Rad4 som låter som en tvin

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Hojen (R1 -98) gick precis som vanligt till macken, men direkt vid uppstart misständer den massa och har ingen tomgång. Drog upp toomgången rejält och fick den att ligga på 3k rpm och tuffar sedan hemåt. Den låter precis som en parallelltvin (lite coolt faktist) och har självklart knappt nån effekt på låga varv. Drar jag på ordentligt verkar den dock hoppa igång på alla burkar.

Så vad kan ha hänt?
Hojen var halvvarm vid tankningen och eftersom det skedde direkt vid uppstart kopplar jag det inte till det nypåfyllda bränslet.

Känns som att den bara går på 2 cylindrar och då verkar en tändspole troligt, eller? Det kom som sagt väldigt plötsligt och den verkar gå bra på höga varv, kan det också tyda på en spole?

Vad tankade du för soppa 95 oktan eller 96 eller 98? Hörde om en lustig historia av en kompis som jobbade på mack. Tankgubbarna hade tankat i diesel i 98oktan-tanken. Polaren hade satt upp stora skyltar om att det var diesel i 98 tanken. Det man inte tänkte på var att 96 oktan blandades fram genom att ta 95 och 98. Så de som tog 96 fick hälften diesel och hälften 95.

Lär ju inte vara så nu men jag skulle nog börja med att tappa ur soppan o prova med ny. Annars kan det väll vara soppafilter eller nått skit som hamnat i förgasarna?

Hehe! exakt samma symtom som jag hade på en hoj som jag tankade disel i...

Men nu hände det DIREKT, dvs inte efter 10s när den nya soppan runnit igenom filtret.

Vad tankade du för soppa 95 oktan eller 96 eller 98? Hörde om en lustig historia av en kompis som jobbade på mack. Tankgubbarna hade tankat i diesel i 98oktan-tanken. Polaren hade satt upp stora skyltar om att det var diesel i 98 tanken. Det man inte tänkte på var att 96 oktan blandades fram genom att ta 95 och 98. Så de som tog 96 fick hälften diesel och hälften 95.

Lär ju inte vara så nu men jag skulle nog börja med att tappa ur soppan o prova med ny. Annars kan det väll vara soppafilter eller nått skit som hamnat i förgasarna?

Vanlig -95. Hällde väl i runt 14l så det är alltså ~80% ny soppa i. Känns inte som att jag hade tagit mej hem på det om det varit diesel.
Dessutom hände det som sagt direkt, filtret innehåller ju nog med soppa för att dra runt den en stund...

Slump säkert

Vilken/vilka burkar är döda? Starta motorn kall och spraya vatten på krökarna medan den värmer upp

Hej. Jag tycker bara det låter som du surat ned den lite. Speciellt om den var halvvarm och fortfarande anrikade. Börja med att ta ut stiften, köra runt lite på starten så blåser du rent cyllarna och sen i med nya stift. Då blir nog allt bra.

Slump säkert

Vilken/vilka burkar är döda? Starta motorn kall och spraya vatten på krökarna medan den värmer upp

Skall kolla nästa gång jag går till garaget!

Hej. Jag tycker bara det låter som du surat ned den lite. Speciellt om den var halvvarm och fortfarande anrikade. Börja med att ta ut stiften, köra runt lite på starten så blåser du rent cyllarna och sen i med nya stift. Då blir nog allt bra.

Anrikade=chokade? Det är ju manuellchoke.
Vanligtvis trycker jag bara på startknappen så går hojen direkt, utan choke i alla väder (+10 eller mer). Men just denna gången dog den bara, så jag tycker inte det känns som att den blivit nersurad.

Men visst, stiften borde kanske bytas iaf, det var några 1000mil sedan sist :)

Problem solved

Kände på krökarna och det var cylinder 3 och 4 som inte gick, vilket innebar att en tändspole var uteslutet (1-4, 2-3).

När jag skulle lossa luftburken följde hela förgasarbryggan med. Fick tydligen inte dit den ordentligt i våras. Tryckte iaf tillbaks den och startade och då gick den normalt :banana

Lite skumt att problemet dör upp sådär plötsligt, har ju trots allt kört 100mil+ sedan jag plockade ihop hojen.

Har kanske tagit en stund för förgasarbryggan att "hoppa snett". Skönt att det inte var nått allvarligare.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back