Styrfladder

Last edited:
bak hade jag pilot road, vanliga versionen. fram minns jag inte exakt men det var ett lite mer mönstrat däck, nästan anpassat för regn. minns jag inte helt fel så har jag för mig att det kanske var dunlop.

kan ha varit något sånt här, minns att det va en sån remsa i mitten av däcket i mönstret iaf.

Låter som ett fall för en Anktest?:D

Om en sak ser ut som en Anka, låter som en Anka, beter sig som en Anka och luktar som en Anka, då är det förmodligen en Anka:D

Om du har en hoj som beter sig på ett bra sätt och du byter däck, då är det förmodligen däcket som förändrar egenskaperna. Då kan man antingen sätta på ett likadant däck eller så anpassar man hojen efter de nya förutsättningarna genom att sänka/höja fram eller bak. Precis som många redan skrivit här så är det troligtvis en höjdskillnad på dina däck mot dina förra däck. Det räcker med några millimeter hit eller dit för att få en modern hoj att uppträda annorlunda.
De finns de (Valentino Rossi) som tydligen känner skillnad på ifall bultarna som håller fast motorn är ihåliga eller inte...:tummenupp

bak hade jag pilot road, vanliga versionen. fram minns jag inte exakt men det var ett lite mer mönstrat däck, nästan anpassat för regn. minns jag inte helt fel så har jag för mig att det kanske var dunlop.

kan ha varit något sånt här, minns att det va en sån remsa i mitten av däcket i mönstret iaf.

http://www.markoos.nl/forum/ferdw/xrf900-11.jpg

Visst är det ett Dunlop Arrowmax eller nåt liknande? Ett platt, brett, tungt däck avsett för sportig touring, dessutom en lastgammal konstruktion. Ett modernt Michelin Pilot Road är ett jämförelsevis spetsigt och lätt däck som definitivt kommer att upplevas som fladdrigare än ditt gamla däck...

Last edited:
Ahhh! Det där var mitt i prick på vad jag känner av.
Dock så trodde jag att det beror på min fälg som fått sig en buckla.
Wheeler dealer kollade fälgen och balanseringen var ok.

Blir till att känna på styrlagret när jag kommer hem.
Hoppas, hoppas, hoppas.:va

Tro inte att du kommer finna nåt glapp när du drar i gaffeln bara.. Då måste styrlagret vara väääldigt löst.
Lyft upp hjulet, och när du släpper styret faller det åt ena sidan.. Då ska det stanna i princip bums mot styrstoppen. Slår det i styrstoppen såpass hårt att det studsar tillbaka och slår i styrstoppen igen, så är det för löst

Drar du åt lagrena för hårt kommer cykeln självsvänga i samma hastigheter

Om en sak ser ut som en Anka, låter som en Anka, beter sig som en Anka och luktar som en Anka, då är det förmodligen en Anka:D

Om du har en hoj som beter sig på ett bra sätt och du byter däck, då är det förmodligen däcket som förändrar egenskaperna. Då kan man antingen sätta på ett likadant däck eller så anpassar man hojen efter de nya förutsättningarna genom att sänka/höja fram eller bak. Precis som många redan skrivit här så är det troligtvis en höjdskillnad på dina däck mot dina förra däck. Det räcker med några millimeter hit eller dit för att få en modern hoj att uppträda annorlunda.
De finns de (Valentino Rossi) som tydligen känner skillnad på ifall bultarna som håller fast motorn är ihåliga eller inte...:tummenupp

Visst är det ett Dunlop Arrowmax eller nåt liknande? Ett platt, brett, tungt däck avsett för sportig touring, dessutom en lastgammal konstruktion. Ett modernt Michelin Pilot Road är ett jämförelsevis spetsigt och lätt däck som definitivt kommer att upplevas som fladdrigare än ditt gamla däck...

så du gissar på att det borde räcka med att sänka förspänningen på bakdämparen helt enkelt?

så du gissar på att det borde räcka med att sänka förspänningen på bakdämparen helt enkelt?

