Hur Svårt byta bromsgrepp på en ER5?

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Har en ER5 -99 vars handbroms har fått sig två smällar så den är redigt fint böjt;)
beställt ett nytt bromsgrepp som jag ska hämta idag och jag undrar hur svårt är det att byta bromsgreppet?
Har en make som kanske kan hjälpa mig lite(jag är totalt novis) men han är tekniskt lagd men rätt ny på att meka med mc(han meckade moppe i tonåren och lite med de mc som han har nu).

Är det svårt? nån som kan förklara hur man gör?
 
Ni måste lossa bulten som greppet sitter i, eller snarare muttern som troligen sitter på undersidan först, sedan bulten. Sen tar ni bort det krokiga greppet och sätter i det nya innan bult och mutter skruvas tillbaka. Fästet som sitter på styret behöver ni nog inte byta om det inte gått av.

Helt utan mekvana skulle jag tro att det tar 10 minuter... :)
 
Last edited:
Ni måste lossa bulten som greppet sitter i, eller snarare muttern som troligen sitter på undersidan först, sedan bulten. Sen tar ni bort det krokiga greppet och sätter i det nya innan bult och mutter skruvas tillbaka. Fästet som sitter på styret behöver ni nog inte byta om det inte gått av.

Helt utan mekvana skulle jag tro att det tar 10 minuter... :)

hahaha tackar! ska knata ner till garaget och skruva lite:)

UPPDAT: tog fasiken inte ens 5min:D nu sitter det nya på plats..simpelt kan tyckas men jag är fan megastolt att jag kunde göra det själv utan hjälp av maken (jo det var superenkelt):D
 
Last edited:
hahaha tackar! ska knata ner till garaget och skruva lite:)

UPPDAT: tog fasiken inte ens 5min:D nu sitter det nya på plats..simpelt kan tyckas men jag är fan megastolt att jag kunde göra det själv utan hjälp av maken (jo det var superenkelt):D
Stort grattis då, faktiskt inte alla som vet åt vilket håll de ska skruva ens :tummenupp

Men nästa gång kanske du kollar hojen först? :tungan
 
Stort grattis då, faktiskt inte alla som vet åt vilket håll de ska skruva ens :tummenupp

Men nästa gång kanske du kollar hojen först? :tungan

jag har faktiskt tittat innan men trodde jag skulle skruva på ett helt annat ställe så jag blev lite fundersam:p jag är inte superhändig och min ER5 har jag ägt typ 1,5mån..håller på att ta mitt mckort just nu, snart uppkörning så jag är så novis med sådant här:)

men tack för hjälpen och jag återkommer när det är dags för olja och oljefilter byte och sådant i höst;)
 
jag har faktiskt tittat innan men trodde jag skulle skruva på ett helt annat ställe så jag blev lite fundersam:p jag är inte superhändig och min ER5 har jag ägt typ 1,5mån..håller på att ta mitt mckort just nu, snart uppkörning så jag är så novis med sådant här:)

men tack för hjälpen och jag återkommer när det är dags för olja och oljefilter byte och sådant i höst;)

Köp en Haynes verkstadshandbok till din hoj. Är starkt rekommenderad! :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top