Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Behöver akut hjälp!!!

Mitt stöd har lossnat, har kvar hela stödet och fjädern etc men bulten som ska sitta och hålla stödet på plats har försvunnit!

Har redan ringt probike i gbg och beställt ett men det tar ca 2 veckor innan dem får hem den från Belgien! Ingen annan som råkar ha sån hemma eller om man kan köpa det någon annanstans?
 
Behöver akut hjälp!!!

Mitt stöd har lossnat, har kvar hela stödet och fjädern etc men bulten som ska sitta och hålla stödet på plats har försvunnit!

Har redan ringt probike i gbg och beställt ett men det tar ca 2 veckor innan dem får hem den från Belgien! Ingen annan som råkar ha sån hemma eller om man kan köpa det någon annanstans?

Grattis !
Har du kollat priset ?
jag hade samma problem tidigare. De skulle ha 1500:- för ett ombyggnadskit. jag behövde bara skruven och den gick inte att köpa....

det hela slutade med att jag svarvade till den distansen som håller fast stödet, drog igenom en skruv igenom distansen, som stack ut en bit och höll emot plåtbiten som fjädern sitter fast i och gängade om fästet som sitter i ramen till mm-gänga.
Kostade 0:- och två timmars jobb.

Hör av dig om du vill ha mer info och lycka till.
 
Grattis !
Har du kollat priset ?
jag hade samma problem tidigare. De skulle ha 1500:- för ett ombyggnadskit. jag behövde bara skruven och den gick inte att köpa....

det hela slutade med att jag svarvade till den distansen som håller fast stödet, drog igenom en skruv igenom distansen, som stack ut en bit och höll emot plåtbiten som fjädern sitter fast i och gängade om fästet som sitter i ramen till mm-gänga.
Kostade 0:- och två timmars jobb.

Hör av dig om du vill ha mer info och lycka till.

Mm dem på probike ska tydligen kunna ta hem bult endast för 213 kr :confused: Men om dem ändrar sig och säger att jag får köpa hela kitet då blir det väl att köra på din lösning... får vänta och se helt enkelt.
Servicekit kostar runt 2000 kr ink frakt och det känns som lite bortkastade pengar för en jäkla bult!
 
Mm dem på probike ska tydligen kunna ta hem bult endast för 213 kr :confused: Men om dem ändrar sig och säger att jag får köpa hela kitet då blir det väl att köra på din lösning... får vänta och se helt enkelt.
Servicekit kostar runt 2000 kr ink frakt och det känns som lite bortkastade pengar för en jäkla bult!

Dubbelkolla med Probike. Jag fick samma besked förra hösten och när jag kom efter 3 veckor för att hämta bulten så fanns den inte att beställa utan man fick ta hela servicekittet, som jag förhandlade ner till 1500:-.
 
Dubbelkolla med Probike. Jag fick samma besked förra hösten och när jag kom efter 3 veckor för att hämta bulten så fanns den inte att beställa utan man fick ta hela servicekittet, som jag förhandlade ner till 1500:-.

Okej. Tack för hjälpen! ska ringa dem direkt imorgon och kolla.
 
Ifall det är fler som råkar ut för samma sak och vill göra en billig fix, så kommer här en liten bild på hur jag löste problemet.
 

Bifogat

  • Stödskruv till Buell.JPG
    Stödskruv till Buell.JPG
    35.3 KB · Visningar: 135
Snart ska Bullen in på verkstad och bli sig själv igen... Jieppie.
 
Låter mycket, gott vrid, låg topp hastighet, svin dyra reserv delar i sverige, svårt att hitta bra mekaniker om du bor utanför stor städerna och hojen kräver att du har vissa mekaniska kunskaper, moment nyckel, service handbok samt en liten uppsätning med "tum" verktyg. Min känns som en måndags exemplar och har kostat mer än någon annan hoj men den är billig i försäkring, suverän på små kurviga vägar samt "vardags-körning" och ljudet är ju så jäkla gott!!

Jag sitter också och funderar på ett hojbyte:huvet

I vilka försäkringsklasser finns xb9 respektive xb12?
Jag tar förgivet att oavsett om det är en lightning eller firebolt så hamnar de i samma klass beroende på motorstorleken.

Hur stor skillnad är det mellan 900an och 1200an i prestanda?
 
