Middagstips för att impa lite..

• Thread starter Thread starter *Snigel*
  • Start date Start date
Ett av världens enklaste recept som dessutom blir bra:
Koka pasta, vill du flasha så ta någon lite finare sort.
När det är klart så strör du över lite fetaost och en burk kräftstjärtar.

Går helt enkelt inte att misslyckas med!
Finns den avancerade varianten där du tar coctailtomater som du halverar, lite rödlök som du strimlar och om du känner för det kan du lägga i lite sugarsnaps. Fräs en minut i lite olivolja innan du blandar det med pastan och sedan på med fetaost och kräftstjärtar.

Nu finns det ju andra bra recept här men som sagt: Detta är busenkelt och tar bara lite drygt tio minuter.

Usch, vad jag stavar illa!

Fixat!

Bonnys förslag låter mumma! :tummenupp

för o fortsätta på skaldjurstemat...

Köp färsk pasta o koka upp..

Hacka lite röd paprika o stek, häll sedan i lite creme fraiche - Saffran o tomatsmak, o rör om, salta o peppra. Man kan även ha lite vanliga creme fraiche för o inte få så stark saffranssmak.. när pastan är klar har du i räkor o kräftstjärtar i såsen så dom precis hinner bli varma innan de är dags o servera. Denna är alltid mkt uppskattad! :)

sjutk gott, går på 10 min o kostar på sin höjd 200 kr.

Oj, vilket gensvar! Tusen tack för alla förslag! :Bugar

(Nästan) alla ska provas, får väl anteckna allt nånstans.. :gnissla

Ska fundera till imorgon fm, så jag hinner handla också, utförlig rapport kommer imorgonkväll! :tummenupp

Det här är lätt å lagom!
Gör din favoritköttfärssås,kanske typ blandfärs,lök,vitlök,tomatpure,kanske chili,champinjoner ,ev tacokrydda, endast fantasin sätter gränsen.Få den ganska lös ivf.
Låt gotta tll sig medans du skalar och finskivar potatis med potatisskivare eller osthyvel.Varva sedan potatis,köttfärssås,riven valfri ost i en ungnsform,slå på en rejäl skvätt med grädde å toppa med lite mer ost salt å peppar å hysst in i ungnen i 200 gr ca:1 timme.Mums.Potatisgratäng med köttfärssås helt enkelt eller lasange med potatis.Riktigt gott å perfekt å förbereda för å bara stoppa in i ugnen när gästerna kommer.Kackla å drick vin i en i en timma,servera sedan med kall öl.Går att variera i all oändlighet. Mycket populärt i vårat hem.
Lycka till!

Vad är sugarsnaps för nåt?
Sugarsnaps ser i stort ut som vanliga gröna ärtor som säljs i sin balja. Smakar lika också. Har ännu inte listat ut om det är samma sak med olika namn. Ett av mitt livs större mysterium...

För övrigt många bra tips i tråden så nu ska jag impa på min sambo i helgen!:)

Det blev tacopaj, riktigt, riktigt god och mycket uppskattad!:tummenupp
Tusen tack för alla tips, får som sagt prova de andra nån dag när sonen inte är hemma :)

Såhär såg den ut iallafall!

Bifogat

• DSC01283.jpg
    DSC01283.jpg
    230.3 KB · Visningar: 58
Sugarsnaps ser i stort ut som vanliga gröna ärtor som säljs i sin balja. Smakar lika också. Har ännu inte listat ut om det är samma sak med olika namn. Ett av mitt livs större mysterium...

För övrigt många bra tips i tråden så nu ska jag impa på min sambo i helgen!:)

Aha, måste raketforska lite om det. Finns ju nåt som heter "sockerärtor", kanske är samma sak?

Kan vara! Jag ser fram till publiceringen av din forskning! Blir det Nobelpris vill jag nämnas som inpiration i tacktalet!

Det är åtminstone samma latinska namn som poppar upp, Pisum sativum.
Men det borde vara nån skillnad.
Salladsärt (brytsockerärt, sockerböna). Suger snap påminner mer om en böna än en sockerärt. Sorten är välkänd för sin goda smak och ger rik skörd på liten yta, eftersom den är hög. Mognar sent.

Ta lite mjöl och vräk ner lite salt, peppar, curry och helvete i en påse. Häll ner en förpackning räkor och skaka. Sen steker du skiten, kanske kastar ner lite chili, currypaste, vitlök eller sambal oelek för att få det ordentligt starkt. Servera med ris och naanbröd.

Du kan även ha pompadoms och den där såsen som finns på hyllan med indisk mat som förrätt eller till sidan om maten.

Det ser mer engagerat ut än det är och det är jävligt gott. I alla fall om man gillar sån mat.

Det blev tacopaj, riktigt, riktigt god och mycket uppskattad!:tummenupp
Tusen tack för alla tips, får som sagt prova de andra nån dag när sonen inte är hemma :)

Såhär såg den ut iallafall!

Jaha det är redan färdigt alltså. Tur jag läser genom trådar innan jag postar. :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg