Cagiva Mito-tråden

För att den har varit lite konstig i allmänhet. Lite tråkigt om man köper en ny cylinder och kolv och så pajar de igen för att det är något knäppt med andra delar av motorn.

Hur som helst var jag ute idag och körde (övningskörde) 125 km med ny cylinder och kolv. Hojen är helt underbar, precis som en del av vägarna söder om Stockholm. :Bugar

Ang. försäljning av mito så kan jag bara säga lycka till. Dels så är 125:or inte alls lika intressant längre för folk, det är mer moped. Iaf vad jag tror och de som väl köper 125:a siktar nog på fyrtaktare. Lite mer vardagskörning i dom.

Cagiva Mito är bara för oss extremister :banana
Gött att det gick så snabbt att få hem grejorna! :tummenupp
 
Jag undrar hur stor skillnad det kan vara mellan en mitaka kolv och en wiseco kolv? :va

Absolut ingen aning, i min sitter nu en Mitaka.

Jag satt och läste i tråden om killen med superman tröja och kom vidare till Mingves trådarna. De var riktigt rolig läsning och speciellt på den där han frågar om 600 cc hojar och hur fort de går. När jag läste det såg jag också det här:


Hade en moppe som toppade 48 en gång
Du e så jäävla störd.. tror inte jag sett ett vettigt inlägg från dig... väx upp för fan!!!!

Av någon anledning garvade jag bara så ***** hårt åt det :rofl
Ska också erkänna att jag inte vet varför jag tar upp det :confused:
 
Absolut ingen aning, i min sitter nu en Mitaka.

Jag satt och läste i tråden om killen med superman tröja och kom vidare till Mingves trådarna. De var riktigt rolig läsning och speciellt på den där han frågar om 600 cc hojar och hur fort de går. När jag läste det såg jag också det här:




Av någon anledning garvade jag bara så ***** hårt åt det :rofl
Ska också erkänna att jag inte vet varför jag tar upp det :confused:
Det är äkta sh humor! :rofl
 
Min försäljning går åt pipan! :huvet :gnissla En har ringt o en del har mailat, men ingen direkt seriös! " Ring mig om du är desperat av pengar!" :huvet

Mito är ju riktigt nice! går fint o ser bra ut! Visserligen är min en -99:a, men den är i riktigt fint skick o har inte gått så värst långt ändå. Verkar som intresset för 125 är lågt i allmänhet. :(

En liten bild från Mck Vilse skånevårenturen! :) Bakom ser man Tewdies gröna 636:a :gnissla
Mikket snigga hojar på den bilden! :banana
 
Jag har precis köpt min Cagiva Mito -04 och dreven var helt sanslöst slitna, kuggarna var så spetsiga så en kanyl är trubbig i jämförelse.

Jag har beställt drev från geiwiz.de men de hade ingen tillhörande kedja. Är det en standardkedja som man kan köpa på nått annat MC-ställe eller måste man köpa nån speciell?
 
Jag har precis köpt min Cagiva Mito -04 och dreven var helt sanslöst slitna, kuggarna var så spetsiga så en kanyl är trubbig i jämförelse.

Jag har beställt drev från geiwiz.de men de hade ingen tillhörande kedja. Är det en standardkedja som man kan köpa på nått annat MC-ställe eller måste man köpa nån speciell?
Det är bara att köpa en vanlig kedja från vilket mc-ställe som helst. Fast jag kommerdock inte ihåg storleken på kedjan, sen kan du ju alltid välja om du vill ha en x-ring eller en o-rings kedja. :) O-ring är ju bättre men betydligt dyrare.
 
Det är bara att köpa en vanlig kedja från vilket mc-ställe som helst. Fast jag kommerdock inte ihåg storleken på kedjan, sen kan du ju alltid välja om du vill ha en x-ring eller en o-rings kedja. :) O-ring är ju bättre men betydligt dyrare.

Tvärtom är det väl ändå. X-ring har, av vad jag har hört, bättre livslängd, hållfasthet och mindre friktion än en motsvarande O-ringskedja och är dessutom tvärtom några kronor dyrare.

