Kongo - Afrikatips?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Tjenare, jag ska åka till Kongo och jobba där i tre månader snart (31/5 preliminärt), det kom på lite kort varsel, så jag undrar: Har någon här några Afriktips? Myggnät och vaccination är redan färdigt. :tummenupp

Vad tycker ni som varit i Afrika, i närheten av Kongo? Det blir första vändan för mig. :banana

Last edited:
"Vad tycker ni som varit i Afrika?" lite som att säga Vad tycker ni som varit i europa men Jag hajar. Har varit i Kenya och Tanzania. Största fördelen där är att hur långt ut på en torftig stäpp man än åker kan man alltid köpa iskall CocaCola på glasflaska.

Det lär vara civiliserat där jämfört med var du är nu så ta det lugnt. :tummenupp

inte så långt från mig då, malaria är det gott om här i väst-afrika och beroende på vad du ska göra så är det jävligt varmt, alltid 33 grader just här iallafall.Nu vet jag inte vilket skick Kongo befinner sig i men vita människor är ju alltid intressanta för både kriminella och tiggare så watch out.Ha det skoj!

Jag har bara varit Nigeria och Angola, är Kongo nåt liknande så ha det så trevligt. :tummenupp

Sydafrika har jag också varit i flera gånger, men det går inte att jämföra, så dit åker jag gladeligen igen då det är mycket trevligt och civilicerat där.

Får man fråga vad du ska jobba med där, jag blev nyfiken.

Vem skall du jobba för?

Ska jobba åt MSB (föredetta Räddningsverket) och bygga högkvarter åt FN i östra Kongo.

inte så långt från mig då, malaria är det gott om här i väst-afrika och beroende på vad du ska göra så är det jävligt varmt, alltid 33 grader just här iallafall.Nu vet jag inte vilket skick Kongo befinner sig i men vita människor är ju alltid intressanta för både kriminella och tiggare så watch out.Ha det skoj!
Var i Afrika är du? Jag ska till DRC. Lariam har jag redan börjat med, och myggnät kommer jag antagligen att få med mig.

Man får nog vara försiktig som du säger

Last edited:
Ska jobba åt MSB (föredetta Räddningsverket) och bygga högkvarter åt FN i östra Kongo.

Var i Afrika är du? Jag ska till DRC. Lariam har jag redan börjat med, och myggnät kommer jag antagligen att få med mig.

Man får nog vara försiktig som du säger

Betalar inte arbgivaren Malerone? Lariam är ett jäkla råttgift hoppas du tål det bra....

Betalar inte arbgivaren Malerone? Lariam är ett jäkla råttgift hoppas du tål det bra....
De betalar vilket som, men jag valde Lariam för att det går att använda längre tid än Malarone. Tror max för Malarone är 1 månad, även om vissa tillåter det 3 månader om man tar leverprover efteråt. Lariam får man väl använda hur länge som helst?

Har du haft några bieffekter med Lariam? När kom de i så fall?

De betalar vilket som, men jag valde Lariam för att det går att använda längre tid än Malarone. Tror max för Malarone är 1 månad, även om vissa tillåter det 3 månader om man tar leverprover efteråt. Lariam får man väl använda hur länge som helst?

Har du haft några bieffekter med Lariam? När kom de i så fall?

Lariam är läkemedlet från helvetet, det första antimalariaprepparatet som kom ut och verkningsmekanismen är milt sagt ospecifik. Håravfall mardrömmar och illamående var de jag lyckades pricka in. Till detta kommer sömnproblem och matsmältningsproblem. Lariam har mig veterligen ingen bortre tidsgräns men jag har umgåtts med en hel del personer som jobbat flera år i malariaområden och de flesta får någon för jobbig biverkan så att de slutar. (läkare som åker med läkare utan gränser är usla på att ta malarialäkemedel då de vet att de får bra vård om de skulle smittas och då är riskerna rätt små. Absolut inget jag rekommenderar dock)

Malarone är en bris i jämförelse, enda nackdelen är att pillerna måste tas dagligen. Standard-dos är 12veckor men där finns inga indikationer på att det inte går att ta längre om man är ung och i övrigt frisk. Finns flera studier med upp till 2år på Malarone utan att några allvarliga säkerhetsaspekter påvisats.

Största fördelen där är att hur långt ut på en torftig stäpp man än åker kan man alltid köpa iskall CocaCola på glasflaska.

