Thunderace-tråden!

Jag tror jag "polerade" min Rx7a med 800 eller nåt extremt fint innan vi la på lack på den. Men som sagt så är 600 absolut det minsta. Och öka sakta. Det funkar inte att gå från grov till fin för fort.

Har läst det så körde 2xx 320 400 600. Får väl kanske köpa 800 då också
 
Vilken dag.
Kom ut från jobbet och fick se att de va olja på ovansidan av kåpan som ligger under styret över kylarn. Va kom det ifrån?! Tittade runt och såg att min vänstra packbox till gaffeln antagligen är heeelt slut. Det pumpar olja som fasen. Åkte till Yamaha och bokade en renovering. 1800:- på torsdag.
Åkte och tanka. Inte ett liv. Batteriet är helt dött. Lyckas rulla igång den och tillbaka till verkstaden. Antagligen kortslutit sig. Tar inte emot någon laddning.
Nytt batteri... 1035:- skönt...


G-man, du renoverade ju framgaffeln själv? Är det värt besväret eller ska man lämna in? Svårighetsgrad för en ganska van mekaniker?
 
Vilken dag.
Kom ut från jobbet och fick se att de va olja på ovansidan av kåpan som ligger under styret över kylarn. Va kom det ifrån?! Tittade runt och såg att min vänstra packbox till gaffeln antagligen är heeelt slut. Det pumpar olja som fasen. Åkte till Yamaha och bokade en renovering. 1800:- på torsdag.
Åkte och tanka. Inte ett liv. Batteriet är helt dött. Lyckas rulla igång den och tillbaka till verkstaden. Antagligen kortslutit sig. Tar inte emot någon laddning.
Nytt batteri... 1035:- skönt...


G-man, du renoverade ju framgaffeln själv? Är det värt besväret eller ska man lämna in? Svårighetsgrad för en ganska van mekaniker?

Nejnej dumsnut! Batteri köper man på Biltema för 389:-. :wiggle

Flaggade på SM i helgen så imorgon kväll ska jag på funkiskörning som belöning. Det blir två klasser, licens och gata, så det blir nog en hel del åka. Nästa torsdag ses vi igen på Sviestad antar jag? Ska försöka få till luftburken tills dess.. kanske.. eller inte.. Vi får se.

// Wibäck
 
Nejnej dumsnut! Batteri köper man på Biltema för 389:-. :wiggle

Flaggade på SM i helgen så imorgon kväll ska jag på funkiskörning som belöning. Det blir två klasser, licens och gata, så det blir nog en hel del åka. Nästa torsdag ses vi igen på Sviestad antar jag? Ska försöka få till luftburken tills dess.. kanske.. eller inte.. Vi får se.

// Wibäck

Det va ett Biltema-batteri som krascha. Och det va max 1.5år gammalt. Sen va det inte läge att börja leta billiga alternativ vid den tidpunkten.

Självklart syns vi på torsdag. Och den 10Juli kommer jag för en heldag med SMC sen den 16e blir de kvällsåkning igen.

Insåg igår att jag snart slitit ut ett bakdäck på 600mil oxå... :D
 
Vilken dag.
Kom ut från jobbet och fick se att de va olja på ovansidan av kåpan som ligger under styret över kylarn. Va kom det ifrån?! Tittade runt och såg att min vänstra packbox till gaffeln antagligen är heeelt slut. Det pumpar olja som fasen. Åkte till Yamaha och bokade en renovering. 1800:- på torsdag.
Åkte och tanka. Inte ett liv. Batteriet är helt dött. Lyckas rulla igång den och tillbaka till verkstaden. Antagligen kortslutit sig. Tar inte emot någon laddning.
Nytt batteri... 1035:- skönt...


G-man, du renoverade ju framgaffeln själv? Är det värt besväret eller ska man lämna in? Svårighetsgrad för en ganska van mekaniker?

