Snabbast däckkrängning på Sporthoj

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Surfade lite på SOE och hittade en tråd som saknas på SH.
http://forum.soe.se/showthread.php?t=26177

Regler:
Startläge: Hjul monterat på hojen, och åtdraget däcklås. dvs Åkklart(endast punktering godkänds som avvikelse från "körklar")
Stoppläge: Slang plus ev däck bytt, annars samma som åvan. Pumpat minst 1 kilo.

Totaltiden är det som räknas, dvs både fram och bak. Dock behöver inte bägge bytas samtidigt, dvs byter du bakslang idag och framslang nästa månad så adderas tiderna av den den självutnämnde dommaren TSM.

Du måste klocka tiden. Uppskattad tid räknas inte.

Tillåtna verkyg är normala handverktyg, vanliga däckjärn, kompressor, såpa mm
Inga maskiner är tillåtna.

Klassindelningar:
1.) crosshjul
2.) motardhjul med slang
3.) 17" slanglöst minst 150mm bredd bak, minst 110mm fram
4.) Trampcykel, Här multipliceras tiden med 0.9 för varje öl man druckit före start. Samt med 0.5 för varje öl som drick mellan start och stopp.

Som trådskapare borde jag väl börja med mina egna tider men ni får tyvärr vänta på mina tider tills nästa gång jag ska lägga om däck.

Klass 1
1.) Inge Flyt, tot: 3:49:00, bak: 2:00:00, fram: 1:49:00

Klass 2

Klass 3
1.) Gits, tot: 2:30

Klass 4
1.) Full Tramp, tot: 7:00:00, bak: 4:00:00, fram: 3:00:00 (12 öl före start, 15 under arbetet)

Bubblare
1.) Gits, däckkrängning framhjul 7:40
2.) Two stroke man, däckkrängning bakhjul 14:19

Last edited:
Fan... du borde ta dig en fest.
Har du så svårt att få tiden att gå att du vill tävla i däckomläggning!!!
:näsblod

Bytte till dubbat med däcklås för några dagar sen (borde ju räknas som mer komplicerat, ivf gör det mer ont i händerna och knän), tog väl ca 1 timma för bakdäcket och sedan 30 minuter för framdäcket. Detta är en snabb tid för mig, speciellt eftersom jag inte punkterade någon av slangarna en enda gång!!!
:banana

Last edited:
Bytte till dubbat med däcklås för några dagar sen (borde ju räknas som mer komplicerat, ivf gör det mer ont i händerna och knän), tog väl ca 1 timma för bakdäcket och sedan 30 minuter för framdäcket. Detta är en snabb tid för mig, speciellt eftersom jag inte punkterade någon av slangarna en enda gång!!!
:banana

Du måste klocka tiden. Uppskattad tid räknas inte.

Synd för du skulle ha klivit in första platsen direkt annars. Men du ska väl lägga om till odubbat på nån månad. :)
Om det var Trelleborg så är dom definitivt styvare att få på

Har tyvär inte tagit tid, men på en timme kränger jag både fram och bak på crossen utan problem.

jag bytte däck på 21,4 sekunder på trampcykeln när jag va 12 bast. ca 10 öl innan jag drog igång och laddad ölkeps hela tiden. blev väl 5 till kanske.

:rolleyes:

slutsats: film är på sin plats tycker jag. kan om inte annat bli kul å se när någon punkar slang för 3e gången i all stress.

jävligt kul idé måste jag säga:D

Jag filmade när jag bytte framdäck för en tid sedan: http://www.youtube.com/watch?v=jVCSfjIZWag

Har för mig tiden var 7,40. Leder jag då?

Sorry! Hjulet ska ska sitta på hojen när klockan startas och tillbaka igen när klockan stoppas. Men du kan nog bli SH's däckkrängarmästare när du gör en korrekt klockning.

Vet att under min militärtjänstgöring var kravet 30min för att kunna visa upp bakslangen och sedan ha hojen körklar igen. Och det klarade alla, även plutonens stolpskott.

jag bytte däck på 21,4 sekunder på trampcykeln när jag va 12 bast. ca 10 öl innan jag drog igång och laddad ölkeps hela tiden. blev väl 5 till kanske.

:rolleyes:

slutsats: film är på sin plats tycker jag. kan om inte annat bli kul å se när någon punkar slang för 3e gången i all stress.

jävligt kul idé måste jag säga:D

Ja, visst kanske någon ljuger men det får vi väl ta, det är ju bara internet och på lek.
Om någon mår bättre av att ljuga till sig några placeringar så är det ju ändå mest synd om den personen.

