Vem hade INTE dragit?

Har man sån tur som de här hade så kan man ju hoppas på lite mer tur.
Ta 45 av de 50 miljonerna och inverstera i hyfsat säkra aktier. Med lite tur och en del skicklighet så har de 45 ökat i värde till 50 igen på låt säga 1 år. Sim sala bim så kan de betala tillbaka "skulden" om oturen skulle vara framme.

tror inte det går så lätt att göra på det viset,inte ens i sverige där man kan komma undan med det mesta.
tror nog att man får krypa in i kurran ett antal år om man åker dit och då snackar vi inte om några månader som det kanske hade blivit i sverige.
nej,något jagat djur hade jag inte velat bli,inte ens för 50 mille.

För att de vill ja, och kan åka hem när de vill och ringa vem de vill. Dessutom slippa kolla sig över axeln hela tiden. Så där kan du inte jämföra.

Alternativet är ju att sätta pengarna på ett säkert ställe och ta straffet.
Det är ju ändå Sverige och det lär ju inte bli överdrivet hårt. Annars skulle folk inte råna banker för samma pengar och hårdare straff eller så har de ett annat sätt att se på saken. Polisen vet ju liksom i de flesta fallen vilka det rimligtvis är, handlar bara om att bevisa det i de flesta fallen.

Men åter till ämnet: Därefter har du ju sonat inför samhället och kan leva förhållandevis fritt. Inbillar jag mig om man ska ha en tro på rättssystemet.

Alternativet är ju att sätta pengarna på ett säkert ställe och ta straffet.
Det är ju ändå Sverige och det lär ju inte bli överdrivet hårt. Annars skulle folk inte råna banker för samma pengar och hårdare straff eller så har de ett annat sätt att se på saken. Polisen vet ju liksom i de flesta fallen vilka det rimligtvis är, handlar bara om att bevisa det i de flesta fallen.

Men åter till ämnet: Därefter har du ju sonat inför samhället och kan leva förhållandevis fritt. Inbillar jag mig om man ska ha en tro på rättssystemet.

Men frågan är ju om man är fri ekonomiskt bara för att man suttit i kurran. Vet inte ens om det finns nån preskriptionstid på skulder till kronofogden.

Visst, många kriminella lever "utan tillgångar" men vill man leva så? Behöva skriva saker på andra hela tiden osv. Jag tror man får svårt att njuta av de där miljonerna faktiskt.

Frihet och lööve är värt mer. Fast stålar är j-ligt najs det med. :D

nått liknande har ju hänt i sverige, fast i liiiite mindre skala dock :P Inte en summa som är värd att försvinna med för en "svensson" kanske..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4324554.ab

Och med det så finner vi att det förmodligen döms som olovligt förfogande vilket ger ett maxstraff på 2 år:
En person som gör sig skyldig till olovligt förfogande kan enligt 10 kap 4 § brottsbalken dömas till böter eller fängelse i högst två år.

Vilket ger 5 års preskribtionstid enligt:
35 kap. 1 § Brottsbalken:
Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom
1. 1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
2. 2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
3. 3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
4. 4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
5. 5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.

Rätta mig om någon vet bättre.

Tar jag en 5 år lång semesterresa för 50 mill? Åter igen: ja! :nicka

Leva som ett jagat djur i nåt u-land i kanske resten av sitt liv för att kunna bränna 50mille? Skulle inte tro det. :rolleyes:

Sverige är inte långt ifrån å bli ett uland oxå . vi är ju ett kommunist land nu .
Det finns många länder du kan leva i ---

tror inte det går så lätt att göra på det viset,inte ens i sverige där man kan komma undan med det mesta.
tror nog att man får krypa in i kurran ett antal år om man åker dit och då snackar vi inte om några månader som det kanske hade blivit i sverige.
nej,något jagat djur hade jag inte velat bli,inte ens för 50 mille.

Jag tänkte nog at om de skulle åka dit så är de fria efter sitt fängelsestraff. Hade de inte betalat tillbaka pengarna hade de nog varit jagade även efter avtjänat straff.

Ingenstans står det att de fick med sig alla 50 mille, läste det där tidigare och de hade fått med sig "en del av pengarna". Hur mycket framgick inte, men inte 50 miljoner åtminstone.

Jag skulle lätt lämna landet och skaffa ny identitet och leva hyffsat billigt på en söderhavsö i många år. Sen har man ju pengar kvar till pensionen lagom tills det är dags att komma hem igen :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg