3 Mos 20:1
Förbjudna kulter
Herren talade till Mose:
Straffbestämmelser, särskilt för otukt
Ni skall vara heliga och förbli heliga, ty jag är Herren, er Gud.
3 Mos 20:8
Ni skall hålla mina bud och följa dem. Jag är Herren som helgar er.
3 Mos 20:10
Om en man begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru, skall både äktenskapsbrytaren och äktenskapsbryterskan straffas med döden.
3 Mos 20:11
Om en man ligger med sin fars hustru, skändar han sin far. De skall båda straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.
3 Mos 20:12
Om en man ligger med sin svärdotter, skall de båda straffas med döden; de har gjort något vämjeligt, skulden för deras död är deras egen.
3 Mos 20:13
Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.
3 Mos 20:14
Om en man tar både en kvinna och hennes mor till hustru, är det en skändlighet. Man skall bränna både honom och dem; något skändligt får inte finnas bland er.
3 Mos 20:15
Om en man har könsumgänge med ett djur, skall han straffas med döden. Djuret skall ni också döda.
3 Mos 20:16
Om en kvinna närmar sig ett djur och parar sig med det, skall du döda både kvinnan och djuret. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.
3 Mos 20:23
Ni skall inte ta efter sederna hos det folk som jag driver undan för er. De gjorde alla dessa skändligheter, och jag fick avsky för dem.
http://www.bibeln.se/sokindex.jsp