att jag hade blivit trött och nöp åt i styret istället för med knäna i tanken. Så fort jag slappande av försvann problemet och hojen var lika stadig som förut...:)

Det är just detta som gör mig så nyfiken.

Det är nyfikenheten som utvecklar oss. :D

Det var sänkningen av gaffeln som var enklast att utföra på trottoaren vid hans jobb så det fick bli det.
Sen att det blev förändringar av det var mer tur än skicklighet.

Du får mer än gärna hålla utbildning för mig och mina gubbar på verkstan.
Vad kastar en sådan grundläggande kurs?
Alltid bra att uppdatera sina kunskaper lite då och då.

Du har alltså hållit på i veckor utan att skaffa dig ett vettigt utgångsläge? Jaja.

jag har haft problemet i veckor i tron om att det varit däcken. så därefter har först framdäcket byts men inte gjort någon skillnad. då har jag bett en mc-verkstad kolla på hojen ifall det är lager eller annat som är felet. inget fel hittat och dessutom får jag höra att det mycket väl kan vara bakdäcket då bytet av framdäcket inte hjälpte och för att problemet uppstod vid bytet av båda däcken. då bakdäcket byttes bara nu sista veckan och det inte hjälpte så har det NU blivit ont om tid och det först NU varit aktuellt att jaga andra alternativa problem, saker jag förstår mycket mindre av. då är det j*vligt svårt att själv skaffa ett "vettigt utgångsläge" när jag ber andra om hjälp och själv inte vågar skruva allt för mycket för att jag själv inte är någon expert. att jag efterlyser tips och idéer är för att få ett perspektiv på vad det KAN vara och eventuellt försöka kolla det jag vågar skruva på själv.

men ja ge upp du, du verkar ju ändå bara bli frustrerad.

Eftersom du skriver utförligt vad du testat samt inte testat så behöver man inte heta Saida för att veta vilka du lyssnat på.

vad jag HAR testat ja. men som jag skriver, en del vågar jag inte prova själv och annat har jag helt enkelt inte haft tid eller tillfälle till att prova. som jag säger, finns ju ingen anledning att inte prova allt och lyssna på allas förslag.

Kom att tänka på ett skumt problem jag hadde för länge sedan. Blev väl inget direkt styrfladder men liknar dina problem. Antar att du har en vanlig sving bak. Jag hadde bytt hjullager bak men inte i drevhubben. Blev konstiga vibrationer under acc. Kan ju vara värt att kolla upp senare. Kör lungt under semestern så inget brakar ihop. :tummenupp

Nyheter
Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back