Packboxfett

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tidigare när jag bytt packboxar i framgaffeln har det medföljt en liten påse av något oidentifierbart fett. Nu har jag inte något sådant, kan man använda vanligt maskinfett/kullagerfett? (vad är funktionen av fettet?) Hade tänkt köra kodistricket (trä en kondom över innerbenet när packboxen ska träs på).
 
Antar att det är "Castrol red Rubber Grease" som finns på länken han menar!

Biltema har ett fett som borde funka, "bromscylinderfett", ett silikonbaserat fett. Art.nr:36-1826
 
Antar att det är "Castrol red Rubber Grease" som finns på länken han menar!

Biltema har ett fett som borde funka, "bromscylinderfett", ett silikonbaserat fett. Art.nr:36-1826

Ah, make sense, make sense.
 
Ah, make sense, make sense.

Bromscylinder fett funkar bra som tidigare skrivits, men oxå helt vanligt VASELIN funkar oxå alldeles utmärkt:tummenupp Det kan du ju oxå ha tillhands för annat oxå!!!!!:D
 
Bromscylinder fett funkar bra som tidigare skrivits, men oxå helt vanligt VASELIN funkar oxå alldeles utmärkt:tummenupp Det kan du ju oxå ha tillhands för annat oxå!!!!!:D

Hmm.. Vaselin... Intressant. Funkar? http://www4.apoteket.se/privatperso..._Sexolust_Sexolust_Glidmedel_Omglidmedel.aspx

Bromscylinder fett funkar bra som tidigare skrivits, men oxå helt vanligt VASELIN funkar oxå alldeles utmärkt:tummenupp Det kan du ju oxå ha tillhands för annat oxå!!!!!:D

Hmm.. Fast Vaselin är en petroliumprodukt, var det inte det man ville undvika för att inte få skador på packboxarna? Men oandra sidan så kommer packboxarna i kontakt med gaffelolja så borde kanske vara likgiltigt...

Btw, Hur går RGV:n?
 
Last edited:
Hmm.. Vaselin... Intressant. Funkar? http://www4.apoteket.se/privatperso..._Sexolust_Sexolust_Glidmedel_Omglidmedel.aspx



Hmm.. Fast Vaselin är en petroliumprodukt, var det inte det man ville undvika för att inte få skador på packboxarna? Men oandra sidan så kommer packboxarna i kontakt med gaffelolja så borde kanske vara likgiltigt...

Btw, Hur går RGV:n?

Det är riktigt det du skriver Vit Vaselin är väl vatten baserad!?!?
RGV:n jahh????Nått trasslar mellan 8,5k till 10k då skjuter den emellan åt:confused: Har gett upp och fixat en ny "små taktare" TZR250rr -91:a :yoparty As coll hoj som oxå går riktigt bra:tummenupp Mer eller mindre en ren replica av 250racern TZ:an, samma chassie, motor block och mycke mer
 
Det är riktigt det du skriver Vit Vaselin är väl vatten baserad!?!?
RGV:n jahh????Nått trasslar mellan 8,5k till 10k då skjuter den emellan åt:confused: Har gett upp och fixat en ny "små taktare" TZR250rr -91:a :yoparty As coll hoj som oxå går riktigt bra:tummenupp Mer eller mindre en ren replica av 250racern TZ:an, samma chassie, motor block och mycke mer

Nja, vit vaselin verkar vara samma men bara en annan grad av raffinering eller om det var en annan typ av råolja den baserades på. Men vad vet jag. Stod att han som upptäckte vaselin svalde en sked/dag så mina packboxar borde nog klara det. Upptäckte även att bussningarna i gaffeln verkade tokslut så blir lite tidsfördröjning i renoveringen.

Ajdå, undrar vad det kan vara. Skönt att du verkar fått lite ordning på den ändå.
Kul med en sån liten jävel, måste vara riktigt kul att köra.
 
Litiumfett eller Siliconfett har jag "stötdämpargurun" sagt till mig att man ska använda. Vanligt fett löser upp sig och blandar / klumpar sig med oljan tydligen.

I gaffeln spelar det nog inte så stor roll, du kan nog ta vad som helst.

Men smörjer man in delar inuti bakstötdämparen vid service typ skiljekolven i piggybacken så är det ingen höjdare att fettet kletar runt!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top