Körkort 2009

Bommade uppkörningen idag.

E ju fan inte sant!!!

Banan satt perfekt va klar på 10 minuter trotts regn.

Sen missar jag på "Placering på väg" "kändes som om du tappade tempo i kurvorna" Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta...

Sen ringer jag VV för en ny tid. Nästa lediga tid va 26 Juli.. Helt sanslöst!!!

Kuggade också på placering, dock i korsning :(

Bara att ringa varje dag å jaga avbokade tider!
 
verkar som många kuggar på fordonsplacering ! det är ju inge vidare.
jag är privatist har jag läst fel ? tex när man ska svänga vänster vid korsning ska man då ligga ca 20cm från kantlijen och ha lagt sig där i god tid? samma sak åt höger fast då på höger sida ca 20cm från kantlinjen ? rakt fram i korsning då ska man ju ligga i mitten som under färd på väg? lika bra att dra igång en disskution
 
verkar som många kuggar på fordonsplacering ! det är ju inge vidare.
jag är privatist har jag läst fel ? tex när man ska svänga vänster vid korsning ska man då ligga ca 20cm från kantlijen och ha lagt sig där i god tid? samma sak åt höger fast då på höger sida ca 20cm från kantlinjen ? rakt fram i korsning då ska man ju ligga i mitten som under färd på väg? lika bra att dra igång en disskution

Vilket jag gjorde...

Men jag va försiktig för ute i tullinge, iaf i onsdags höll polisen på med sin ryckar kurs= risk för möte i HÖG hastighet så jag höll mig långt ifrån mittlinjen på landsväg även i kurvorna. Detta gillades inte från Herr Christian Frants...:brinnerup
 
Bommade uppkörningen idag.

E ju fan inte sant!!!

Banan satt perfekt va klar på 10 minuter trotts regn.

Sen missar jag på "Placering på väg" "kändes som om du tappade tempo i kurvorna" Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta...

Sen ringer jag VV för en ny tid. Nästa lediga tid va 26 Juli.. Helt sanslöst!!!

Tråkigt att höra!

Var det placering vid landsvägskörning eller i stadstrafik?
Tappade tempo antar jag var vid kurvig landsvägskörning?

Jag tror att man generellt måste vara ganska bestämd i sin körning, och dra på rätt bra så länge man ligger under hastighetsbegränsningen. Men självklart dra ner på hastigheten vid skymda kurvor och liknande. Verkar vanligare att man kuggar på för försiktig körning än att man gasar för mycket. :va
 
Uppkörning om 2 veckor i Tullinge... det är verkligen jobbigt att ha det framför sig. Skönt när det är över.... om det går bra förstås... träna konbana i kväll.... i morgon körlektion på Grönlunds
 
Klarade teoriprovet för några veckor sedan och siktar nu på uppkörningen den 2 juli på Tullinge. Efter att ha läst igenom några delar av tråden ber jag till gud att inte misslyckas med uppkörningen på något minimaliskt. Har hur som helst många körlektioner inbokade tills dess och har enligt läraren koll på manöverdelen och säkerhetskontrollen. Bara höghastighetsbanan, bromsa i 70 och 90 samt trafikkörningen kvar.

Ringer lite då och då och försöker få tag i någon avbokad tid, so far no luck...
Någon som kan berätta ungefär hur lång tid uppkörningen tar?
 
Last edited:
Vilken av dessa uppkörningar är tror ni att det är störst chans att klara sig på, privat uppkörning eller genom en körskola? Eller är det kanske inte någon skillnad alls?

