Eftersnack - Uppdrag Granskning

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
He he intressant hur man har ett reportage om sporthojar "sånna som man ligger över tanken på " sen visar man en olycka på en glidare " sån man sitter bakåtlutad på"..


visst funkar som symbolik kanske ,, men som journalistik = lamt
 

Fattigslappen

Orakad
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Pite
Hoj
MZ!
Ja det var ju underhållande. Dessutom censurerar de vissa inlägg på chatten på hemsidan. :( Och jag som var på bråkhumör...
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
Tycker att det var ett helt okej repotage..
Måste vara jobbigt att bo där borta, ännu värre att ha ungar som kan röra sig i anslutning till vägen.
Tycker det är vansinne att köra så pass fort på en sån liten väg, har själv hållit på att smälla med en sporthoj där för något års sen..
 
Last edited:

queball

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
bromma
Hoj
Highland 950
hon gillar tydligen inte sporthoj..... citat Lasse Bra program!! Oväntat objektivt med vettiga inlägg från båda sidor.Det tror jag merparten på sporthoj.com tycker också.

Kristina Hedberg Tror du?! Jag har så klart inte hunnit logga in där (och gissar att många andra kollar på CL-finalen istället just nu) men det är en av de gapigare sajter jag nånsin besökt...
slut citat
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Hehe..

"Bra program!! Oväntat objektivt med vettiga inlägg från båda sidor.Det tror jag merparten på sporthoj.com tycker också."

"
Kristina Hedberg Tror du?! Jag har så klart inte hunnit logga in där (och gissar att många andra kollar på CL-finalen istället just nu) men det är en av de gapigare sajter jag nånsin besökt... "
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Tycker det var bra. Dom har ju rätt. Det är för jävligt.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Tycker programet var mindre svart än jag trodde att de skulle vara.

Faktan bakom verkar ju stämma och bilden som de boende ger är ju naturligtvis mot bakgrunden av att de bor där och vi bara passerar då och då.

Polisen vid generatorböjen verkade mest stridslysten av alla.

Synd att inte "den som inte skall nämnas" samt "The boge-bomber" ställde upp och själva förklarade att de ÄR bara en lite klick som kör som de visar i privata bildklippet. Men uppdrag granskning kanske saknade kontaktmöjligheter.

"Harsh but fair" skulle jag säga..
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett BRA reportage som inte var speciellt felvinklat. Motorcyklisterna fick chansen att ge sin syn på körningen men AVBÖJDE! Endast ett fåtal som ville vara anonyma (som visades i inslaget) talade enbart till motorcyklisternas nackdel helt och hållet, och påvisade bristerna hos motorcyklisters tänkande. Med detta menar jag att MOTORCYKLISTERNA SÅGADE SIG SJÄLVA VID FOTKNÖLARNA!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ursäkta att det går segt! Hittade en bugg som är löst och som ska snabba upp allting nu!

Jag förstod när jag skapade pollen att UG skulle ta med det som ett inslag. Det var även därför jag skrev de svarsalternativ som visades... de ärliga åsikter om fartkameror.

Får annars tacka Uppdrag Granskning för reklamen för Sporthoj.com ;)

I övrigt hoppas jag ändå att alla tänker till en extra gång när de kör på sina favovägar. Byt väg, eller sakta ner eller kör inte lika ofta. Rimligt eller hur?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
kan inte påstå att jag tycker att dom kom fram till någon lösning? dom konstaterade mer ett problem som dom flesta berörda redan vet. Att göra en "dokumentär" utan att egentligen komma fram till någon sorts lösning eller alternativ för oss åkare är som att lämna in en svenska-uppsats när man skriver ett fysikprov...

Mig veterligen görs det dokumentärer väldigt ofta där man inte är ute efter att hitta en lösning på problemet utan mer för att upplysa folk. Jag är ganska övertygad om att "uppdrag granskning" har för avsikt att upplysa folk och belysa ett stort problem men att de sedan lämnar den juridiska biten till de som bör handskas med det hela.


Personligen så tycker jag att det var ett ganska bra reportage i det stora hela, men det är ju tyvärr för mycket "SVT" över det hela som drar ner betyget en hel del.
Och som det redan har diskuterats så tror jag att det blir svårt att hitta en lösning på detta utan att ta i med hårdhandskarna.
Dansken vill ju inte att vi ska bli en polisstat som utdelar fängelsestraff till fartsyndarna men finns det något annat alternativ egentligen om man vill få bukt med problemet?

Jag väljer istället mina vägar och jag är inte bättre än någon annan och kör för fort mestadels av tiden, men inte som idioterna på Bogan som kör på yttersta gränsen hela tiden, det är ju därför vi har banor i Sverige.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Det blev ju lite av en crash direkt efter programmet då "hela" Sverige ska in och läsa vad vi fartgalna idioter skriver:huvet Har försökt komma in på sporthoj i 20 minuter nu:mad:

Det var inte så "farligt" som jag hade väntat mig.

Lite spännande med den där gula hojen som glidit in i en barnfamiljs BMW.
Kan dem inte bestämma sig. Först är det liggaövertankenhojarna som kör fort och dem som är "problemet", sen lägger dem in 5 minuter om en crash där en GLIDARE(bakåtlutadhoj) har kört in i en bil, utan att påpeka något om hojtypen för dem som inte kan se att det inte är en "såndär farlig en".

Sen undrar jag varför dem loopar samma klipp när pojken pumpar cykelhjul en 4-5 gånger :va
 

firebird

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Borås, nästan
Hoj
999
Att många klagar och och att TV gör ett repotage kan väl inte ha att göra med att vägen inte ligger i Rinkeby eller på nåt annat trevligt ställe
 

Oliwen

Vintern e kort, det mesta snöar bort....
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJR 1300
Ja det var ju underhållande. Dessutom censurerar de vissa inlägg på chatten på hemsidan. :( Och jag som var på bråkhumör...

Va det du som frågade om dom censurerade till moderatorn? :)
Trodde programmet skulle vara mer negativt mot oss, och dom kom ju inte fram till nåt som sagt. Dom bara ville upplysa dom i sverige som inte börjat hata oss än, ska göra det nu....
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tyckte det bara var "- Titta vad dom kör på MIN gata"

Ja, och med all rätt. De bor ju där och bör väl få klaga på idioterna som kör där. Jag hade blivit förvånad om södermalms-nissarna hade varit de som hade gapat högst i detta fallet.
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
"All publicity is good publicity"

Fast de stämmer ju verkligen inte :/
Tkr de e synd att flera måste köra ihjäl sig innan folk fattar
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Jag tycker det var ett skittrist inslag. Det enda spännande var om man skulle se någon man kände igen när forumet visades i bild. Och minsann, jag tyckte mig se Bosozoku fladdrade förbi där.

Det skulle för övrigt vara intressant att få veta vem den efterblivna är...alltså personen som kläckte ur sig att man får hålla barnen borta från vägen om man är orolig för dem. :lol
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top