Ja du frågor då rätt person när det gäller framgaffelrenovering. Jag har nog banne mig gjort alla misstag man kan göra ...

Idioti nummer 1:
När jag skulle demontera dämparen så läste jag inte i instruktionsboken så jag upptäckte inte att det sitter en liten låsring ovanför packboxen som låser fast den (och allt annat söderut.). Så när jag försökte rycka isär gaffelbenet så tog det liksom emot lite grann... Efter bra många försök i ren ilska så såg jag till att ingen såg mig och sen läste jag instruktionsboken i smyg ... Sen gick det lite lättare att få isär allt ...

Idioti nummer 2:
Jag upptäckte redan vid första (...) demonteringen att de teflon (?)-belagda glidbelägg som styr gaffelbenet var lite skadade i kanten på beläggningen. (Troligen pga det som skedde under punkt 1 här ovan...) men eftersom denna beläggning är mjuk så trodde jag inte att det var nå allvarligt så jag skruvade ihop allt igen.

... och det blev DYRT!

Efter några hundra mil så insåg jag att den där minimalt uppruggade "mjuka" beläggningen hade repat gaffelbenet så pass att det var omöjligt för packningen att sluta tätt. Jag blev tvungen att köpa ett nytt gaffelben för 2.200 kr. Yipiiii.... :huvet

Så om du väljer att renovera själv så vill jag starkt rekommendera dig att även byta glidbeläggen. De kostar bara omrking en hundring.

Att få dit själva packboxen är ett mindre aber ... Verkstäderna har ett specialverktg som träs över gaffelbenet och sen slår/knackar de ner packboxen på plats. Jag tillverkade ett eget dylikt verktyg men jag hade ändå ett smärre helsike att få dit packboxen på plats.

Är det värt 1800 kr att få detta gjort på verkstad? Det beror förståss på hur mycket pengar man har i plånboken. Rent mekaniskt så är det inte särskilt svårt att göra detta jobb. (Om man läser i instruktionsboken ...) Största problemet för mig var som sagt att trycka den nya packboxen på plats men det var ju pga avsaknad av rätt verktyg. Ifall jag någonsin måste göra om det så har jag dock redan tänkt ut en ny teknik... :)

När det gäller batteri.

Jag lämnade originalbatteriet i första vintern och laddade det inte. (Cykeln stod i ett "halv-varmt" garage hela vintern.) På våren vägrade batteriet att ta laddning. Köpte då ett nytt gel-batteri a´ 800 kr. De batteriet skötte jag om genom att koppla på en 79 kronors 0,5 amps-laddare via en 25 kronors timer. 15 min varje vecka under vintern så laddas batteriet och det är fortfarande i prima skick. :) (Varför köper folk underhållsladdare för 600-1000 kr?)

FZ:an har haft biltema-batteri i många år och det underhållsladdas på samma sätt. Funkar prima bara man ser till att inte vätskenivån sjunker för lågt.
 
Last edited:
Är det inte massa olja och grejer man måste hålla koll på i gaffelrenoveringen? Eller är det bara att fylla på rätt mängd och skjuta tillbaka allt igen?
 
Är det inte massa olja och grejer man måste hålla koll på i gaffelrenoveringen? Eller är det bara att fylla på rätt mängd och skjuta tillbaka allt igen?

Du kommer ju bli tvungen att skruva isär i princip allt. (Det finns en hel del delar däri. Det är inte bara en fjäder.) När man gör det så töms gaffelbenet givetvis på olja. (Försök å klyv ett motorblock utan att olja rinner ut ...) Sen får man fylla på med rätt mängd olja. Det var väl 0.59liter per gaffel om jag inte minns helt galet. Sen så mäter man från toppen och kollar så att det är X-antal millimeter från kanten ner till oljan. (Gaffelbenet ska då stå rakt.)

