Byte till Dunlop N-tech

Jag har ett par däck liggande hemma som jag inte blir klok på.

KR108 / 6133 / 195/75/17. Producerat 0648. Vad har jag för mjukhet och vilken väderlek skall jag köra sönder dessa i?

/ Jens

Jag har ett par däck liggande hemma som jag inte blir klok på.

KR108 / 6133 / 195/75/17. Producerat 0648. Vad har jag för mjukhet och vilken väderlek skall jag köra sönder dessa i?

/ Jens

Det där är inga N-tech, det är förra generationens däck. Har för mej att 6133 är medium.

Det där är inga N-tech, det är förra generationens däck. Har för mej att 6133 är medium.

Sa inte att det var N-tech, bara vad dom hette och när dom är tillverkade.

Tillbaka till frågan, du som vet, när lämpar det sig att snigla sönder dessa 2 fina bakdäck? Kan du bekräfta medium?

/ Jens

Kul att vi får olika uppgifter från samma ställe. Våra siffror är noga utprovade på ERF i 2 säsonger, ärför vågar jag lova att det funkar. Med så lågt tryck som 1,4 ur värmaren kommer hojen att vara gunghäst i två varv, och slitaget kommer att vara i klass med övriga märken, dvs ett däck håller i max en timme. Med våra värden kör man ledigt 2 timmar på ett bakdäck i 1,39 tempo på anderstorp.Framdäcket håller i evigheter. Vi bytar inte framdäck under 6-timmars.

Det där med gunghäst i 2 varv har kanske med lite andra faktorer som förarens vikt att göra med :krama

Kör man ut med 1.3 bar i bakdäcket "däckvärmarvarmt" efter 1,5 h med värmare så är det precis gränsfall för mig att det inte känns för mjukt. Jag brukar ha 1.3-1.4 i det läget. Sänker jag till under det känns det för mjukt och svampigt. Provade 1.2 efter Dunlop rekomendationer på Karlskoga Pro Superbike-racet och det kändes sämre.

Obs, som har skrivits tidigare, eftersom vi diskuterar skillnader på 0.1 bar så är det ju noga att ha korrekta mätinstrument. Gå runt och jämför med varandras instrument så märker ni att det säkert är någons instrument som visar mer än så i skillnad mot ert eget.

Sen är ju frågan vad man vill uppnå med. När vi kör ett race i Pro Superbike på nya 7712 (medium) racedäck är ju prio ett att ha maximalt grepp i 20 minuter. Vi kör hela gänget inom en/två sekunder från banrekord.

Fyller man i lite mer luft så tappar man lite i grepp men speciellt om det är kallt ute så vinner man livslängd.

N-tech 7712 som de flesta har på när det är race kräver minst 30 grader asfaltstemperatur för att inte kallruggas sönder även på bara ett 20 min pass. Sen beror det lite på asfaltstäthet också. I linköping i helgen gick det bra trots att det inte var så varmt men på Knutstorp några dagar tidigare på cawalli-testdagarna så körde alla sönder sina däck totalt på varje pass.

För er som köper begagnade N-tech och kör typ 1.40 på anderstorp, 1.10 på karlskoga och liknande tempo och vill få däcken att hålla hyffsat grepp så länge som möjligt för att få ihop ekonomin så kan ni gå på humlans rekomendationer.

Vad gäller framdäcket så är det TL-rekomendationer på 2.2-2.4 varmt som gäller för race på nya däck men jag tycker att det blir för hårt och studsigt när man har kört däcket några pass och brukar sänka till runt 2.0 då.

Fjädring: Genom att stommarna är så hårda behöver man antagligen ha lite hårdare fjädringsinställningar än med typ pirellidäck för att däcket verkligen ska få jobba tillräckligt. Det handlar också om fart, med n-tech kan en superbikeförare ofta sänka sina varvtider med 1-2 sekunder från bridgestone eller liknande och när man åker så mycket fortare kanske även den fartökningen gör att man behöver styva upp fjädringen lite. Motsvarande gäller att om man sänker farten och tourar runt några sekunder långsammare så kan man ha mjukare fjädring för bättre komfort utan att tappa grepp.

Testa er fram och skriv gärna om hur ni upplever det!

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026