En 520-kedja, O-ring eller X-ring, är att föredra. Passar på att pusha lite för D.I.D 520VX som jag nyss slängde på min Mito. Har kört runt 50 mil på min nu och har inte haft behov av att sträcka den någon gång. Kanon hållfasthet med andra ord! :)

Mvh
 
Tvärtom är det väl ändå. X-ring har, av vad jag har hört, bättre livslängd, hållfasthet och mindre friktion än en motsvarande O-ringskedja och är dessutom tvärtom några kronor dyrare.

En 520-kedja, O-ring eller X-ring, är att föredra. Passar på att pusha lite för D.I.D 520VX som jag nyss slängde på min Mito. Har kört runt 50 mil på min nu och har inte haft behov av att sträcka den någon gång. Kanon hållfasthet med andra ord! :)

Mvh


Måste tyvärr säga att du har fel där... O-ring kedjor är normalt dyrare, eftersom de är tätade imellan länkarna. Detta gör att mindra smuts kommer in och leder till att slitaget minskar :)
 
Måste tyvärr säga att du har fel där... O-ring kedjor är normalt dyrare, eftersom de är tätade imellan länkarna. Detta gör att mindra smuts kommer in och leder till att slitaget minskar :)

X-ring är väl även dom tätade i allra högsta grad, samtidigt som de ska ge mindre friktion? Det är bara tätningens konstruktion som skiljer, där X-ring tätar på två ställen istället för O-ring som endast tätar vid ett. se t.ex bilderna på http://www.didchain.com/xring1.htm

Kanske även bör tillägga att den enda kedjetillverkaren jag har koll på är D.I.D.. vet inte hur andra tillverkare har det.

Och tittar man på priserna t.ex här http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=index&cPath=63_66
så ligger x-ringkedjorna i regel i prisklassen över motsvarande o-ring
 
Last edited:
Hehe, gött med lite disskusioner :tummenupp

Jag har nu också hittat att det skulle vara en 520-kedja.

Ska in o kolla vad dom tycker i affären.
 
Måste tyvärr säga att du har fel där... O-ring kedjor är normalt dyrare, eftersom de är tätade imellan länkarna. Detta gör att mindra smuts kommer in och leder till att slitaget minskar :)
Nåt sånt låter bra ja! :) :fakta

O-ring is da shit...
 
Last edited:
Så, efter tre år på tvåhjulingar har jag lyckats dragit mig. En SMC-kurs på gokartbana blev det sista miton fick uppleva innan väntan på skadereglerare från försäkringsbolaget :död

En klassisk highsider under sista passet resulterade i en förstörd vänstersida. Kåpor, tank, kåpglas, styrhalva och lite småsaker har gjort sitt :(
 
Så, efter tre år på tvåhjulingar har jag lyckats dragit mig. En SMC-kurs på gokartbana blev det sista miton fick uppleva innan väntan på skadereglerare från försäkringsbolaget :död

En klassisk highsider under sista passet resulterade i en förstörd vänstersida. Kåpor, tank, kåpglas, styrhalva och lite småsaker har gjort sitt :(
Attans vad tråkigt! :( Hoppas du får ut allt från försäkringen!

Hur gick det med dig då?
 
Attans vad tråkigt! :( Hoppas du får ut allt från försäkringen!

Hur gick det med dig då?

Ja, jag fick tag på försäkringsbolaget idag och dom hade iaf inga problem med att det hade hänt på en SMC-kurs. Det ordnar sig nog till slut.

Lite öm här och var och stel i hela kroppen, men tror inte det är mer än blåmärken :) man får vara tacksam, det hela kunde säkert gått betydligt värre.
 
Se det positivt. Du slipper besväret att sälja den..

Är väl inte helt säkert att de köper ut den än, men gör dom det för en rimlig peng så tänker jag inte klaga :)

Någon som har en vild gissning om vad originaldelar plus verkstadsarbete skulle gå på för att reparera detta?
 

Bifogat

  • crash.jpg
    crash.jpg
    141.1 KB · Visningar: 91
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top