Vad skulle ni vilja ha för att vara funktionärer på en kvällsträning?

Vi får ihop folk till tävlingarna men det är inte mer än så. Det känns som att vi erbjuder det folk efterfrågar men det tycks krävas något mer endå?

Om det gäller två dagar, ställer ni upp med någon typ av boende då?

Varför jag frågar detta är grundat av en egen upplevelse..
Ställde en fråga om det behövdes fler funktionärer under morgondagen till ansvarig, och påpekade att jag samt ev en till kunde hjälpa till beroende på om vi löste boende över natten.
Svaret blev att det kunde inte denne veta dagen innan, samt att vi skulle kontakta personen igen under morgondagen om vi hade löst boende...

Efter en tröttsam natt i bilen samt det bemötande jag fick så var jag inte så sugen på att hjälpa till...! Utan förblev åskådare den dagen, även dagen därpå!!

Har kört mest bana med bil, den klubben jag tillhör varvar tävlingsträningen med funktionärsträning. För en reducerad träningsavgift ingår flaggvaktning under en timma och sedan får man köra funktionärsträningen. Brukar vara 20minuters pass som varvas för tävlingsåkare och funktionärer.

Hade det varit så att ni hade körning lör-sön t.ex så hade jag varit funktionär en av dagarna för rese ersättning. Då kan man vara funktionär ena dagen och köra andra dagen samt att det inte kostat nått att ta sig till/från banan.

Om det gäller två dagar, ställer ni upp med någon typ av boende då?

Ja det gör vi, det är inte förstaklass hotell men en stor klubbstuga med dusch och bastu. Kök behövs inte eftersom man får frukost. Man får ta med egen sovsäck men det kan det ju vara värt om man slipper sova i bilen.

Ta gärna en titt på vår kalender så ser ni när vi behöver folk!

http://www.lmsroadracing.se/traeningstider

Ge mig era däck när de inte passar för er kräsna så ska jag stå där och titta på porr.

Skulle gladeligen ställa upp gratis om det fanns en bana på närmare håll! Men lite bantid skulle inte vara helt fel.

Nu är det ju två säsonger sen jag körde. Men då var det givet att man ställde upp helt gratis för att hjälpa alla andra förare + klubben. Vid något tillfälle fick man ju gratis träning om man hjälpte till två eller fler gånger, var bra tycker jag.

Nu när man inte kör längre skulle det i alla fall sitta fint med reseersättning.
Tiden lägger jag ner ideellt, men ibland har man inte råd att betala för ett ideellt jobb.

Det patetiska var att folk som hade en bit att åka. Läs Stockholm, gnällde att det var långt att åka _bara_ för att vara funktionär någon enstaka gång.
Men träna varje vecka gick bra...

Det kanske är skillnad i rolighetsgrad på att köra och vifta med flagga? Jag hade kunnat vara intresserad men fritiden räcker knappt till så att köra 40 mil + arbetstid blir lite för mycket för en sån grej. Fast man ska aldrig säga aldrig.

Det patetiska var att folk som hade en bit att åka. Läs Stockholm, gnällde att det var långt att åka _bara_ för att vara funktionär någon enstaka gång.
Men träna varje vecka gick bra...

Efter en förfrågan här på SH igår efter fler funktionärer till dagens race på Anderstorp länk, så svarade jag iofs ganska sent i tråden med en fråga om det hade löst sig, samt skickade mail till arc med mitt intresse samt mitt mobilnummer.

Följande svar har jag fått:

.

Last edited:
Det kanske är skillnad i rolighetsgrad på att köra och vifta med flagga? Jag hade kunnat vara intresserad men fritiden räcker knappt till så att köra 40 mil + arbetstid blir lite för mycket för en sån grej. Fast man ska aldrig säga aldrig.

Fast om ingen flaggar så får man ju inte möjlighet till att ha roligt.
Ibland måste man ju göra mindre kul saker för att få ha kul.

Det är väl ingen oense om fast faktum är väl att det nog är för långt att köra från Stockholm för att vara funktionär. Om banan hade varit i närområdet så hade jag inte tvekat på en kvällsträning. Jag jobbar normalt till 18 och skulle behöva sluta flera timmar tidigare och dessutom komma hem väldigt sent.

Fast om ingen flaggar så får man ju inte möjlighet till att ha roligt.
Ibland måste man ju göra mindre kul saker för att få ha kul.

Den här tråden borde vara i Racingforumet, jag vet, men jag riktar mig egentligen till de som inte redan är 'frälsta'. Bör den flyttas så gör det men målgruppen finns mest här - tror jag.

Så, till frågan. RoadRacing-Sverige lider av funktionärsbrist i största allmänhet och jag skulle vilja veta vad som skulle locka er som inte är aktiva RR-förare att stå som funktionärer på en tävling eller en träning. Belöningen för en träning ska alltså vara för en kväll, mellan tre och fyra timmar och en tävling gäller belöningen per heldag.

Spåna helt fritt, allt är möjligt. Vad skulle locka dig och vill du ha för att vara funkis på ett RR-evenemang, må det vara träning eller tävling?

EDIT: Givetvis lyckades jag få rubriken fel också men läser ni inlägget så fattar ni. :)

En gratis bandag :banana

Jag har ju nära både till anderstorp och falkenberg men dom gånger som man drar dit så springer jag runt med en kamera istället:yoparty
Har varit funkis mycket på crosstävlingar och då brukar man få med sig en matlåda+liten termos ut till posteringen + middag i serveringen och det har jag tyckt vara tillräckligt, det är ju ändå mest för ens eget intresse man ställer upp, hade nog inte varit så sugen på att "funka" på något annat typ fotboll, boule eller schack-mästerskap !.

Nu för tiden finns det inte många som vill jobba ideellt. Den som vill göra något betalar gärna för att få allt serverat på ett fat, priset är inte så viktigt. Ett sätt att ge funktionärerna 75:- per timma och milersättningen. Kostnaden blir högre men dom som vill köra bana betalar gärna det.

Jag tycker LMS approach verkar ganska bra, fick till och med mig att fundera på att agera funktionär några gånger.

Sen insåg jag att jag bor i Gävle.

Det är väl ingen oense om fast faktum är väl att det nog är för långt att köra från Stockholm för att vara funktionär. Om banan hade varit i närområdet så hade jag inte tvekat på en kvällsträning. Jag jobbar normalt till 18 och skulle behöva sluta flera timmar tidigare och dessutom komma hem väldigt sent.

Men kan man köra från Stockholm för att träna en kväll och komma hem väldigt sent?

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...