Torgo
The Master does not approve
Det är förstås en helt annan fråga. Men även jag hade blivit glad om alla kanaler bara visade sånt som jag ville se.
Det handlar inte om vad jag vill se, det handlar om vad jag anser att licenspengar ska gå till.
Ha gärna två kanaler, en för nyheter och en för dokumentärer och liknande.
Hur mycket billigare licenspengen skulle bli kan vi bara spekulera om, men knappast i närheten av vad det kostar idag.
Om folk vill se fotboll, schlagerfestivalen, Allsång på Skansen och annan nöjesrelaterad produktion, låt dom då betala för det. Men tvinga inte folk att betala för detta med en licensavgift avsedd för public service-tv. Redan idag betalar jag för det jag vill se via pay-per-view, eller låter mig matas med reklam. Det gör inte mig något, det är ett val jag gör.
Licensavgiften är inte ett val (om man ska ha en tv till att börja med), alltså bör det vara mer restriktivt vad pengarna går till.
SVT ska inte tävla om tittarsiffror. Vad är egentligen poängen med det? Dom får inte in några reklampengar baserat på dessa siffror, varför då betala stora summor för att köpa in nästa stora tv-serie eller idrottsevenemang?
SVT ska finnas där för dom som vill ha oberoende nyhetsrapportering och dokumentärer. Och som tidigare påpekats när viktig information snabbt måste ut till befolkningen.
Nöjes-tv är inte en viktig samhällsfunktion som t.ex. brandförsvar eller polis, alltså fungerar inte riktigt resonemanget att alla måste vara med och dela på kakan även om man inte gillar det som sänds.
Är ju då man ställer sig frågan varför det inte finns mer personal på Samhall än vad det gör i dagsläget.