Gsxr 1100 turbo projekt

Jag betalade också 1200kr, mycket bra service ifrån motospeed får jag säga, Skickade ett paket med växellåda och cylinderrad och det kom fram på en onsdag. Och jag fick hem grejerna på fredag samma vecka:tummenupp



japp, det är sånt man får stå ut med när man envisas med att ha 1216cc :hihi :hihi


Tror jag betalade någonstans runt 1200 då jag köpte kolvarna från motospeed och då gick det genom dom också.
kan bara rekommendera, bra jobb och bra bemötande :tummenupp :tummenupp
 
Status raport:

Borrmaskinen tycker inte om vårvärmen.
Men lite matrial har allt försvunnit.

Snart är den nya cylinderraden på plats:yoparty
 

Bifogat

  • HPIM2075.JPG
    HPIM2075.JPG
    192.6 KB · Visningar: 317
borrmaskin

hej
det ser ju bra ut men det går långsamt tror jag du kan låna min sandviken luftmaskin och ett fint stål det skär som smör med lite t röd till:tummenuppjobbet kommer gå på ett litet kick:yoparty
mvh peter
 
hej
det ser ju bra ut men det går långsamt tror jag du kan låna min sandviken luftmaskin och ett fint stål det skär som smör med lite t röd till:tummenuppjobbet kommer gå på ett litet kick:yoparty
mvh peter

Haha, och det säger du nu:tungan
Det är ju ditt fel att jag har fått så bråttom man att få ihop skiten:D

Har riktiga luftverktyg på jobbet, men jag ville så gärna få klart slipningen så jag kunde limma ihop motorn idag. Men det gick mindre bra, borrmaskinen dog efter en kort stund, så jag åkte och hämtade en riktig maskin.

En sådan som gör sönder handlederna när man startar helvetet, men nu är det snart klart. Bara lite lite kvar att slipa, man vill ju inte ta bort för mycket matrial
 

Bifogat

  • HPIM2081.JPG
    HPIM2081.JPG
    235.5 KB · Visningar: 236
  • HPIM2082.JPG
    HPIM2082.JPG
    234.1 KB · Visningar: 178
Efter mycket om och men, så är motorn ihop limmad. Även kolvarna åkte dit.

Så snart är det inte mycket kvar, men skall man använda något packningslim på packningen mellan block och cylinderrad?
 

Bifogat

  • HPIM2088.JPG
    HPIM2088.JPG
    158.4 KB · Visningar: 153
  • HPIM2087.JPG
    HPIM2087.JPG
    161.9 KB · Visningar: 195
  • HPIM2086.JPG
    HPIM2086.JPG
    161.8 KB · Visningar: 190
.......Även kolvarna åkte dit.

en liten fråga där när det gäller kolvarna. Mätte du upp spelet mellan stake/kolvbult innan du var nöjd med monteringen :va

jag har iof bytt stakarna till Carrillo (oxå beg) och när vi mätte upp spelet så var det lite för mycket och bussningarna bör bytas. håller på med det jobbet nu. kan kanske vara idé att kolla.
 
en liten fråga där när det gäller kolvarna. Mätte du upp spelet mellan stake/kolvbult innan du var nöjd med monteringen :va

jag har iof bytt stakarna till Carrillo (oxå beg) och när vi mätte upp spelet så var det lite för mycket och bussningarna bör bytas. håller på med det jobbet nu. kan kanske vara idé att kolla.

Jag har faktist mätt spelet enligt haynes, och det stämmer mycket bra:tummenupp.

Skulle också vilja ha riktiga stakar, men det får vänta tills vinter.

Hur mycket effekt orkar orginal stakarna med? (Och växla runt 10000rpm)

Om du inte är bekväm med silikonpackning (t.ex. den svarta från biltema) kan du även använda blå permatex, den som är löslig med alkohol.

Okok, så det skall kletas på någon form av tätning på orginal packning?
 
Last edited:
Hur mycket effekt orkar orginal stakarna med? (Och växla runt 10000rpm)

Lustgas, ca 270 hästar. Sug och turbo, lite drygt 300. Uppemot 400 om man verkligen ser till att varvtalet inte kan åka iväg över 10k. Det är gasavslag vid målgång, fullgasväxlingar med koppling samt övervarv som dödar stakar. Slitna lager, både lill och storände, dödar också. För hårt dragna överfall är också en bidragande faktor, dvs när bultsträckningen har övergått till en brottanvisning. Gäller speciellt falicon- och carillo-stakar.
 
Lustgas, ca 270 hästar. Sug och turbo, lite drygt 300. Uppemot 400 .

Strålande, runt 300 räcker och blir över:)

Har skruvat lite i helgen, och det är sista gången jag monterar cylinderraden själv. fy fan vilket pill det är.

