Trimma Yamaha TT600e?

Öppnare avgasrör till att börja med.
Högre komp. Plana gärna cylinder och topp. Kolven är långt från toppen orginal. Byter du kolv för ökar komp ska du vara lite försiktig. Cylinderfoten går lätt av om man tar i för mycket. Komb hög komp och högt varvtal.

öppnare luftburk.

Större förgasare.

Grövre grenrör

Portning

Vassare kam och hårdare fjädrar. Beror lite på hur mycket man vill varva den.

Man behöver inte ta i allt för mycket för att komma upp i 60 hk, men sen börjar livslängden och prislappen bli lidande.

Räcker det ändå inte, så blir det Bigblock 680cc
Ännu större förgasare
Ännu vassare kam
Större kanaler.
Dyrare renovering
Då kan man få ut ytterligare 10 hk

Mats
 
Hur mycket pullver vill du ha? 10% mer ? 20% ? 30% 40% 100% mer?
Vid 680-700cc går gränsen för att cylindern spricker vid foten.. Men det är lätt åtgärdat med gängstång borrat genom toppen 2st gängstänger rakt igenom topp och cylle + extrapåsvetsat runt bultfästena nere i vevhuset håller skitbra då:tummenupp
 
Har en likadan morot Jag fill få mer klös ur utan att förlora livslängden.
Gör effektsystem, förgasare, öppnare luftburk mycket?

Har en TT600S, liknande trådskaparens fast högre, lättare (ingen start/batteri) och den har öhlinare bak och WP fram. Det är bara motorn som är lite trött :)
 
Last edited:
Har en likadan morot Jag fill få mer klös ur utan att förlora livslängden.
Gör effektsystem, förgasare, öppnare luftburk mycket?

Har en TT600S, liknande trådskaparens fast högre, lättare (ingen start/batteri) och den har öhlinare bak och WP fram. Det är bara motorn som är lite trött :)

Som sagt det finns nog inga motorer som svarar bättre på minsta lilla åtgärd än dessa:tummenupp

Förgasarna är ju ett dilema ytterst svårinställda och den ena är ju vacum dessutom:gnissla Tyvär är ju ny fuggar dyra nya,,men kolla på ebay !! leta efter mikuni flatslides från 34-37mm obs ej 2 takts gasare dåra!! Bör sitta axpump på ena åtminstonde...

Men annars sätter man dit slipon vilket märke som hellst´och ett bättre filter (om man nu ska köra org luftburk) typ om finns kn filter? Det går att få skaplig fart även utan byte av gasare genom att borra hål in till luftburken ca ett 50mm hål på lämligt ställe Ej större för då klatrar vacumfuggen!! Om du då satt på slipon så sätt i lite större munstycke på höger gasare .. Om det sitter 135" i nu så sätt i 145".. Steget efter detta är att höja kompet till minst 12-1 och porta toppen.. Nästa efter detta är värre kam och krökar.
 
andra förgasare är precis som boost skrev svindyra ,funderade på o skrämma upp xt:n jag hade ett tag men bara dubbla mikuni 34:or kostade runt 5500 i tyskland så dom planerna ströks fort ,snikjusterade orginalet istället,fann iallafall en billig lösning på ljuddämpare, v-h till gsxr 750 85-87 passade i orginalfästena enda som behövdes var en stegmuff i skarven
 

Bifogat

  • Bild 227.jpg
    Bild 227.jpg
    143 KB · Visningar: 171
Som sagt det finns nog inga motorer som svarar bättre på minsta lilla åtgärd än dessa:tummenupp

Förgasarna är ju ett dilema ytterst svårinställda och den ena är ju vacum dessutom:gnissla Tyvär är ju ny fuggar dyra nya,,men kolla på ebay !! leta efter mikuni flatslides från 34-37mm obs ej 2 takts gasare dåra!! Bör sitta axpump på ena åtminstonde...

Men annars sätter man dit slipon vilket märke som hellst´och ett bättre filter (om man nu ska köra org luftburk) typ om finns kn filter? Det går att få skaplig fart även utan byte av gasare genom att borra hål in till luftburken ca ett 50mm hål på lämligt ställe Ej större för då klatrar vacumfuggen!! Om du då satt på slipon så sätt i lite större munstycke på höger gasare .. Om det sitter 135" i nu så sätt i 145".. Steget efter detta är att höja kompet till minst 12-1 och porta toppen.. Nästa efter detta är värre kam och krökar.

Tackar! jag ska ijbäja lite gasare tror jag. Den blir en grym grusstånka bara man fixar lite pulver i den.
 
Öppnare avgasrör till att börja med.
Högre komp. Plana gärna cylinder och topp. Kolven är långt från toppen orginal. Byter du kolv för ökar komp ska du vara lite försiktig. Cylinderfoten går lätt av om man tar i för mycket. Komb hög komp och högt varvtal.