Om vi säger såhär. Det kan aldrig någonsin bli sämre av att komma från trafikskola, bara bättre. Din körlärare känner troligtvis uppkörningsförrätaren och vad de sagt sinsemellan utan din närvaro vet man aldrig. Som Krister sa så låter även inte körskolorna deras elever köra upp förrän de är redo (av %-skäl). De vill ha bra statistik att marknadsföra sin körskola med såklart. Detta vet givetvis uppkörningsförrätarna om så de kan nog lättare släppa igenom nån miss i de fallen de händer. Sen kan du nästan aldrig veta om ALLT man ska tänka på om du kör privat. Du vet säkert om 95% av allt som alla andra men det är de sista 5% du måste lära dig som en körlärare ser när du kör. Sen att de självklart mjölkar ibland får man räkna med. Räkna på vad 1-2 körlektioner extra kostar mot vad minst en extra uppkörning kostar och fundera själv om det är värt det både pengamässigt och tidsmässigt att vänta på en ny uppkörningstid. Statistik visar även att körskole-elever har mycket högre % godkända uppkörningar mot vad privatister har. Sen är det upp till dig att avgöra hur du vill försöka ta kortet. Lycka till oavsett val :tummenupp
 
Klarade teoriprovet för några veckor sedan och siktar nu på uppkörningen den 2 juli på Tullinge. Efter att ha läst igenom några delar av tråden ber jag till gud att inte misslyckas med uppkörningen på något minimaliskt. Har hur som helst många körlektioner inbokade tills dess och har enligt läraren koll på manöverdelen och säkerhetskontrollen. Bara höghastighetsbanan, bromsa i 70 och 90 samt trafikkörningen kvar.

Ringer lite då och då och försöker få tag i någon avbokad tid, so far no luck...
Någon som kan berätta ungefär hur lång tid uppkörningen tar?

Trafikdelen tar mellan 25-60 min ialf
 
Det känns som att väldigt många körskolor vill mjölka en på pengar också

Jag körde via Jarla i Bromma, de hade problem att ta emot alla elever för att det var så fullbokat, känns inte som att de behöver mjölka nån elev på extra lektioner då de har elever på kö till varje lektionstimme de kan skaka fram.

Däremot gick det ganska mycket pengar på lektioner där då de utbildar tills de vet att du är redo och inte chansar på att skicka dig på en uppkörning trots att du kanske inte är redo, sen ligger de över 90% success rate också.

Och som jag känner så var det värt varje öre för jag fick en utbildning som jag känner mig bra jäkla säker på än att ha bara tagit 5-6 lektioner för att klara uppkörningen.

Vissa lektioner fick jag köra på och sedan höra hur fel det blev för att först då få lära mig hur jag skall göra det rätt, på det viset vet jag inte bara hur jag skall göra helt rätt utan också hur fel det kan gå när man gör fel då de förklarade den biten väldigt väl.

Men så efter det räds jag inte att köra i spöregn, på grus eller what ever.
 
Hur är kommunikationen med uppkörningsförrätaren? Är det envägs/ tvåvägskommunikation?

När jag körde upp för bil prata man ju en del med vv-mannen för att visa att man var lugn. Hur är det med mc, ska man prata eller ska man bara vara tyst och vänta på direktiv?

Några tips ni kan ge? :) Har inte tiden/orken att läsa igenom alla 70 sidor.

Mvh. Crall
 
Du kan snacka hur mycket/lite du vill, han hör ändå inte då det är envägskommunikation. ;)

Vad gäller tips, läs tråden!
För om du inte orkar läsa, varför skall vi orka skriva igen o igen o igen o igen och så vidare.
 
Hur är kommunikationen med uppkörningsförrätaren? Är det envägs/ tvåvägskommunikation?

När jag körde upp för bil prata man ju en del med vv-mannen för att visa att man var lugn. Hur är det med mc, ska man prata eller ska man bara vara tyst och vänta på direktiv?

Några tips ni kan ge? :) Har inte tiden/orken att läsa igenom alla 70 sidor.

Mvh. Crall

Det undrar jag med :va
 
Hur är kommunikationen med uppkörningsförrätaren? Är det envägs/ tvåvägskommunikation?

När jag körde upp för bil prata man ju en del med vv-mannen för att visa att man var lugn. Hur är det med mc, ska man prata eller ska man bara vara tyst och vänta på direktiv?

Några tips ni kan ge? :) Har inte tiden/orken att läsa igenom alla 70 sidor.

Mvh. Crall



det är envägs. Han pratar med dej men du kan inte svara. Han kommer att berätta för dej hur han vill ha det på uppkörningen, men till mej så sa han att jag skulle nicka med huvudet om jag ville höra en gång till vad han sa.