Både ja och nej. Varför jag vill att du skall sänka förspänningen är för att få veta om det är det som är problemet. Det tar några minuter att sänka rejält beroende på konstruktion, sen far du ut och testar. Slutar hojen att svaja så var det som var problemet. Sen kan sänkningen i sig göra att resten blir fel men du får veta var problemet finns i allafall.

Om du har returdämpningsjustering bak så kan du prova att öka den också. Det minskar svaj speciellt när du gasar i utgången av kurvorna

Du borde även mäta hänget på din hoj. Sikta på att den sjunker ungefär 25mm bak, med dig på, med ställ, hjälm ja hela kitet alltså. Annars så stämmer inte chassimåtten från konstruktörerna av cykeln. Fram skall den sjunka ca 35mm med rätt förspänning.

Både ja och nej. Varför jag vill att du skall sänka förspänningen är för att få veta om det är det som är problemet. Det tar några minuter att sänka rejält beroende på konstruktion, sen far du ut och testar. Slutar hojen att svaja så var det som var problemet. Sen kan sänkningen i sig göra att resten blir fel men du får veta var problemet finns i allafall.

Om du har returdämpningsjustering bak så kan du prova att öka den också. Det minskar svaj speciellt när du gasar i utgången av kurvorna

Du borde även mäta hänget på din hoj. Sikta på att den sjunker ungefär 25mm bak, med dig på, med ställ, hjälm ja hela kitet alltså. Annars så stämmer inte chassimåtten från konstruktörerna av cykeln. Fram skall den sjunka ca 35mm med rätt förspänning.

ok, bra med tips och mått m.m., tack!

returdämpningsjustering? förspänning? nu är jag aninges förvirrad. så det e två inställningar bak man kan göra eller? för det enda jag fattat att jag kan justera bak är att vrida på dämparen så att den åker upp eller ner ett par snäpp på "trappan". likt som på dessa... http://www.zpower.com.au/catalog/images/7610-series-product-photo.jpg

ok, bra med tips och mått m.m., tack!

returdämpningsjustering? förspänning? nu är jag aninges förvirrad. så det e två inställningar bak man kan göra eller? för det enda jag fattat att jag kan justera bak är att vrida på dämparen så att den åker upp eller ner ett par snäpp på "trappan". likt som på dessa... http://www.zpower.com.au/catalog/images/7610-series-product-photo.jpg

Jo jag misstänkte det. Då kan du inte göra mer än att sänka fjädern "på trappan" och se om det gör skillnad. Blir det skillnad så får vi ta nästa steg därefter, det viktiga är ju att få veta vad som är grundproblemet vilket torde vara Ankan, förlåt däcken...:)

Jo jag misstänkte det. Då kan du inte göra mer än att sänka fjädern "på trappan" och se om det gör skillnad. Blir det skillnad så får vi ta nästa steg därefter, det viktiga är ju att få veta vad som är grundproblemet vilket torde vara Ankan, förlåt däcken...:)

hmm aja ok, jag provar idag och kommer med update ikväll!

men vad är det det kallas som jag kan justera på min då?

hann inte ändra på bakdämparen men alltså... problemet är nog något helt annat, det kan inte wobbla å fladdra sådär i hela hojen och ut i styret pga en sån skitgrej. va ute å körde idag, va uppe i 180-200 och polarn åkte snett bakom, han sa att det skakade i hela hojen och såg skitläskigt ut.

måste fan vara något som sitter löst eller något lager som e slitet. vad fan annars? för när jag rejsar på t.ex. bulten i lite mindre lagliga hastigheter så känner jag inte av något alls. inget som känns onormalt. det är BARA när jag grovaccelererar rakt på eller när jag når ca 180 i vanlig körning. jag är BRA j*vla förvirrad.

hann inte ändra på bakdämparen men alltså... problemet är nog något helt annat, det kan inte wobbla å fladdra sådär i hela hojen och ut i styret pga en sån skitgrej. va ute å körde idag, va uppe i 180-200 och polarn åkte snett bakom, han sa att det skakade i hela hojen och såg skitläskigt ut.

måste fan vara något som sitter löst eller något lager som e slitet. vad fan annars? för när jag rejsar på t.ex. bulten i lite mindre lagliga hastigheter så känner jag inte av något alls. inget som känns onormalt. det är BARA när jag grovaccelererar rakt på eller när jag når ca 180 i vanlig körning. jag är BRA j*vla förvirrad.