Last edited:
Står det inte fristående hjul? Eller tolkar jag det bara fel?

oj! Kopierade rätt av från SOE...

Det har du faktiskt rätt i, men sedan står det "åkklart alltså" :va

Äh, det är ju jag som startat tävlingen så jag bestämmer enhälligt reglerna :D och jag tycker hjulen ska sitta på hojen för att det ska vara godkänt så nu uppdaterar jag regelboken igen.

Jag filmade när jag bytte framdäck för en tid sedan: http://www.youtube.com/watch?v=jVCSfjIZWag

Har för mig tiden var 7,40. Leder jag då?

Idag klev jag in på andraplatsen i samma fuskklass som dig. Bytte slang på löst hjul idag. Skiftade hjul på crosshojen igår pga punka.

Men jag måste nog skärka mig nästa gång för min tid var lite mindre charmerande 14:19... Men då han jag även med att rengöra däcket på lera som hunnit samlas där. Mitas-däcket var och andra sidan väldigt mjukt och följsamt att lägga på.

Jag gör en bubblar-lista för oss som bara gjort halva jobbet.

Men var är alla andra däckkrängare? Det borde ju dykt upp många lappdjävlar här nu som lagt av dubbdäcken i vår!

Ett bakhjul på motardhoj med slicks å slang och med en superslö kompressor som behöver över 2 min för att ploppa ut däcket, från åkbar hoj till åkbar igen och kollat däckstryck (1,6) tog det 7 minuter (då hittade jag inte däckstrycksmätaren först i bussen)
Har inte klockat fler gånger men ska göra några seriösare försök med alla saker framme och snabbare kompressor så ska det nog gå under 4 min tror jag:gnissla

Återkommer när jag är där:D

Ett bakhjul på motardhoj med slicks å slang och med en superslö kompressor som behöver över 2 min för att ploppa ut däcket, från åkbar hoj till åkbar igen och kollat däckstryck (1,6) tog det 7 minuter (då hittade jag inte däckstrycksmätaren först i bussen)
Har inte klockat fler gånger men ska göra några seriösare försök med alla saker framme och snabbare kompressor så ska det nog gå under 4 min tror jag:gnissla

Återkommer när jag är där:D

Hade din klocka bara minutvisare eller menar du 7:00 blankt?

fyraminutersförsöket måste du filma för det vore nåt att se!

Men mina 14:19 för bara däcket klarade jag med ganska lugnt tempo, så jag tror nog att även jag skulle kunna fixa åkbart-till-åkbart under 10 minuter om jag tränade in det lite. Varför man nu skulle få för sig att göra det.... :D

3.) 17" slanglöst minst 150mm bredd bak, minst 120mm fram

Bytte slanglösa däck idag på en Suzuki Bandit. Faller på 110 bredd fram för att vara godkänt rekord men får väl "bubbla" även här. Tog 2½ timma rull till rull. Var ett rent h-vete att få ner däcken från fälgkanten. Däcken som satt på var nog ett antal år och hade vulkat fast riktigt bra. Använde Biltemas däckjärn.
I tiden ingick att hissa upp cykeln i carporten för att komma åt att lossa hjulen.

Bytte slanglösa däck idag på en Suzuki Bandit. Faller på 110 bredd fram för att vara godkänt rekord men får väl "bubbla" även här. Tog 2½ timma rull till rull. Var ett rent h-vete att få ner däcken från fälgkanten. Däcken som satt på var nog ett antal år och hade vulkat fast riktigt bra. Använde Biltemas däckjärn.
I tiden ingick att hissa upp cykeln i carporten för att komma åt att lossa hjulen.

Jag är enfaldig domare så jag ändrar reglerna för din skull! :krama Men har du ingen exaktare klocka?

Last edited:
Jag är enfaldig domare så jag ändrar reglerna för din skull! :krama Men har du ingen exaktare klocka?

Nja jag började strax efter kl 17 och var färdig strax före kl 20 så jag uppskattar tiden till ca 2½ timma. Hade inte tänkt sätta rekord så jag hade inte stoppuret med mig:-) I tiden ingick kaffe och kaka.
Ca 80% av tiden gick åt för att få av däcket av fälgkanten. Bak var ett stort problem.

hur fick du av däckket?

Jag provade med träskor, tvingar, skruvstäd, bågfil, plåtsax men det enda som hjälpte var att mejsla ner det från kanten millimeter för millimeter med däcksjärnen. Antagligen finns det nåt bra knep men jag har bara erfarenhet från crossdäck och där har jag aldrig upplevt några problem.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!