Det possitiva är ju att han inte kan korsförhöra dej om vägmärken eller "vad tittar du på"-frågor under körningen :)
 
Tycker att man inte lär sig särskilt mycket på körskolan, jag tycker det är bättre med mer mil i sadlen.. Näe, övningskör en massa privat. Ta sen några lektioner för att få reda på felen. Rätta till dessa och kör upp, privat.
 
Hur är det vid uppkörningen, kör vägverketsnubben bakom på mc eller i bil?

Och en fråga till- har kört en del på Körkortsexpressen i Västerås, de är mkt pedagogiska och bra på alla sätt och vis men jag har en bit till dem och tycker det är lite kass att de alltid kör efter mc med bil med de andra eleverna, speciellt när hemsidan upplyser att de alltid kör mc efter mc. Visst, man lär sig en del av att sitta i bil och se de misstag de andra gör men man blir också nervös av det och jag skulle föredra att läraren kör mc bakom mig. Skulle kännas säkrare också. Ett par gånger kändes det nära påkörning bakifrån...
Funderar på att testa Rolands körskola, hur gör de vid trafiklektioner, mc eller bil efter?
 
Den körskolan jag är på är ganska duktiga på att mjölka, för att det är ett par unga nyanställda killar som ringer och frågar om jag vill ha körlektion på OB-tider så att dom ska få extra mycket pengar.
 
Hur är det vid uppkörningen, kör vägverketsnubben bakom på mc eller i bil?

Och en fråga till- har kört en del på Körkortsexpressen i Västerås, de är mkt pedagogiska och bra på alla sätt och vis men jag har en bit till dem och tycker det är lite kass att de alltid kör efter mc med bil med de andra eleverna, speciellt när hemsidan upplyser att de alltid kör mc efter mc. Visst, man lär sig en del av att sitta i bil och se de misstag de andra gör men man blir också nervös av det och jag skulle föredra att läraren kör mc bakom mig. Skulle kännas säkrare också. Ett par gånger kändes det nära påkörning bakifrån...
Funderar på att testa Rolands körskola, hur gör de vid trafiklektioner, mc eller bil efter?

De situationer jag sett har förarprövaren (o läraren vid övningskörning) kört MC bakom. Kan inte tänka mig att de kör bil, det verkar knepigt.

/HD
 
Uppkörning Barkarby

Ingen som kört upp i barkarby i år som kan berätta om vilka vägar ni fick ta?
Tänkte åka o reka lite =)
 
Hur är det vid uppkörningen, kör vägverketsnubben bakom på mc eller i bil?

Och en fråga till- har kört en del på Körkortsexpressen i Västerås, de är mkt pedagogiska och bra på alla sätt och vis men jag har en bit till dem och tycker det är lite kass att de alltid kör efter mc med bil med de andra eleverna, speciellt när hemsidan upplyser att de alltid kör mc efter mc. Visst, man lär sig en del av att sitta i bil och se de misstag de andra gör men man blir också nervös av det och jag skulle föredra att läraren kör mc bakom mig. Skulle kännas säkrare också. Ett par gånger kändes det nära påkörning bakifrån...
Funderar på att testa Rolands körskola, hur gör de vid trafiklektioner, mc eller bil efter?

både och...
 
Hur är det vid uppkörningen, kör vägverketsnubben bakom på mc eller i bil?

Och en fråga till- har kört en del på Körkortsexpressen i Västerås, de är mkt pedagogiska och bra på alla sätt och vis men jag har en bit till dem och tycker det är lite kass att de alltid kör efter mc med bil med de andra eleverna, speciellt när hemsidan upplyser att de alltid kör mc efter mc. Visst, man lär sig en del av att sitta i bil och se de misstag de andra gör men man blir också nervös av det och jag skulle föredra att läraren kör mc bakom mig. Skulle kännas säkrare också. Ett par gånger kändes det nära påkörning bakifrån...
Funderar på att testa Rolands körskola, hur gör de vid trafiklektioner, mc eller bil efter?

Kör mc när det är bra väder och bil när det regnar och så har jag för mig
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top