Hojen vobblar på bakhjulet..

• Thread starter Thread starter insekten
  • Start date Start date

insekten

Guest
Vår nya hoj en Gixxer 1000 årsmodell 2008 har en tendens att börja vobbla efter 300-500m när man kör på bakhjulet. Framför allt när man står upp.
Har dock rätt plattslitet bakdäck och håller på och labbar med fjädringen.
Har nån här inne nån idé om vad det kan bero på..vart man ska börja leta efter nåt att åtgärda.
vill tillägga att jag tidigare kört gixxer 1000 03 och 05 utan detta skumma beteende men dock körde jag jämt på 180 fd bandäck då.
Kan det vara bakdäcket eller vad tror ni?
Mycket tacksam för VETTIGA svar.:brinnerup

Du har säkert svaret själv. Ett platt bakdäck ger skojiga fenomen...:gnissla

Jag gissar på att du inte är tillräckligt lugn på trotteln. Då brukar det kunna vobbla.

Kan även ha med däck och däcktryck att göra.

jag brukar alltid kunna ligga 200+ på motorvägen med både ståendes och sittandes wheelies utan problem men nu så går det inte..jag ska testa ändra lite på fjädringen samt byta däck.
Tror personligen det kunde ha med spåren i vägen platta däcket och sen när det börjar vobbla så blire svårt att göra nåt åt det..för jag märker också att jag inte kan svänga längre heller.
Normalt så brukar jag kunna byta körfält och lite sånt men nu kan jag inte få hojen att svänga nåt alls.. Det blir däckbyte så snart det går.
För hetsig på gasen..jag gasar på upp den till balanspunkten..sen sänker jag varvet och ligger på samma varvtal i stortsett och efter 300-400m så börjar det..jag ligger tex 4an 8000varv..varvet pendlar mellan 8000-8500 bara så man kan surfa på vinden liksom inte hysteriska hjulingar dock..

Men ett stort tack för era svar och ideer om vad det kunde bero på.
:Bugar

prova bara att höjja eller sänka däckstrycket. vissa däckstryck blir oroliga när de ligger på bakan.
annars är det ju rätt kul med vobbel :tungan

prova bara att höjja eller sänka däckstrycket. vissa däckstryck blir oroliga när de ligger på bakan.
annars är det ju rätt kul med vobbel :tungan

Det är ett diablo corsa jag brukar alltid köra pirelli eller Metzler skurna slicka som är väldigt spetsiga i profilen.
Med dom däcken så kan man ju svänga väldigt lätt och dessutom 180 däck..
Jag kör dock med gattryck på ca 2.8. lite hårdare än ni kör med va.

Jo det kan va kul med vobbel men inte när man ligger i tät..eller ja inte tät men när det är trafik och man ligger på omkörning i 230-240..då kan det bli lite svettigt..när man bara känner att det blir värre och värre och vad man än gör så slutar det inte...normalt kan man ju få igång lite svängningar som man sen dämpar av när man vill men ..nu kan jag inte göra nåt åt det när det väl börjat he he he

Last edited:
om det är 240 km som är favoritfarten hjälper det nog inte att sänka på trycket, det är nog ett nytt däck som gäller.

jag kör mellan 2.8 och 2 där bak, beroende på hur däcket beter sig.
jag får inte upp den på slangen i de farterna... eller... jag får inte ens upp hojjen i den farten, men kan tänka mig att ett platt däck gör mycket för vobblet då.

om det är 240 km som är favoritfarten hjälper det nog inte att sänka på trycket, det är nog ett nytt däck som gäller.

jag kör mellan 2.8 och 2 där bak, beroende på hur däcket beter sig.
jag får inte upp den på slangen i de farterna... eller... jag får inte ens upp hojjen i den farten, men kan tänka mig att ett platt däck gör mycket för vobblet då.

Jag gillar högfarts hjulningar men jag ska kolla om det blir likadant i lägre hastigheter idag på vägen till jobbet.
Jag har dragit åt fjädringen bak ..kan den vara för stum kanske?..men det borde ha blivit värre då ..det har snarare blivit LIIIIIIIIITE bättre....förut svajjade den...nee jag får byta däck och se vad som händer :=)
Stort tack

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back