öppnare luftburk.

Större förgasare.

Grövre grenrör

Portning

Vassare kam och hårdare fjädrar. Beror lite på hur mycket man vill varva den.

Man behöver inte ta i allt för mycket för att komma upp i 60 hk, men sen börjar livslängden och prislappen bli lidande.

Räcker det ändå inte, så blir det Bigblock 680cc
Ännu större förgasare
Ännu vassare kam
Större kanaler.
Dyrare renovering
Då kan man få ut ytterligare 10 hk

Mats



Tjenare, de här med å plana cylinder å topp, e d ett jobb för en fackman, eller kan man gå till väga på samma vis som man gjorde i moped åldern, slät skiva, med smärjel duk ark, e lite novis inom ämnet...
 
Tjenare, de här med å plana cylinder å topp, e d ett jobb för en fackman, eller kan man gå till väga på samma vis som man gjorde i moped åldern, slät skiva, med smärjel duk ark, e lite novis inom ämnet...

Nu skojar vi hoppas jag :Bugar

vad du kan göra rakt av är att höja kompet med planing av cylindern i första hand. Så ställer man in squishmåttet (bra för pullvret) Men detta är noggrannhet på 10on delar så fackman är ett måste. Kolven får inte komma närmare toppen någonstanns än 1mm (squishmått) Du kan ta bort bottenpackningen för att tjena ca 0,5 + ber på tjocklek packning. Stennoga rengöring av fotyta och på med hutlöst bra packningssilicone. Jag rek Honda org eller Yamaha eller wurts svarta . Sedan planar man toppen beron på hur mycket man fick bort av cyllen? Max 2 mm skulle jag tro att kedjans sträckning klarar max om den är fräch! Ex 1mm på cylle och 1mm på topp kan det röra sig om??? Och då får man ca 2kg kompförhållande till om man nu slipper slipa ur ventilfickorna på kolven (troligast slipper man det)
OBS man måste slutlien kolla så inte ventilöerna tar i kolven efetr planingen!! Görs genom den jobbiga metoden på med modellera och montera ihop motorn helt och dra runt någr varv. (med kam o kedja inställt så ventilerna öppnar som dom ska. Ventilerna får inte komma närmare än minst 1mm på insug och 1,5 på utblås.

Bet enklare men dyrare att köpa högkomskolv:D
 
Nu skojar vi hoppas jag :Bugar

vad du kan göra rakt av är att höja kompet med planing av cylindern i första hand. Så ställer man in squishmåttet (bra för pullvret) Men detta är noggrannhet på 10on delar så fackman är ett måste. Kolven får inte komma närmare toppen någonstanns än 1mm (squishmått) Du kan ta bort bottenpackningen för att tjena ca 0,5 + ber på tjocklek packning. Stennoga rengöring av fotyta och på med hutlöst bra packningssilicone. Jag rek Honda org eller Yamaha eller wurts svarta . Sedan planar man toppen beron på hur mycket man fick bort av cyllen? Max 2 mm skulle jag tro att kedjans sträckning klarar max om den är fräch! Ex 1mm på cylle och 1mm på topp kan det röra sig om??? Och då får man ca 2kg kompförhållande till om man nu slipper slipa ur ventilfickorna på kolven (troligast slipper man det)
OBS man måste slutlien kolla så inte ventilöerna tar i kolven efetr planingen!! Görs genom den jobbiga metoden på med modellera och montera ihop motorn helt och dra runt någr varv. (med kam o kedja inställt så ventilerna öppnar som dom ska. Ventilerna får inte komma närmare än minst 1mm på insug och 1,5 på utblås.

Bet enklare men dyrare att köpa högkomskolv:D


Hehehe, jepp! Ok, då fattar ja. Men lät som om d va lite risk me å stoppa i en sån kolv, kunde spricka vid cylinderfoten skrev nån. Men d kanske va om man både bytte kolv och planade cyl. det enda ja har på cykeln nu är slipon.

Vad rekomenderas i nästa steg, hög komp kolv, kanske kam och större munstycke eller? tror nya förgasare kanse kan bli lite väl saftigt eller? men klart smakar d så kostar d. :yoparty verkar råda olika råd om hur man ska göra med luftburken, vissa säger den blir slöare i botten drag å andra säger den blir rappare. Du verkar ju haj på detta, vad tycker du? Tack på förhand
 
Hehehe, jepp! Ok, då fattar ja. Men lät som om d va lite risk me å stoppa i en sån kolv, kunde spricka vid cylinderfoten skrev nån. Men d kanske va om man både bytte kolv och planade cyl. det enda ja har på cykeln nu är slipon.