Alltså. Istället för att hålla på med den här gissningsleken kan du väl uppsöka en bra mekaniker som kan göra en fullständig kontroll av cykeln?

Är cykeln så jäklig som du beskriver så hittar han ett fel.

Han som tittade på cykeln sist. Hissade han öht upp framdelen på cykeln och kollade hur fort styret slår åt sidorna när han släpper det?

Alltså. Istället för att hålla på med den här gissningsleken kan du väl uppsöka en bra mekaniker som kan göra en fullständig kontroll av cykeln?

Är cykeln så jäklig som du beskriver så hittar han ett fel.

Han som tittade på cykeln sist. Hissade han öht upp framdelen på cykeln och kollade hur fort styret slår åt sidorna när han släpper det?

ja alltså varför det blivit panik nu e ju för att jag besökte en mek ju å han tyckte allt va cool och att det lät som att det va bakdäcket. så jag fick skiten bytt men det hjälpte ju inte och detta var ju bara i förrigår. hade jag vetat att det var något annat och haft TID så hade den varit på verkstad redan, men så ere inte och nu ere bråttom. finns inte många verkstäder här i sthlm heller som gör ett jobb DIREKT vilket det här måste göras nu.

de har faktiskt kollat hojen två ggr där, ena gången så lutade vi bara hojen å så ryckte han i gafflarna lite för å kolla lagrena men det verkade ok. andra gången lyfte vi inget men han kollade styrlagret bl.a. genom å bromsa å jucka.

det där med å kolla hur hårt styret slår åt sidorna har inte kollats. men vad indikerar det på då? att styrlagret e slitet ändå trots att det inte glappar?

det där med å kolla hur hårt styret slår åt sidorna har inte kollats. men vad indikerar det på då? att styrlagret e slitet ändå trots att det inte glappar?

Styrlagret kan glappa om det är dåligt spänt även om det är fräscht och likaså kan det vara slitet utan att det känns glappt när man rycker i det. Lyft hojen i nåt som inte sitter fast i kronan, alltså med en domkraft eller på centralstöd eller liknande och testa som Ljunghusen skriver.
För mig låter det dock fortfarande som du beskriver att hojen är för framåtlutad, om nu en mekaniker säger att allt annat är ok så prova att släppa fjädern bak, det tar max en kvart och så vet du om det är det eller inte. Du kommer aldrig lösa problemet genom att låta bli att testa. Niklasinorr har gett dig långa, utförliga förklaringar och lösningar, det är bara att greppa verktygen och skruva! Om det är viktigt för dig får du väl avstå en halvtimme av kvällsrundan, annars är det bara att lära sig köra med fladdret.

de har faktiskt kollat hojen två ggr där, ena gången så lutade vi bara hojen å så ryckte han i gafflarna lite för å kolla lagrena men det verkade ok. andra gången lyfte vi inget men han kollade styrlagret bl.a. genom å bromsa å jucka.

Man kan inte kolla ett styrlager genom att bara jucka/bromsa eller slita i gaffelbenen..
Känner man ett glapp är det toklöst..

Långt innan det blir såpass glapp kan man få problem med vobbel/oroligheter. För att kolla det må framdelen hissas upp och man känner på styret hur lätt det slår åt sidorna (skrev nåt om det tidigare i tråden)

Om ingen verkstad har tid (Åker du förbi kan dom säkerligen hjälpa dig 3 minuter. Om du håller upp cykeln på stödet kan han känna) uppsök nån här på forumet som har kunskap

good luck

Jag har haft många hojar genom åren där styrlagrena glappat upp och ingen av gångerna har jag fått problem med styrfladder? Styrfladder kan man få om lagrena är "plattslitna" på en punkt eller att de är för hårt åtdragna. Det är därför att det är så viktigt att hissa upp framänden så att styret kan vridas utan motstånd fram å tillbaka. Då känner man om styret "fastnar" i regel i mitten.

