Eftersnack - Uppdrag Granskning

Vet någon vart man kan se avsnittet eller om det går i repris?
 
Ja..tänk att man på bana kan lära sig vart ens gränser går, vad man klarar av, träna på bromstekning, kurvtagning, spårval under kontrollerade former och sedan använda det i den vardagliga körning. Fler borde nog sticka ut till banan, oftare och lära känna sina begränsningar, brister som de kan finslipa och sin hoj om de ska köra på gata istället för att testa / träna sig fram på Bogan eller Bulten.

Verkligen förvånande...:va

DET HÄR var det första inlägg jag läst från dig som faktiskt får mig att tro att
det finns en verklig människa bakom ditt nick.

Instämmer till fullo med vad du skrev, vill också tillägga att när du på bana
passerat "din" gräns så upptäcker du också hur ONT det gör när du landar
i sandfållan. Och där finns inga stora stenar, träd, hårda bilar mm. som kan
öka på det "ONDA". De flesta som jag pratat med som börjat med banåkning
har ändrat sitt "risktagande" på allmän väg betydligt, eftersom man VET mer
om hur lite det behövs för att "gränsen" ska passeras.

KentW
 
Ja..tänk att man på bana kan lära sig vart ens gränser går, vad man klarar av, träna på bromstekning, kurvtagning, spårval under kontrollerade former och sedan använda det i den vardagliga körning. Fler borde nog sticka ut till banan, oftare och lära känna sina begränsningar, brister som de kan finslipa och sin hoj om de ska köra på gata istället för att testa / träna sig fram på Bogan eller Bulten.

Verkligen förvånande...:va




själv har jag dragit ner på gatåkat drastiskt sen jag började med att köra på bana, jag använder sällan tekniken etc jag lär mig på banan ute på landsvägarna, jag ligger aldrig på gränsen i min körning varken på bana eller gata, på ett sätt är jag glad över detta men på bana skulle jag vilja våga mer men någonstans säger min hjärna "NEJ NEJ LUGN Å FIN NU" vilket kanske är bra jag vet inte?
 
Last edited:
DET HÄR var det första inlägg jag läst från dig som faktiskt får mig att tro att
det finns en verklig människa bakom ditt nick.

Instämmer till fullo med vad du skrev, vill också tillägga att när du på bana
passerat "din" gräns så upptäcker du också hur ONT det gör när du landar
i sandfållan. Och där finns inga stora stenar, träd, hårda bilar mm. som kan
öka på det "ONDA". De flesta som jag pratat med som börjat med banåkning
har ändrat sitt "risktagande" på allmän väg betydligt, eftersom man VET mer
om hur lite det behövs för att "gränsen" ska passeras.

KentW

Japp, det är så jag ser bankörning. Jag har svårt att se det som ett nöje i sig, men väl en bra träning och ett sätt att prova sig fram. Det finns (för mig) en tjusning med vägkörning som bana inte erbjuder. Framför allt logistisk enkelhet, men också omgivning och att man KAN köra med ett mål som avslutar en najs dag på hoj och inte bara drälla runt utan att komma till någon punkt.
 
själv har jag dragit ner på gatåkat drastiskt sen jag började med att köra på bana, jag använder sällan tekniken etc jag lär mig på banan ute på landsvägarna, jag ligger aldrig på gränsen i min körning varken på bana eller gata, på ett sätt är jag glad över detta men på bana skulle jag vilja våga mer men någonstans säger min hjärna "NEJ NEJ LUGN Å FIN NU" vilket kanske är bra jag vet inte?

Jag tror att du visst använder den teknik du lär dig på bana när du kör gata. Avståndsbedömning, spårval, planering, broms och kurvteknik, svängpunkt kan du ju sätta på Bulten också..och det har inget med sinnessjuka farter att göra. Jag körde som mest 2000 mil på en säsong på gata, normalt är det 1000-1200..för jag gillar att köra hoj. Jag vill göra det varje dag och har jag inte bana 10 km hemifrån, då blir det väg. Bana är för mig inte mycket till alternativ, mer komplettering.
 