När det gäller demontering av allt så kan det sägas att bara du drar isär kontakterna och släpper på hastighetsvajern från hjulet samt skruvar loss toppkåpan från sidokåporna så kan man lyfta bort hela toppkåpan med lykta, instrumentplanka m.m. fortfarande monterade. Man släpper bara på de två bultar som håller fast kåpställningen på framsidan hojramen. Mitt emellan "gaffelkronorna". Praktiskt och enkelt. :)

Det vette tusan om det ens är nödvändigt å ta bort toppkåpan men jag brukar göra det för att det ska bli enklare att komma åt allt.
 
Last edited:
Känns inte som att man måste lossa kåpan för att komma åt gaffelbenet. Bara att palla upp, lossa och dra ner benen i ett paket. Sen är jag inte så orolig. Men det består alltså av en packbox OCH en teflon-ring som man byter?
 
Känns inte som att man måste lossa kåpan för att komma åt gaffelbenet. Bara att palla upp, lossa och dra ner benen i ett paket. Sen är jag inte så orolig. Men det består alltså av en packbox OCH en teflon-ring som man byter?

Tre delar. Packbox, damskydd (det du ser som sitter ovanpå packboxen) samt två glidbelägg (2 st "teflonbelagda" styrringar). Jag vet ärligt talat inte vad de heter men man fattar direkt vad det är för delar när man plockar isär gaffelbenet.

Pris för desssa delar ?? 300 kr? Finns billiga delar på ebay.

Kolla på sprängskissen i verkstadshandboken vilka delar det handlar om.
 
Tre delar. Packbox, damskydd (det du ser som sitter ovanpå packboxen) samt två glidbelägg (2 st "teflonbelagda" styrringar). Jag vet ärligt talat inte vad de heter men man fattar direkt vad det är för delar när man plockar isär gaffelbenet.

Pris för desssa delar ?? 300 kr? Finns billiga delar på ebay.

Kolla på sprängskissen i verkstadshandboken vilka delar det handlar om.

Ska kika på verkstadshandboken på jobbet imorgon. Sen blir det nog att avbeställa renoveringen. Det kan inte vara svårare än nåt annat man lyckats med.
Delarna köper jag på Yamaha som vanligt :D
 
Ska kika på verkstadshandboken på jobbet imorgon. Sen blir det nog att avbeställa renoveringen. Det kan inte vara svårare än nåt annat man lyckats med.
Delarna köper jag på Yamaha som vanligt :D

Får man bara tag i delarna i tid så borde det gå bra. Men när leverenserna tar 2-3 veckor så är det inte lika kul...

Du hittar verkstadshandboken HÄR.
 
Får man bara tag i delarna i tid så borde det gå bra. Men när leverenserna tar 2-3 veckor så är det inte lika kul...

Du hittar verkstadshandboken HÄR.

Fördelen med sveriges bästa yamaha-dealer i stan. Allt hemma, så glömmer man nåt springer man förbi dagen efter eller kanske samma kväll och plockar upp det. Det enda dom någonsin fått beställa åt mig är ett K&N-filter till thundern. Allt annat har legat på hyllan :P
 
Sviesta på torsdag med nyrenoverade framgafflar :)
 
Gjorde du det själv? Kom ni överens du och gafflarna?

Nej, jag kände mig lite pressad att lyckas få ihop det tills på torsdag och vart bortrest hela helgen. Så det fick bli "fabriks-gjort" för 1600:-
Dock verkar det som att de lyckades spilla lite olja på bromsskivorna eller nåt. Ytters lite alltså, men det märkes på bromsarna. Så jag fick torka av skivorna och värma lite så funkar de igen :)

Sen inbillar jag mig säkert, men den känns mer följsam nu. :yoparty
 
Förhoppningsvis kör vi imorgon :)

När jag vart ute nu och stannade och stängde av så började den koka eller nåt och tryckte ut massa vatten på gatan. Tömde hela expansion-kärlet... Vad hände?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top