Ska bullegänget traditionsenligt gruppåka till CustomBikeShow i Norrtälje nästa helg?
 
Jag har slutat på Harley-Davidson och åker följdaktligen inte till Norrtälje med "Buellgänget", tyvärr! Om ni vill åka endå skulle jag råda er att träffas i Sätra vid 08,30.
Ha det bäst alla ni trogna Buellfantaster.
Sköt om er
Rickard
 
Jag har slutat på Harley-Davidson och åker följdaktligen inte till Norrtälje med "Buellgänget", tyvärr! Om ni vill åka endå skulle jag råda er att träffas i Sätra vid 08,30.
Ha det bäst alla ni trogna Buellfantaster.
Sköt om er
Rickard

Ok, tack!
Jag visste inte att turerna hade ngn koppling till Harley-Davidson. Har bara läst att ni brukade bränna dit.

Hilsen
J
 
tjena, har en polare (som ej hänger på SH) som ska byta från sin HD superglide till något sportigare och funderar starkt på en Buell XB12Scg. Han har även tittat på Triumph Speed Triple 1050. Ni som kör XB12S, några för och nackdelar med Buellen? Något känt fel och vanligt med den? Han har en relativt ny HD ('02) och den har krånglat jävligt mycket på senare tid, så han e lite fundersom eftersom det ändå är en HD-motor i Buellen. Alla åsikter, info och feedback e intressant. tack!
 
Förbannade skit. Varför vill inte min buell gå rent?
Den går skitbra på gaspådrag men skit på jämngas och motorbroms. Visst håller jag 140 så går den bra men 50 e den helt rökt på. Bara hackar och nyser upp i luftburken och bluddrar.
Nån som kan tipsa?
Sitter luft och buller men inte ecm på.
 
Förbannade skit. Varför vill inte min buell gå rent?
Den går skitbra på gaspådrag men skit på jämngas och motorbroms. Visst håller jag 140 så går den bra men 50 e den helt rökt på. Bara hackar och nyser upp i luftburken och bluddrar.
Nån som kan tipsa?
Sitter luft och buller men inte ecm på.

Vad har du gjort åt mappningen när det inte sitter race ecm?
Ecm spy? TFI Techlusion? Orginal? Annat?
Gick han dåligt direkt när du bytt till luft & buller?
Har ecm'n bytts ut nångång och har isf det utförts en tps zero?

MVH
Björn
 
Förbannade skit. Varför vill inte min buell gå rent?
Den går skitbra på gaspådrag men skit på jämngas och motorbroms. Visst håller jag 140 så går den bra men 50 e den helt rökt på. Bara hackar och nyser upp i luftburken och bluddrar.
Nån som kan tipsa?
Sitter luft och buller men inte ecm på.

kan va att du inte ha bytt "chip"...räknar kanske om fel på låga varv så du få fel blandning....har du nån vän med trim kittet så du lan prova?...eller stiften men då borde den gå skit för jämnan
 
kan va att du inte ha bytt "chip"...räknar kanske om fel på låga varv så du få fel blandning....har du nån vän med trim kittet så du lan prova?...eller stiften men då borde den gå skit för jämnan

Det finns ingen race-ecm för 08 och nyare. Dessutom är den nya insprutningen i dom senare modellerna svårare att tuna. Det går att använda ecm-spy, men man måste ha lite mer grejor än till dom äldre modellerna.

Directlink ska visst funka rakt av, men det är ju inte gratis.

Anledningen att hojen bluddrar och går skit i lågfart är att den går jävligt fett med originalmapparna. Och att det är en "tröskel" i tändningsmapparna precis mellan 2500 och 3000 varv.

Surfa in på www.xoptiinside.com
Där finns info om att tuna nyare bueller.
 
Det finns ingen race-ecm för 08 och nyare. Dessutom är den nya insprutningen i dom senare modellerna svårare att tuna. Det går att använda ecm-spy, men man måste ha lite mer grejor än till dom äldre modellerna.

Directlink ska visst funka rakt av, men det är ju inte gratis.

Anledningen att hojen bluddrar och går skit i lågfart är att den går jävligt fett med originalmapparna. Och att det är en "tröskel" i tändningsmapparna precis mellan 2500 och 3000 varv.

