Castrol Chain Cleaner - hur göra?

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Min kedja börjar se ut som en överdimensionerad spaghetti av allt j&#%a vaxklet jag har fått på den. I ett försök att rädda den tänker jag börja köra med olja istället, efter en ordentlig rengöring. För att slippa stå och splabba med fotogenbad, något jag inte riktigt har lokal till, har jag köpt en burk av Castrols Chain Cleaner.

Nu tar jag gärna mot tips på hur man effektivast använder denna. Instruktionerna är inte så tydliga. Spraya på och torka av gucket? Spraya på och spola av låter inte så bra, med tanke på att den varnar för att vara miljöfarlig för vattenlevande organismer på burken. Nej, jag har inte möjlighet att ta vara på spillvatten mer än jag har att ta hand om fotogensplabb.

Tacksam för alla tips från folk som provat!

Mvh,
/Fredrik

Det är lösningsmedel - spraya på, låt verka - TJör med en sådan go' kedjeborste (eller frugans/mammas diskborste :hihi ) och gnugga väck gucka, torka med trasa.

Biltemas kedjeborste är kalas till ändamålet. :)

/J

Tandborste är inte fel heller. Nästa gång kan du med fördel prova 5-56 eller WD40. Det löser också kedjegegget, men kostar lite mindre.

O absolut billigast är 1 l lampolja från Biltema o en tvättsvamp. Dränk svampen i lampolja , vik den runt kedjan o snurra hjulet. Enklaste sättet jag provat......

Tackar för alla svar. Jag bestämde mig precis för att vänta tills jag hunnit förbi Biltema och skaffat en kedjeborste. Det är nog värt det, tusan vilken smart pryl!

Mattias, säker på att WD40/5-56 inte torkar ut de jämrans ringarna? Funderat på det alternativet med men bestämde mig för att det var värt priset av två öl att slippa oroa mig.

Lampolja = fotogen = kladd som inte dunstar och allmänt splabbande, så den passar jag på även om jag har en flaska stående.

O absolut billigast är 1 l lampolja från Biltema o en tvättsvamp. Dränk svampen i lampolja , vik den runt kedjan o snurra hjulet. Enklaste sättet jag provat......

Funkar perfekt:tummenupp
Har även kört med fotogen,diesel,kristallolja,funkar oxå utmärkt
och är ju nästan gratis(i hojsammanhang)

Dessa lämnar ju dessutom en lite fet yta på kedjan som jag
inbillar mig skyddar bra mot rost!

Biltemas kedjeborste är kalas till ändamålet. :)

Recension med ren kedja: SGM:s tips ovan var guld värt. Suveränt redskap, tackar!

Dock visade sig kedjeh-vetet vara slut när jag väl fick dän skiten så imorgon blir det nytt drivpaket. Glad midsommar! :tomten Jaja, tvåtusen mil är inte så illa så man skall inte klaga.

Rengör? Smort med transmissionsolja några ggr per säsong, bytte paket i förrgår, 3600 mil

Rengör? Smort med transmissionsolja några ggr per säsong, bytte paket i förrgår, 3600 mil

Jag misstänker närkontakt med högtrycksspruta innan jag fick hand om hojen, alternativt bensinrengöring. Oringarna var i flisor på ett par länkar, som följdaktligen också betedde sig illa även efter en noggrann rengöring. Rengöringen var väl ett sista försöka att blunda inför vad jag redan visste, d v s att kedjan hade gått en för tidig död till mötes. Surt faktiskt, eftersom kedjan i övrigt verkar vara i gott skick och dreven inte alls visar tecken på slitage. Jaja. Transissionsolja alltså? Lägger till det i "lilla boken över trick och tips". :tummenupp

Jag "lånar" tråden en sväng och undrar om man vågar ta 5-56/WD40 på en O/X-ringskedja?

WD40 har rescencerats av webbikeworld, där tillverkaren själv hävdade att det skulle vara okej. 5-56 ska dock vara elakt mot o-ringar. Nu är detta hörsägen, tror inte 5-56 är så jävla annorlunda mot WD40...

Jag kör kedjeborste och en liter lampolja istället... kedjan blir SJUKT REN. Blänker fint när man är klar. När jag borstat det mesta kör jag såntdära papper som inte går sönder, som man kan polera med...vad fan det nu heter. Finns att köpa på rulle hos Biltema. Det tillsammans med lite mer lampolja tar bort det sista.

Som bekant dunstar inte lampolja något vidare. Det är då Motul's Chain Cleaner kommer in i bilden. Den är lite milt avfettande, men svinigt dyrt. Den använder jag bara för att få bort lampoljan, för den löser det. Så spraya in, torka av och låt sedan resten dunsta. Man skulle behöva rejäla mängder av denna svindyra (och egentligen lite onödiga) kedjerengöring. Sen är det bara att smeta på kedjevax eller något annat folk har åsikter om på SH och se glad ut.

Det viktiga är att använda en sådan där kedjeborste, vad man än rengör med. För gör man enligt instruktionerna på diverse kedjerengöringsprodukter funkar det inte alls bra. Mycket av det svarta gucket stannar kvar, och man kastar en jävla massa pengar i sjön :(

WD40 har rescencerats av webbikeworld, där tillverkaren själv hävdade att det skulle vara okej. 5-56 ska dock vara elakt mot o-ringar. Nu är detta hörsägen, tror inte 5-56 är så jävla annorlunda mot WD40...

Jag kör kedjeborste och en liter lampolja istället... kedjan blir SJUKT REN. Blänker fint när man är klar. När jag borstat det mesta kör jag såntdära papper som inte går sönder, som man kan polera med...vad fan det nu heter. Finns att köpa på rulle hos Biltema. Det tillsammans med lite mer lampolja tar bort det sista.

Som bekant dunstar inte lampolja något vidare. Det är då Motul's Chain Cleaner kommer in i bilden. Den är lite milt avfettande, men svinigt dyrt. Den använder jag bara för att få bort lampoljan, för den löser det. Så spraya in, torka av och låt sedan resten dunsta. Man skulle behöva rejäla mängder av denna svindyra (och egentligen lite onödiga) kedjerengöring. Sen är det bara att smeta på kedjevax eller något annat folk har åsikter om på SH och se glad ut.

Det viktiga är att använda en sådan där kedjeborste, vad man än rengör med. För gör man enligt instruktionerna på diverse kedjerengöringsprodukter funkar det inte alls bra. Mycket av det svarta gucket stannar kvar, och man kastar en jävla massa pengar i sjön :(

Aha tackar för svaret, får bli en tur till biltema och inhandla lite grejer isåfall :tummenupp

wd40 funkar hur bra som helst, jag dränker kedjan i wd för att lösa vaxet och tvättar sedan med borste och avfettning(snowclean)+vatten, sköjler med vatten och torkar torrt. Blir hur rent som helst och gör ingen åverkan på o/x/z-ringar.

Det slog mig precis att jag skrotat med den här hojen en gång. Är det tänkbart att en vurpa skulle kunna knyckla till två länkar, t ex med ungefär en halv drevdiameter mellan dem, så att de med tiden börjar kärva?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back