Och inte nog med att cylinderraden var jobbig, när toppen var monterad så lyckades jag tappa ner en kopparbricka:mad::mad:

Men nu är vi på G igen:tummenupp
 

Bifogat

  • HPIM2132.JPG
    HPIM2132.JPG
    159.5 KB · Visningar: 245
För hårt dragna överfall är också en bidragande faktor, dvs när bultsträckningen har övergått till en brottanvisning. Gäller speciellt falicon- och carillo-stakar.

ja det där verkar också vara en egen historia. Nu när jag lämnade in mina för uppmätning snackade han om att min bultar "carr 52 spd" inte skulle behövas dra med sträckning, men det där tänkte jag nog kolla både en och två gånger innan jag blir nöjd:hihi
Han blev lite förundrad över att det inte var APE bultar i stakarna, men jag har inga andra att jämföra med så jag vet inte. Lite cirkus verkar det bli i alla fall.

Strålande, runt 300 räcker och blir över:)

Har skruvat lite i helgen, och det är sista gången jag monterar cylinderraden själv. fy fan vilket pill det är.

........vem ska då montera den då :hihi
Man är ju ALLTID själv i garaget :D
 
Last edited:
Snart är skiten äntligen klar, fasiken vilken tid det har tagit!
Toppen är på, även kopplingen:tummenupp

Har tappat bort min haynes bok, och undrar om jag har gjort rätt med kammarna:va

Ställde på avgaskammen nr 1 mot packningen, och på insugskammen står nr 3 lite snett till vänster, och jag har 22 pinnar imellan nr 2 på avgas och nr 3 på insug

Och det gjordes när tädningsgrejen stod imot "givaren" till vänster.

Svårt att förklara, finns det några enkla knep för att få det rätt?
 

Bifogat

  • HPIM2135.JPG
    HPIM2135.JPG
    186.8 KB · Visningar: 216
  • HPIM2134.JPG
    HPIM2134.JPG
    172.4 KB · Visningar: 197
Snart är skiten äntligen klar, fasiken vilken tid det har tagit!
Toppen är på, även kopplingen:tummenupp

Har tappat bort min haynes bok, och undrar om jag har gjort rätt med kammarna:va

Ställde på avgaskammen nr 1 mot packningen, och på insugskammen står nr 3 lite snett till vänster, och jag har 22 pinnar imellan nr 2 på avgas och nr 3 på insug

Och det gjordes när tädningsgrejen stod imot "givaren" till vänster.

Svårt att förklara, finns det några enkla knep för att få det rätt?


hej fredrik
jag kan kolla i min bok imorgon/din hojj kommer att gå så jävla bra så jag tror inte att du fattar det själv so keep up the god work:banana
 
hej fredrik
jag kan kolla i min bok imorgon/din hojj kommer att gå så jävla bra så jag tror inte att du fattar det själv so keep up the god work:banana

Det hade varit snällt, jo jag hoppas den kommer gå framåt:tummenupp

Mer kubik + toppen av andersbrink + massor med laddtryck kommer nog göra nytta:D
 
Det var ett tag sedan man skrev här, men motorn är iaf klar.

Och nu börjar det roliga, montering av turbo m.m

Köpte en böjd ic och pump och regulator.

Och turbon (19t med 7:ans raka avgashus) skall inhandlas nästa vecka:)

Även köpt en tank m.m till chassit
 

Bifogat

  • HPIM2163.jpg
    HPIM2163.jpg
    230.9 KB · Visningar: 135
  • HPIM2164.jpg
    HPIM2164.jpg
    237.9 KB · Visningar: 145
  • HPIM2380.JPG
    HPIM2380.JPG
    195 KB · Visningar: 116
  • HPIM2381.JPG
    HPIM2381.JPG
    163.6 KB · Visningar: 133
  • HPIM2382.JPG
    HPIM2382.JPG
    176.4 KB · Visningar: 124
Dom är inte bra. Nej, kronslut 16t is da shit!!:mattias


.....Btw, jag har en om du vill byta?:tungan

Haha, skall vi byta rätt av?:D

Idag har jag varit och hämtat turbon och även slängt i motorn.

Det var lite pill att få i 1100 motorn i 750 chassit men det gick:tummenupp
 

Bifogat

  • HPIM2393.JPG
    HPIM2393.JPG
    172.8 KB · Visningar: 176
  • HPIM2394.JPG
    HPIM2394.JPG
    170.1 KB · Visningar: 265
Haha, skall vi byta rätt av?:D

Idag har jag varit och hämtat turbon och även slängt i motorn.

Det var lite pill att få i 1100 motorn i 750 chassit men det gick:tummenupp


Med den där gaffeln så får onödigt mycke frigångsproblem med ic'n. :D
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top