Komigen, många av oss kan jag tänka mig tappar lusten att åka om det är "lagligt" och ni VET med er att jag har rätt!

om det nu är så, har jag inget att säga till puckona som enbart kör som idioter för att vara outlaw.. har viss förståelse för dem som blir beroende av farten, kurvtagningar osv. även om de är fel de med. men vafan har folk å göra på vägarna om det är enbart för att vara "outlaw".
 
Snyggt att ta med en liten unge som gråter och en gravid kvinna, bara för att göra det liiiiiite värre. FAN va arg jag blir, visst har vissa rätt, men man borde ta med bägge sidorna. Nu vart det bara oj oj oj va fort det går.
P.S nu kommer SH att krasha pga alla som ska säga sitt mouahahahahhaha

Hmm, vet inte vad du menar för vad jag minns så erbjöds flera mc-förare att öppet kommentera men valde att vara annonyma. Andra mc-förare som öppet vågade stå för sina åsikter var också delaktiga i programmet. De enda jag saknade, kan jag tycka, var några av de förarna som kraschat där men som överlevt och deras syn!

Mvh!
// Niklas
 
Jag tror att du visst använder den teknik du lär dig på bana när du kör gata. Avståndsbedömning, spårval, planering, broms och kurvteknik, svängpunkt kan du ju sätta på Bulten också......

kan hålla med där, när man kört bana å börjar få in rätt teknik spårval osv så ökar farten på allmän väg när man inte tänker sig för.

och varför ens åka på bandagar med SMC, Banåkning.nu osv om man inte lär sig något av att vara där. halva grejen är att köra av sig ordentligt och andra halvan är att man lär sig något nytt om körteknik och sig själv på hojen.
 
Det jag tycker var den stora behållningan av programmet är att det nu, praktiskt taget över en natt, helt plötsligt är helt accepterat även bland de mest ettriga squidsen här på SH, att det egna förarbeteendet inte är ens personliga ensak.

På SH brukar ju alltid de som motsätter sig hyllandet av YT-bombarrepor bli kallade moralkärringar och bli åthutade med att "ingen annan hojåkare har att göra med hur jag kör". Förhoppningsvis har iaf några av dessa rekordsuktande juniorpiloter nu sett hur det funkar i en demokrati: att kollektiva bestraffningar är inte alls ovanliga.

Jag tror att man måste anstränga sig att köra lite ridderligt. Dvs gasa där det inte märks och backa av på farten vid tex bebyggelse, möten eller omkörningar. Ngn som sitter och tuffar i sin Polo i lagliga 70 km/h blir faktiskt rädd om man kör om dom i 200 med vrålande Yoshi. Många som är 20 fattar ju inte det. Det gör så djäkla mycket om man iaf drar ned till säg 90 när man passerar. I synnerhet om man är en klunga på 5 högljudda hojar som kommer ångande.

Dansken gjorde en bra insats tycker jag. SMC har ju satsat enormt på den här lilla problematiska gruppen av upproriska sporthojare vad gäller banåkningar, sporthojskurser etc. Det måste vara sjukt otacksamt att efter alla dessa kampanjer och satsninger ändå få klä skott i media för samma minoritet.

Det var skönt att ingen politiker var intervjuad och pressad att säga ngt i programmet. Ingen politiker eller myndighetsperson avkrävdes av UG några löften på hojnummerskylt fram och ägaransvar mm. Det var skönt. Snabba beslut och löften inför TV-kameror är ju sällan bra.

Tycker jag

/J

Seriöst Jörgen, kan man rösta på dig i nåt val???

Tänk om fler kunde göra som du och tänka till lite innan dom postar inlägg. Vilken kvalitet det skulle vara på det här forumet!

Sen är det förvånande hur få som kan stå upp för sina dumheter på ett vettigt sätt. I princip alla som "står upp" för sin dumheter här har attityden "jag gör som jag vill, skit du i det" tillsammans med några "men vi har ju ingen baaaanaaaaa...".

Jörgen, ställ upp i nästa val och du blir statsminister!

/Lucky9
 
Hmm, vet inte vad du menar för vad jag minns så erbjöds flera mc-förare att öppet kommentera men valde att vara annonyma. Andra mc-förare som öppet vågade stå för sina åsikter var också delaktiga i programmet. De enda jag saknade, kan jag tycka, var några av de förarna som kraschat där men som överlevt och deras syn!

