Skateboard - Old school?

Min gode far byggde to.m en miniminiramp i gillestugan.

Ballt ändå!

Kommer ihåg att jag och storebrorsan byggde en halvramp med våran fars hjälp, lite över nån meter hög.
Vi hade tur som hade asfalt utanför huset dessutom.
Blev faktiskt riktigt bra och man kunde åka på den.
Tills regn och snö förstörde den då vi glömde skydda den. Oansvariga valpar...

[YOUTUBE-ID]1U-cgn3cEGA[/YOUTUBE-ID]

Old school.

:Bugar

Håller med om att Rodney var sjukt duktig, men freestyle var väl ändå lite särskolevarning..

Jag såg Rodney live på Sergelgatan utanför Stadium 1989 eller 1990.
H
ade rejält med autografer också. Var jävligt sweet med en autograf på jeansjackan med VSW-tygmärket från Olofsgatan.

Åkte stor ramp i måsberget och miniramp i gamla "Sipporexfabriken" (Gävle). Den lokala hjälten var Tony Jansson som var över till Usa och åkte med spons ifrån G&S. Göthberg från hufvudstaden var grym han me´.
Feck...i morgon slår jag sönder porslingrisen och handlar en ny bräda...Alva lr Santa Cruz ?

Bifogat

• vhs.jpg
    vhs.jpg
    231.2 KB · Visningar: 63
Åkte stor ramp i måsberget och miniramp i gamla "Sipporexfabriken" (Gävle). Den lokala hjälten var Tony Jansson som var över till Usa och åkte med spons ifrån G&S. Göthberg från hufvudstaden var grym han me´.
Feck...i morgon slår jag sönder porslingrisen och handlar en ny bräda...Alva lr Santa Cruz ?

Alva, lätt. Med genomskinlig grip!

Själv hade jag i mitten/slutet av 80talet en Rob Roskopp Eye bräda (se bild) med Gullwing tracks & Ratbones hjul tror jag dom hette & visst hade man nån siffra som 90b eller något sånt va som markerade mjukheten på däcken.

Och självklart hade man kryptonics för dessa hjul

Visst fanns det nån skate film som heter "The search for animal chin" eller något sånt ??

Bifogat

• RobRoskoppEye.jpg
    RobRoskoppEye.jpg
    42.1 KB · Visningar: 60
Stod faktiskt och fingrade på en Alva-bräda igår. Well... i´m off to Sea Fun (Gävle) imorgon. Någon lär ju höja snittåldern bland kidsen !

Coolt, trodde inte Alva fanns kvar som varumärke. För något år sedan googlade jag på gamla skejtmärken och flera var borta med vinden, H-Street bl.a. om jag minns rätt

Visst fanns det nån skate film som heter "The search for animal chin" eller något sånt ??

Yep, vill minnas att det var den första "riktiga" skate-filmen jag såg. Den är gjord av Powell & Peralta och är den tredje i serien av Bones Brigade-filmer.

Fler bra rena skate-filmer är IMHO:

Public Domain - Bones Brigade IV
Ban This - Bones Brigade
Future Primitive - Bones Brigade II
Schackle Me Not - H-Street
Emerica - This is skateboarding, etc...

reateguiwarrior.JPG

Min första "riktiga" US-bräda, en Alva Eddie Reategui, min var dock grön/röd, grönt istället för blått som på bilden. :yoparty

Tydligen så kommer Mark Gonzales till Gbg nästa fredag och kör uppvisning i nya skateparken! Någon som hänger på dit?

Hade varit grymt kul, men vi har terminsavslutning på kickboxningen då. :näsblod

Last edited:
Slängde upp en blajfilm på SH för något år sedan, tror dock ej den finns kvar på den servern nu.
Jag har den filmen på hårddisken någonstans iaf. :hihi

När man började åka, under "andra vågen", på 80-talet då kom ju de gröna "kryptonit"-hjulen och de greppade ju som as. Sedan vart det bara hårdare/halare hjul som kom år efter år. :) Kontrasten mellan storleken på dem och på de pyttesmå hjul (som åtminstone gällde 2003) är milsvid. Själv försökte jag hitta "normalstora" till senaste brädan.
Gröna kryppar räknas nu mera som longboardhjul. T.ex. http://longboard.eu/ har haft såna förut har jag för mig. Men verkar inte ha nu. Men de har andra stora och mjuka hjul istället. :tummenupp

Jag har den filmen på hårddisken någonstans iaf. :hihi

Gröna kryppar räknas nu mera som longboardhjul. T.ex. http://longboard.eu/ har haft såna förut har jag för mig. Men verkar inte ha nu. Men de har andra stora och mjuka hjul istället. :tummenupp

Menade inte att jag föredrar kryptos idag, de är för mjuka och aningen för stora/tunga. Föredrar något mindre med hårdhet runt 95-97, så det är lättare att slide:a lite. :)

Provade longboard för nån helg sen. Tyckte det var äckligt behagligt faktiskt. Youtubade lite longboard förra veckan också. Verkar gå att göra rätt roliga grejer med dom faktiskt.

Synd bara att man är fattig student och inte har råd med sånt.

[YOUTUBE-ID]MY0KdEQRMx8[/YOUTUBE-ID]

Hokus Pokus - H-Street

Visst finns det många skatefilmer men ingen annan film där kläder, brädor och musik håller en så übercool stil.

Last edited:
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...