Surfa in på www.xoptiinside.com
Där finns info om att tuna nyare bueller.

Det där var intressant!! Kommer du ihåg vart du hittade info'n att de ska gå fett? Har inte kört nån '08 i bänken än så jag har inga mätvärden på de än tyvärr. Men Buell har alltid varit synonymt med magert tidigare...

MVH
Björn
 
Det där var intressant!! Kommer du ihåg vart du hittade info'n att de ska gå fett? Har inte kört nån '08 i bänken än så jag har inga mätvärden på de än tyvärr. Men Buell har alltid varit synonymt med magert tidigare...

MVH
Björn

Läst på www.buelletinboard.com Jag har ingen egen erfarenhet av dom nya med ddfi3, men jag har läst ganska mycket om folk som har haft just sådana problem. Tändningen är också ändrad i förhållande till dom gamla. tändmapparna ser helmysko ut och har mycket högre förtändning. Man kan inte justera tomgången manuellt heller, och alltså inte göra tps reset på samma sätt som förut.

Dom äldre hade tendenser att gå magert. Men inte överallt i mapparna. på låga varv och med liten trottelöppning vill dom gå fett på främre cylndern. den bakre kan tyckas gå något magert i closed-loop området pga att ecm är inställd på ett afr på 14.7 där. (det är därför det inte funkar något bra med piggyback-moduler som typ powercommander. ecm kommer att kompensera bort förändringen när man kör i closed loop) Enda sättet att få dom att gå helt hundra är att sätta en lambda i främre röret också, och logga båda cylindrarna för sej. sen stänger man av lambdan med ecm-spy och kör helt och hållet från mapparna. Eller att köra bredbands lambda (LC-1 funkar visst bra)
 
Läst på www.buelletinboard.com Jag har ingen egen erfarenhet av dom nya med ddfi3, men jag har läst ganska mycket om folk som har haft just sådana problem. Tändningen är också ändrad i förhållande till dom gamla. tändmapparna ser helmysko ut och har mycket högre förtändning. Man kan inte justera tomgången manuellt heller, och alltså inte göra tps reset på samma sätt som förut.

Dom äldre hade tendenser att gå magert. Men inte överallt i mapparna. på låga varv och med liten trottelöppning vill dom gå fett på främre cylndern. den bakre kan tyckas gå något magert i closed-loop området pga att ecm är inställd på ett afr på 14.7 där. (det är därför det inte funkar något bra med piggyback-moduler som typ powercommander. ecm kommer att kompensera bort förändringen när man kör i closed loop) Enda sättet att få dom att gå helt hundra är att sätta en lambda i främre röret också, och logga båda cylindrarna för sej. sen stänger man av lambdan med ecm-spy och kör helt och hållet från mapparna. Eller att köra bredbands lambda (LC-1 funkar visst bra)

Eftersom utbudet till att modifiera ddfi3:an är så magert så har vi som företag valt att än så länge inte hålla på och "lattja" med denna, och alla piggyback-system som funnits har ju precis som du säger inte funkat speciellt bra innan... (hjälp mig gärna i min strävan att intala folk detta!! :tungan) Buell har ju en egen justerbar race ecm nu till 3:an, som man iofs enbart kan beställa om man har race-licens, som säkert är ett helt perfekt verktyg!! Men denna skulle kosta kring ca 14,000:- ut till kund här i Sverige så det blir ju ingen storsäljare... Men jag jobbar på att få hem en till vintern så jag kan labba på våran demo 1125:a!! Som företag vill man ju gärna labba en hel del själv innan man kan ta in kunder och och med gott samvete hävda att man har full koll på läget...

Vi är två stycken på mitt jobb som bänkar och vi är intresserade av ecm-spy men eftersom den inte verkar funka på '08:orna än (eller har dem fixat det nu?) så ligger vi lågt ett tag till...

Det är ju ett väldigt fascinerande insprut Buell konstruerat, särskilt med tanke på hur få komponenter det faktiskt innehåller! Men det är jäkligt svårt att modda på ett bra sätt... Kul att se att nån annan verkar finna det lika fascinerande som jag!? :D

Har du fixat med din mappning något? Själv är min X1:a förgasarkonverterad så jag kan inte direkt lattja med min :gnissla

/Björn
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top