Mvh!
// Niklas

nu när du nämner de sista där så känns det som de hade vart pricken över "i" för UG.

Jörgen, ställ upp i nästa val och du blir statsminister!

/Lucky9

han har viss likhet med nuvarande statsminister.
 

Bifogat

  • jorgen.jpg
    jorgen.jpg
    12.6 KB · Visningar: 518
Last edited:
Tyckte det var rätt balanserat.

Störde mig lite på "om 100 på 70väg är att ta det lugnt är något fel"

Finns 70väg där det är berättigat med 50 och 70väg där det är Riktigt lungt i 100,det är dock en annan diskussion.

Henrik

Skulle tro att man mer var ute efter bristen på respekt för lagen oavsett om skyltningen var korrekt eller ej! Vad jag kan tycka var lite snedvridet just med denna delen i debatten är att man så lätt kan plocka det ur sitt sammanhang, om man vill, OCH att jag har den erfarenheten och uppfattningen att det finns fler trafikgrupper som omfattas av ett sådant uttalande.

Ex. Andelen bilister som inte heller håller hastighetsbegränsningen på vissa vägsträckor, vilket visserligen inte fråntar den enskilde motorcyklisten ansvar för sin handling...men dock!

Mvh!
// Niklas

nu när du nämner de sista där så känns det som de hade vart pricken över "i" för UG.

Det hade dock gett en helhetsbild som varit mer omfattande och som kanske belyst delar av det verkliga problemet. Unga män gillar risker/adrenalin och unga människor (rent generellt, gäller inte alla) har en övertro på sin egna förmåga oavsett vad det handlar om. OCH ett visst mått av grupptryck, skapat av den enskilda personen men som initieras av hans/hennes omgivning, i ett försök att bli bekräftad/accepterad!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:
Jag tror att du visst använder den teknik du lär dig på bana när du kör gata. Avståndsbedömning, spårval, planering, broms och kurvteknik, svängpunkt kan du ju sätta på Bulten också..och det har inget med sinnessjuka farter att göra. Jag körde som mest 2000 mil på en säsong på gata, normalt är det 1000-1200..för jag gillar att köra hoj. Jag vill göra det varje dag och har jag inte bana 10 km hemifrån, då blir det väg. Bana är för mig inte mycket till alternativ, mer komplettering.


teknikerna du nämner fick jag lära mig när jag tog mitt körkort på trafikskolan, däremot slipar jag på "hängtekniken" på banan det fick jag inte lära mig när jag tog mitt kk:huvet
 
teknikerna du nämner fick jag lära mig när jag tog mitt körkort på trafikskolan, däremot slipar jag på "hängtekniken" på banan det fick jag inte lära mig när jag tog mitt kk:huvet

Låter som en bra körskola för många av de teknikerna som idag lärs ut på BKK/SHK fick aldrig jag lära mig 1987 utan man antogs förstå hur det funkade utan förklaring eller stöttning från trafikläraren.

Att ge rådet "Se långt fram!" är ju ett bra råd men det är inte speciellt konkret. Och resultatet kan ju bli, när man inte Är just konkret, att man tittar FÖR långt fram! Vilket bara var ETT exempel!


Mvh!
// Niklas
 
Förstår inte politikerna som inte tagit beslutet angående fartgupp.
Ut på banan och kör istället om man vill ge järnet.
 
Låter som en bra körskola för många av de teknikerna som idag lärs ut på BKK/SHK fick aldrig jag lära mig 1987 utan man antogs förstå hur det funkade utan förklaring eller stöttning från trafikläraren.

Att ge rådet "Se långt fram!" är ju ett bra råd men det är inte speciellt konkret. Och resultatet kan ju bli, när man inte Är just konkret, att man tittar FÖR långt fram! Vilket bara var ETT exempel!


Mvh!
// Niklas


asså det är ju inte så att vi "hårdpluggade" det men vi gick igenom det, när jag hade landsvägskörning på schemat gick vi igenom kurvteknik både innan och under körningen, bromsteknik övade vi på varje gång jag hade körning men observera att detta var på körskolenivå och inte smc-nivå.
 
Last edited:
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top