Så sant. På ett ställe där det inte finns el, folk bor i lerhyddor, det existerar inte ens vägar, där finns kall cocacola på glasflaska.. :va

Lariam är läkemedlet från helvetet, det första antimalariaprepparatet som kom ut och verkningsmekanismen är milt sagt ospecifik. Håravfall mardrömmar och illamående var de jag lyckades pricka in. Till detta kommer sömnproblem och matsmältningsproblem. Lariam har mig veterligen ingen bortre tidsgräns men jag har umgåtts med en hel del personer som jobbat flera år i malariaområden och de flesta får någon för jobbig biverkan så att de slutar. (läkare som åker med läkare utan gränser är usla på att ta malarialäkemedel då de vet att de får bra vård om de skulle smittas och då är riskerna rätt små. Absolut inget jag rekommenderar dock)

Malarone är en bris i jämförelse, enda nackdelen är att pillerna måste tas dagligen. Standard-dos är 12veckor men där finns inga indikationer på att det inte går att ta längre om man är ung och i övrigt frisk. Finns flera studier med upp till 2år på Malarone utan att några allvarliga säkerhetsaspekter påvisats.
Har käkat lariam i 11 veckor nu utan några som helst biverkningar, skönt att slippa. Mina kollegor har däremot rätt häftigt vidriga drömmar..

Last edited:
alltså det ingen ordning nuförtiden, vad är MSB en förkortning för då?, vägverket heter tydligen inte vägverket längre....
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Fast ännu mer förvirrande blir det när man förklarar för fn-folk att SRSA (Swedish Rescue Services Agency, räddningsverket alltså) har bytt namn till MSB.

Då frågar dom vad det står för och vi svarar "Swedish Civil Contingencies Agency"..

ehh.. MSB? Får man alltid till svar.

Myggnät säger du, vänta tills du träffar några camel spiders :D

CamelSpiderPoster_20080926040644_510.jpg

alltså det ingen ordning nuförtiden, vad är MSB en förkortning för då?, vägverket heter tydligen inte vägverket längre....

Jodå, vägverket finns kvar och har hand om vårt vägnät.
Dock har transportstyrelsen numera hand om fordonsfrågor.

http://www.vv.se/
http://www.transportstyrelsen.se/

Dock är det helt off topic.

Vad betyder MSB?
Googlade. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
http://www.msbmyndigheten.se/Default.aspx?epslanguage=SV

Myggnät säger du, vänta tills du träffar några camel spiders :D

CamelSpiderPoster_20080926040644_510.jpg
Äh, det där är väl inget. Mysiga saker.. =)

Kollegan berättade att när han var i Tchad så fanns det en ökenspindel som bedövade köttet i nacken när man sov och sen började tugga i sig. En säkerhetssnubbe och fn-veteran visade sin nacke med stora köttstycken urätet när han kom dit.

MYYYYSIGT!

Fan va häftigt! Är du där nere nu?

Jag ville också åka för några år sen, men när min Farmor och farfar fick höra det så blev det tvär nej! Och Farmor sätter man sig inte emot hur som hälst.

Dom bodde där nere ett tag när min pappa och moster va små, och råkade ut för diverse saker. Varken Farmor eller Farfar har speciellt bra saker att berätta från just Kongo. men Farmor verkar tycka att det finns fler "fina minnen" än vad Farfar gör iallafall.

Farfar flög på den tiden för FN tror jag och levererade mat till olika områden. Jag ska inte säga helt 100a att det va FN, men jag har för mig det. Iallafall på nätterna så turades han och 2e piloten om att vakta planet och en morgon när Farfar kom dit så hittade han sin kompis mördag på ett rätt illa sätt tydligen.

Nuförtiden har han tomburkar stående på alla dörrhandtagen hemma under nätterna, så han hör om det kommer nån eller blir inbrott osv. och hans bild av mörkhyade är väl inte den bästa alls... tyvärr. men förståeligt på ett vis. :(

Hoppas du gör nytta där nere och klarar dig undan allt "bös" och alla hemskheter! :)

mvh Stephanie

Stoffer har du några bra tips för de som ska till Kongo? Jag ska eventuellt dit om några månader. Behöver man myggnät? Måste man ha livvakt? Ska jag ha en cyanidkapsel under tungan ifall någon försöker kidnappa mig?
Äh, det där är väl inget. Mysiga saker.. =)

Kollegan berättade att när han var i Tchad så fanns det en ökenspindel som bedövade köttet i nacken när man sov och sen började tugga i sig. En säkerhetssnubbe och fn-veteran visade sin nacke med stora köttstycken urätet när han kom dit.

MYYYYSIGT!
Det där låter väldigt mycket som en myt.

Stoffer har du några bra tips för de som ska till Kongo? Jag ska eventuellt dit om några månader. Behöver man myggnät? Måste man ha livvakt? Ska jag ha en cyanidkapsel under tungan ifall någon försöker kidnappa mig?

Det där låter väldigt mycket som en myt.
Vart i Kongo ska du? Myggnät är att rekommendera då det finns malaria i hela landet. Var försiktig med dricksvatten då det finns elaka amöbor och annat skit.

Plugga på din franska lite, för de pratar inte engelska. Lingala funkar också iofs.

Vad ska du göra här då?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...