Byte till Dunlop N-tech

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
Inte nu lägre!
Har tidigare kört Pirelli/Metzeler men tänkte nu testa begagnade Dunlop N-tech 195/65 och 125/80:tummenupp

För det första vilket däcktryck ska det vara varmt:confused:
Är det bara "plug and play" som gäller eller måste man på å skruva
fjädringsinställningar å i så fall vad?

Tackar ödmjukast:)

2.3-2.4 fram och 1.5-1.6 bak varmt.

Jag har inte laborerat med fjädringen, tyckte cykeln kändes ok ändå men jag är ju inte elitförare heller :)

2.3-2.4 fram och 1.5-1.6 bak varmt.

Jag har inte laborerat med fjädringen, tyckte cykeln kändes ok ändå men jag är ju inte elitförare heller :)

Samma här:D
Gött å slippa skruva fjädring, bara slitaget är ok så är det bara å köra:yoparty

Vet fan inte om jag får plats med sulorna bak:confused:
Har med Pirelli som sitter på just nu ca 2 cm till svingen, kan bli tajt:gnissla

Du ska definitivt inte ha 2.3 fram. Varmtrycket ska vara 1,9 fram och 1,6 bak, däckvärmarvarmt. Efter passet kan du kontrollmäta, då ska du ha 1,65-1,70 bak och 2 kg fram. Låt värmarna vara på 1 tim 30 minuter så att däcket är riktigt varmt när du kör ut, annars kommer det att ruggas sönder. Du klarar aldrig att köra upp värme i N-tech däcken.

Du ska definitivt inte ha 2.3 fram. Varmtrycket ska vara 1,9 fram och 1,6 bak, däckvärmarvarmt. Efter passet kan du kontrollmäta, då ska du ha 1,65-1,70 bak och 2 kg fram. Låt värmarna vara på 1 tim 30 minuter så att däcket är riktigt varmt när du kör ut, annars kommer det att ruggas sönder. Du klarar aldrig att köra upp värme i N-tech däcken.

Är du säker?
Den infon jag fått från TL stämmer bättre med Johanssons inlägg än med ditt.
Jag vill minns att jag fick tydliga instruktioner att trycket aldrig skulle upp över 1,6 bak
Har pappret i bilen, återkommer om en liten stund när jag dubbelkollat.

Kalltryck
Fram 2,1
Bak 1,3

Varmtryck
Fram 2,4
Bak 1,5

Hittade en till lapp, på den står att 1,4 bak är lagom ur värmaren, men efter passet bör man ha 1,5.

Kör man på gamla Dunlop, ej N-tech så bör trycket va högre, 1,8 kalltryck bak

Enheten är BAR

infon kommer från TL som säljer dunlop i sverige

Jahopp där ser man. Mina Dunlop såg ut som skit efter en dag på Anderstorp och blev hala som fasen i slutet....förmodligen då att jag inte fick upp tempen i dom i en kombination med för högt tryck, hittade inte uppgifter så chansade lite och hade i ca 1,9 bak i kall tryck....

Aja håller mig till Bridgestone! =)

Kalltryck
Fram 2,1
Bak 1,3

Varmtryck
Fram 2,4
Bak 1,5

Hittade en till lapp, på den står att 1,4 bak är lagom ur värmaren, men efter passet bör man ha 1,5.

Kör man på gamla Dunlop, ej N-tech så bör trycket va högre, 1,8 kalltryck bak

Enheten är BAR

infon kommer från TL som säljer dunlop i sverige

Kul att vi får olika uppgifter från samma ställe. Våra siffror är noga utprovade på ERF i 2 säsonger, ärför vågar jag lova att det funkar. Med så lågt tryck som 1,4 ur värmaren kommer hojen att vara gunghäst i två varv, och slitaget kommer att vara i klass med övriga märken, dvs ett däck håller i max en timme. Med våra värden kör man ledigt 2 timmar på ett bakdäck i 1,39 tempo på anderstorp.Framdäcket håller i evigheter. Vi bytar inte framdäck under 6-timmars.

Kul att vi får olika uppgifter från samma ställe. Våra siffror är noga utprovade på ERF i 2 säsonger, ärför vågar jag lova att det funkar. Med så lågt tryck som 1,4 ur värmaren kommer hojen att vara gunghäst i två varv, och slitaget kommer att vara i klass med övriga märken, dvs ett däck håller i max en timme. Med våra värden kör man ledigt 2 timmar på ett bakdäck i 1,39 tempo på anderstorp.Framdäcket håller i evigheter. Vi bytar inte framdäck under 6-timmars.

Skumt...
Jag har två olika papper från TL, ett som jag fick förra året när Ntech var nytt och ett som jag fick när jag handlade däck på STCC på Mantorp nu i våras. N-tech superbike slicks 16,5" och 17"

Jag pratade med Watz för några veckor sedan och han tyckte att jag skulle köra med 1,55 efter ett pass. Det stämmer ganska bra med 1,4-1,5 efter värmaren. Så tydligen har även han fått samma uppgifter som jag från TL

Men jag ska träna ikväll, ska nog prova med lite andra tryck då, tror dock inte en amatör som ja märker någon skillnad.

Vrider sig inte bakdäcket med så låga tryck.

Synd att man aldrig fick prova detta superdäck , jag hade sänkt mig minst 3 s på alla banor.
In my dreams

Last edited:
Var glad för det:) Hade du kört fortare hade du ju slagit dig ännu mer eller hur?

Bäste Broder
Den enda erfarenhet som slagit mig äro de odugliga Brostensdäcken som en af orsakerna till den alltför vådliga luftfärden. Hade min brunstige springare varit skodd med dunloppor hade något sådant aldrig skett.

Mina uppgifter kommer från Cajback vars däck det var jag köpte. Jag gick på dessa uppgifter rakt av.

Slitaget har varit ok, förutom när det var rätt kallt ute (10-12 grader), då blev det ruggat.

Mina uppgifter kommer från Cajback vars däck det var jag köpte. Jag gick på dessa uppgifter rakt av.

Slitaget har varit ok, förutom när det var rätt kallt ute (10-12 grader), då blev det ruggat.

Stämmer, förutom att jag sa 1.3-1.4 bak med värmare. Jag går ut med 1.3 efter 1.5 tim med värmare. Sen bör man ha en kalibrerad däcktrycksmätare också så att det verkligen stämmer :)

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...