Körkort 2009

Kör mc när det är bra väder och bil när det regnar och så har jag för mig


Ok tack, låter ju halvvettigt på nåt sätt :rolleyes:

Passar på och ösa på med frågor :) Var har ni som kört upp i Västerås fått köra, några speciella vägar man ska kolla lite extra på som man nästan garanterat åker på att köra?
 
Sverige svårast?

Är i sluttampen på att ta A-lappen nu och det är en sak som jag undrar:

Är Sverige det svåraste landet i världen att ta körkort i?

Känns som både bil- och MC-utbildningarna ställer väldigt höga krav på förarna, både teoretiskt och praktiskt, någon annan som har några funderingar kring det här. Borde ju rimma bra med den image som svenskarna har som extremt säkerhetsmedvetna med Volvo som flaggskepp tex.
 
Är i sluttampen på att ta A-lappen nu och det är en sak som jag undrar:

Är Sverige det svåraste landet i världen att ta körkort i?

Känns som både bil- och MC-utbildningarna ställer väldigt höga krav på förarna, både teoretiskt och praktiskt, någon annan som har några funderingar kring det här. Borde ju rimma bra med den image som svenskarna har som extremt säkerhetsmedvetna med Volvo som flaggskepp tex.

Och trots det så ser man puckon på vägarna varenda dag...
 
Tjena!
Ursäkta om jag nu ställer en fråga som säkert flera har ställt. Men letat i forumen och inte hittat något exakt svar.
Det avser lågfartsbanan.
Vägverket har två skisser:
Nr 1: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr253.pdf
Figur 1 visar att svängningen runt sista konen skall göras inom ett område som är max 4 meter brett.
Nr 2: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm
Figur 1 (också lågfartsbanan) på denna skiss ser det ut som om begränsningen i bredd är 8 meter?

Jag kanske är korkad, men tycker inte det är helt solklart? ;)

Tacksam för svar.

Hmm... OK såg nu att den andra sidan är föreskrifter från 2004... antar då att det är den nya med 4 meter som gäller... Ajaj... känns ok med körskolans Bandit hoj, men min Suzuki VX från -92 vill inte alls. Vet någon om balanseringen kan försvåras mycket om styrlagren är lite dåliga?

/Wille
 
Last edited:
Tjena!
Ursäkta om jag nu ställer en fråga som säkert flera har ställt. Men letat i forumen och inte hittat något exakt svar.
Det avser lågfartsbanan.
Vägverket har två skisser:
Nr 1: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr253.pdf
Figur 1 visar att svängningen runt sista konen skall göras inom ett område som är max 4 meter brett.
Nr 2: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm
Figur 1 (också lågfartsbanan) på denna skiss ser det ut som om begränsningen i bredd är 8 meter?

Jag kanske är korkad, men tycker inte det är helt solklart? ;)

Tacksam för svar.

Hmm... OK såg nu att den andra sidan är föreskrifter från 2004... antar då att det är den nya med 4 meter som gäller... Ajaj... känns ok med körskolans Bandit hoj, men min Suzuki VX från -92 vill inte alls. Vet någon om balanseringen kan försvåras mycket om styrlagren är lite dåliga?

/Wille

Banans begränsning ligger på 8 m... bilden där det står 4 m syftar bara på linjens mått. Om provkillen tar så hårt på dessa 8 m vet jag inte, beror antagligen lite på vilken hoj du kör upp med.
 
De situationer jag sett har förarprövaren (o läraren vid övningskörning) kört MC bakom. Kan inte tänka mig att de kör bil, det verkar knepigt.

/HD


När jag körde upp så körde han bil bakom ... och ang köra upp som privat eller skola så tycker jag det funkade riktigt bra som privat tog 4 lektioner för att få reda på vad jag gjorde fel och sen övade och rätta till dom, körskole läraren trodde inte jag skulle fixa uppkörningen och sa jag borde ta mer lektioner men envis som jag är så prova jag på en uppkörning och det gick bra inga större fel mer än att jag skulle nyttja väggren vid höger sväng... :D
 
Ok tack, låter ju halvvettigt på nåt sätt :rolleyes:

Passar på och ösa på med frågor :) Var har ni som kört upp i Västerås fått köra, några speciella vägar man ska kolla lite extra på som man nästan garanterat åker på att köra?

tjena,,,utåt Irsta/gäddeholm hållet verkar populärt vad man hört....men,men,,,finns ju många vägar i våran lilla stad...men att "reka" dem skadar ju iallafall inte....
 
vad har ni fått för säkerhetskontroll

Lager och kraftöverföring. Det enda som jag inte tränat ett dugg på, eftersom jag inte trodde att hojar utan centralstöd skulle åka på detta. Hade inte en aning hur jag skulle kolla detta. Visste inte ens VAD det var jag skulle kolla. Men jag kröp omkring och drog och slet i saker och ting.
Trodde aldrig att jag skulle bli godkänd på den punkten.
 
vad kollar du vid kraftöverföring?

* Att kedjan är okej, spel på 2-4 cm
* Att kuggarna inte är spetsiga och slitna på dreven
* Motoroljenivån
* Att gasen är okej (går tillbaka som den ska)
* Kopplingen känns okej, spel etc
* Att motorcykeln spårar
 
Är i sluttampen på att ta A-lappen nu och det är en sak som jag undrar:

Är Sverige det svåraste landet i världen att ta körkort i?

Känns som både bil- och MC-utbildningarna ställer väldigt höga krav på förarna, både teoretiskt och praktiskt, någon annan som har några funderingar kring det här. Borde ju rimma bra med den image som svenskarna har som extremt säkerhetsmedvetna med Volvo som flaggskepp tex.

Nej, Sverige är knappast det land som ställer högst krav. Just när det gäller mc-körkort brukar Japan nämnas som "svårast".

Jag tycker för övrigt att det är pinsamt att man kan bli godkänd på teoriprovet trots att man svarat fel på en eller flera frågor. Kan man inte allt det som krävs är man helt enkelt inte redo.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top