Körkortsfråga

FeJ

Längtar tills mellankort
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
Harley Heritage
hejsan gott folk... Ska iväg och titta på en Honda Chopper 750 imorgon och jag har bara mellankortet och denna motorcykeln är inte strypt... Vad händer om polisen tar mig och märker detta?

Inga moralpredikningar då varenda jäkel som har mellankortet kör ostrypt och dvs olagligt....

Det rubriceras som olovlig körning och första gången är det troligast så att du klarar dig undan med dagsböter. Upprepas det kan det betraktas som grov olovlig körning och då drar dom kortet.
Har du en sådan i historiken så är risken ganska stor att länsstyrelsen drar kortet vid första bästa fortkörning.

jag har fått böter för bälte 2 ggr men kan dem gnälla på de?

nej det är en bekants... Ingen som blivit tagen? Som har kött på benen och riktig fakta vad som hände???

jag har fått böter för bälte 2 ggr men kan dem gnälla på de?

Jag tror inte att det är något som polisen rapporterar till länsstyrelsen. Gör dom det så kommer länsstyrelsen att ta hänsyn till det när dom bedömer om du skall ha kvar ditt körkort. Men som sagt. Jag tror inte att det är något som rapporteras.

det är så tramsigt detta... Varenda jäkel kör ju ändå olagligt... Men hade velat ha de grönt från någon som verkligen vet :)

nej det är en bekants... Ingen som blivit tagen? Som har kött på benen och riktig fakta vad som hände???

Vad en person råkat ut för är knappast relevant.
Om du blir tagen av polisen för att du har körkort för begränsad A men sitter på en som kräver obegränsad så kommer polisen att skriva ut böter till dig.
Information skickas sedan till länsstyrelsen som är dom som fattar beslut om eventuellt körkortsingripande.
Huruvida dom drar in ditt körkort beror lite på vilket län du bor i, vilken handläggare som råkar få ditt ärende på sitt bord och eventuellt också den aktuelle handläggarens humör den speciella dagen.
Med andra ord. Det kan gå lite hur som helst men dom flesta verkar klara sig undan med bara böter den första gången. Men har du otur så kan dom givetvis dra kortet för dig.

det är så tramsigt detta... Varenda jäkel kör ju ändå olagligt... Men hade velat ha de grönt från någon som verkligen vet

Fel.. jag körde strypt i 2 år för att få körvanan.. så alla gör inte det.:tummenupp

Blir de inte böter bara?
Böter blir det garanterat. Om de sedan plockar kortet får du vänta och se. Är du samma nonchalanta ljushuvud mot ordningsmannen, som du visar i denna fråga, så lär det knappast vara till din fördel.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back