Vad rekomenderas i nästa steg, hög komp kolv, kanske kam och större munstycke eller? tror nya förgasare kanse kan bli lite väl saftigt eller? men klart smakar d så kostar d. :yoparty verkar råda olika råd om hur man ska göra med luftburken, vissa säger den blir slöare i botten drag å andra säger den blir rappare. Du verkar ju haj på detta, vad tycker du? Tack på förhand

Det är ingen fara enligt mig ivf att sopa på med högt komp utan att man får cyllen i tanken.. På gammla xt/tt så vart risken för det när man bytte foder upp till 650-700cc och högt komp.

Vad du kan mixtra med är att köpa ett filter som släpper igenom mer luft.Typ kn eller annat skumfilter om finns?. Om originalet består av dubbla lager skum så slit bort ena lagret. Borra sedan hål i luftburken på lämplig ställe,,motsvarande ett hål på 70mm, flera små går lika bra. Bestycka sedan upp den i den mekaniskt styrda förgasaren, (Vänster) ca 10% , Höj även nålen ett hack där. Om du kör med org filtret så se till att det är tokrent och endast lite olja i eller ingen olja alls. Jag spryar endast på ett tunnt skickt olja på skumfilter vid normal busåka (bästa trim)

Blir du inte nöjd med denna inställning kan du tejpa igen hålet lite åt gången tills den går som bäst. Som sagt dom är svår vacumfuggarna på dessa.

Nästa steg är att köpa högkompskolv minst 11-1 kg ,,svårt att få tag i 12-1. Och orkar du så plan cyllen så squshen blir mindre ,,typ neråt 1mm. Med denna modd får du en råoljedisel register:tummenupp

Nästa steg är då hellst Byte av gasare till dellorto 34-36or eller mikuni 34-36 mm Annars Portning och byte till värre kam .
 
Det är ingen fara enligt mig ivf att sopa på med högt komp utan att man får cyllen i tanken.. På gammla xt/tt så vart risken för det när man bytte foder upp till 650-700cc och högt komp.

Vad du kan mixtra med är att köpa ett filter som släpper igenom mer luft.Typ kn eller annat skumfilter om finns?. Om originalet består av dubbla lager skum så slit bort ena lagret. Borra sedan hål i luftburken på lämplig ställe,,motsvarande ett hål på 70mm, flera små går lika bra. Bestycka sedan upp den i den mekaniskt styrda förgasaren, (Vänster) ca 10% , Höj även nålen ett hack där. Om du kör med org filtret så se till att det är tokrent och endast lite olja i eller ingen olja alls. Jag spryar endast på ett tunnt skickt olja på skumfilter vid normal busåka (bästa trim)

Blir du inte nöjd med denna inställning kan du tejpa igen hålet lite åt gången tills den går som bäst. Som sagt dom är svår vacumfuggarna på dessa.

Nästa steg är att köpa högkompskolv minst 11-1 kg ,,svårt att få tag i 12-1. Och orkar du så plan cyllen så squshen blir mindre ,,typ neråt 1mm. Med denna modd får du en råoljedisel register:tummenupp

Nästa steg är då hellst Byte av gasare till dellorto 34-36or eller mikuni 34-36 mm Annars Portning och byte till värre kam .



Tackar, ja ska pula på, man lär sig väl efter hand. Gött å snacka med en expert iallafall :tummenupp
 
ang. förgasare

Har tittat runt lite efter förgasare.
Hittat mikuni tm42:a.
Liten fråga, någon som bytt, finns det 2-1 insug att köpa? måste ju vara bättre att ha 1 ordentlig istället för vakumhistorien som sitter på nu.

Och en fråga till.
kolvar och annat skoj? finns det några bra ställen? har bara sett på kedo.de. men det borde väl finnas mer ställen?
 
Har tittat runt lite efter förgasare.
Hittat mikuni tm42:a.
Liten fråga, någon som bytt, finns det 2-1 insug att köpa? måste ju vara bättre att ha 1 ordentlig istället för vakumhistorien som sitter på nu.

Och en fråga till.
kolvar och annat skoj? finns det några bra ställen? har bara sett på kedo.de. men det borde väl finnas mer ställen?

Hellst ska du köra 2 förgasare för det är effektivast ..Och en stoor 42 får du knappast dit pga utrymmet. Klart most bang 4 the buck är 2 st dellorto 34or ,,det är vanlige rundtrottlar och billiga.... Kan vara svåra att få tag på i dag,,. Kolla ebay . Annars om du får tag på 2 st mikuni rundtrottlar eller flatslides billigt. Du behöver imte ha axpump rå dom!!. Med mycket klater kan man kapa isär en brygga till rr hoj...OBS ej vacumbrygga då... Mikuni flatslite eller rundtrottlar såklart.

Kolvar Hittar du säkert hos motospeed
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top