ABC i Ducati Monster trim?

Bram Stoker

Citat är ett bra substitut för kvickhet
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Malmö
Hoj
96a, 600cc Monster
Tjena alla kunniga!

Har ett Monster på 600cc. 96års modell som gått ca 1100mil. känns riktigt frisk i motor å låda men känns lite trött då jag vill kunna klättra upp på bakhjulet på andra växlar än 1.a.

Vad har ni för tips, trix å råd till en arm stackare som blivit så kär i sin hoj att jag inte kan förmå mig att byta till ngt vassare?

gärna så utförliga svar som möjligt då d e måånga år sedan jag oljade ned mig i liknande projekt.

tack på förhand å hoppas sommaren bjuder på många fina stunder på vägarna för oss alla^^
 
Mer cc är lösningen. Den motorgenrationen delar väl i princip alla delar mellan de olika cc versionerna så större cylindrar borde gå att hitta till rätt kurs...
 
Mer cc är lösningen. Den motorgenrationen delar väl i princip alla delar mellan de olika cc versionerna så större cylindrar borde gå att hitta till rätt kurs...


Nej, det är olika vev på 600 och 750, och 900 är en helt annan motor.

Att trimma en 600 är inte ekonomiskt försvarbart. Det billigaste sättet är att byta till en 900. Tyvärr!
 
Det kanske går att hitta en begagnad 750 motor o stoppa rakt in om dom nu är så lika...

Men om du bara vill upp på bakan så kan du ju dreva :)

Dreva har jag faktiskt funderat på - Hur bär man sig åt? Kostnad? Är det mindre fram å större bak som gäller för starkare men långsammare eller hur fungerar d?

Hur många kuggar är original å hur många bör man ha? Just nu maxar hon iaf. över 180kmh å jag behöver ju inte vara snabbare än 140kmh tycker jag..
 
Dreva har jag faktiskt funderat på - Hur bär man sig åt? Kostnad? Är det mindre fram å större bak som gäller för starkare men långsammare eller hur fungerar d?

Hur många kuggar är original å hur många bör man ha? Just nu maxar hon iaf. över 180kmh å jag behöver ju inte vara snabbare än 140kmh tycker jag..
Helt rätt, dreva ner fram och upp bak, det räcker säkert att du går ner 1 fram och går upp 3 bak.
 
Helt rätt, dreva ner fram och upp bak, det räcker säkert att du går ner 1 fram och går upp 3 bak.


Älskar redan detta forum - ska lära mycket av er grabbs!

Kommer jag kunna ta mig upp på 3ans växel då tror du?

tusen tack för visat intresse!
 
Älskar redan detta forum - ska lära mycket av er grabbs!

Kommer jag kunna ta mig upp på 3ans växel då tror du?

tusen tack för visat intresse!

Kopplar du upp den på ettan nu, eller drar du upp den på gaspådrag?

Drevar du -1 fram +3 bak borde du kunna koppla upp den på 3:an med rätt teknik :tummenupp
 
å jag behöver ju inte vara snabbare än 140kmh tycker jag..

Du vill väl inte behöva ligga på toppvarv för att hålla 140, det blir ju fan som en moppe eller 125a :3freak... är det inte bättre att köpa effektavgassystem och leta trimkammar och eventuellt borra upp den/köpa större cylindrar. Vad är poängen med att få upp den på en högre växel? Du kommer ändå inte kunna dra upp den på bakhjulet i en högre hastighet om det inte är så att du är väldigt nära att kunna dra upp den redan nu. Satsa på att kunna dra upp den på tvåan istället.
 
Last edited:
Älskar redan detta forum - ska lära mycket av er grabbs!

Kommer jag kunna ta mig upp på 3ans växel då tror du?

tusen tack för visat intresse!
Ingen aning, du får testa helt enkelt, men är du vass på att kunna dra upp den annars så kan du nog klara att koppla upp den på 3an med en hel del teknik, eller gunga upp den.

Hade själv en 900SS ett tag, och den var det i princip bara att gasa upp på 1an, från typ 2000 varv eller nåt så kom den så fint så.

Brukade dra upp den i 1an och sen växla till 2an mer eller mindre direkt, testade att få upp den i 2an några gånger också, gick rätt bra det med.
 
Kopplar du upp den på ettan nu, eller drar du upp den på gaspådrag?

Drevar du -1 fram +3 bak borde du kunna koppla upp den på 3:an med rätt teknik :tummenupp


Jag måste koppla upp från 1an oxå.. kanske hade gått utan koppling med men bättre teknik än min egen..

Jag vet inte hur mycket hastighet man tappar vid en ev drevning?

ser nu att drivpaketet e ganska wslitet så jag får ta å fatta ett beslut relativt nu:gnissla
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top