Problemet med att kolla styrlager är att det behövs ganska mycket kraft i kombination med känsliga känselnerver.
Kolla glappet gör jag genom att köra hojen, hålla vänster hand mellan styrkrona och ram, så jag känner bäggedera samtidigt. Sen bromsar jag och då känner man tydligt om någonting ger sig.

Wobbel kan också orsakas av glappande svinglager eftersom hojen då kan röra sig i sidled. Kollas genom att svingen trycks fram och tillbaka i sidled. Viktigt att man då rycker i svingen och inte i bakhjulet, annars är det risk att det är bakhjulslagerglapp man känner. Hjullager kollar man med samma metod, ryck i sidled men det brukar nästan vara ännu bättre att bara snurra hjulen och lyssna, men då måste man plocka av bromsoken och kedjan först så hjulen kan snurra fritt.

Även med lite mekande med bromsok, kedja, depåstöd, domkraft osv så skulle det ta max en 20-30 minuter att totalkolla dessa grejer på din hoj. Såsom andra redan skrivit, ut i garaget med dig och sätt igång, det är inte svårt. Ta med dig ett par polare som hjälper till med hissning och sånt så kommer det att gå skitbra:tummenupp

ska kolla allt sånt där ni tipsar om, om jag får tid nu innan måndag! för nu är problemet iaf förmildrat. kamikaze_kid var här och kollade på hojen och kände exakt samma problem. och mot hans princip sänkte han kronan för mer lutning och vikt fram vilket tydligen hjälpte en hel del. problemet är inte helt borta men det duger iaf gott inför resan. för även han hittade inga fler på några lager eller annat på hojen.

ska kolla allt sånt där ni tipsar om, om jag får tid nu innan måndag! för nu är problemet iaf förmildrat. kamikaze_kid var här och kollade på hojen och kände exakt samma problem. och mot hans princip sänkte han kronan för mer lutning och vikt fram vilket tydligen hjälpte en hel del. problemet är inte helt borta men det duger iaf gott inför resan. för även han hittade inga fler på några lager eller annat på hojen.

Det var väl roligt att höra. Men det är tråkigt att man ska bli idiotförklarad när man kommer med råd o tips. Min teori är ff att det bästa är att byta tillbaka till styret du hade innan. Att sänka kronan menade jag som ett enkelt test för att se om problemet ligger i att du tappat vikt på framhjulet, det var inte menat som en permanent åtgärd.

Egentligen känner jag mig synnerligen kluven till att hjälpa nån som kör som du säger att du gör. Det är onekligen tveksamt om du överhuvudtaget borde få nån hjälp med att vara ute på vägarna. Jag kan väl dock medge att även jag har varit inne på Niklasinorrs tankegångar om att det kanske är så att svinglagret lagt av, eller svinglagersinfästningen/bulten glappar? Det kan få alla möjliga olika effekter på cykeln. Det skulle ju i teorin även kunna förklara varför ditt bakhjul sitter så snett, och cykelns beteende förvärras under acceleration.

(Jag sitter här och funderar på hur det står till med omdömet om du vet med dig att du har en cykel som det är något fel med, kör i 180-200 och rejsar efter vägar där du vet att folk bor och är synnerligen irriterade på respektlösa individer som utsätter även andra för livsfara.

Tänk till lite ... snälla.

Jag skriver bara i den här tråden för att du inte ska köra ihjäl nån annan när din cykel wobblar ... )

Last edited:
Det var väl roligt att höra. Men det är tråkigt att man ska bli idiotförklarad när man kommer med råd o tips. Min teori är ff att det bästa är att byta tillbaka till styret du hade innan. Att sänka kronan menade jag som ett enkelt test för att se om problemet ligger i att du tappat vikt på framhjulet, det var inte menat som en permanent åtgärd.

vem idiotförklarade vem? inte jag hoppas jag? :confused:

nya styret satt på redan när hojen gick perfekt så jag har aldrig riktigt trot att det kan vara det. men visst, att jag tappat vikt på framhjulet verkade ju stämma iaf. skumt bara att det inte var så innan däckbytet.

Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back