Vad skulle ni vilja ha för att vara funktionärer på en kvällsträning?

Gratisbiljett till större tävlingar och för de som inte har MC intresse kanske d funkar med biobiljetter eller presentkort på IKEA eller liknande. Håller med om att bantid är en lysande idé. För egen del så är det oxå avståndet som är problemet. Om man bott nära hade ljudet och lukten varit betalning nog:)

Ha gärna ett par valalternativ där funkisen själv får välja.

Bankörning eller SMC kurs är bra alternativ. Hyfsat många borde väl köra mc idag? :tummenupp

Även fribiljetter till arrangemang på banan (bra sätt få dit lite kompisar att bjussa dem på inträdet = fler publik framöver).

Kanske finns rabattmöjligheter hos sponsorerna?

Om inte annat tvinga de som är deltagare / tävlande att fixa 1 funkis. Sen om de står själva eller betalar (valfritt sätt) någon annan att stå där får de själva fixa.

Men... Då transport till/från banan och all den tid det tar kan vara ett problem (för mig bland annat) så är väl det enklaste att värva "närstående" till dom som faktiskt ska dit för att köra. Flickvän/pojkvän/mamma/pappa/granne/kollega/vemsomhelst.

Då borde ju ersättningen vara riktad till dom som inte vill köra bana. Om min granne fick en heldag på en bana skulle han nog strunta blankt i det. Men om han/hon fick typ mat/dryck, biobiljetter samt lift dit så skulle det vara mer intressant.

Biobiljetter är inte alltid intressant så ett "prisbord" är nog bättre. Hitta en sponsor som kan donera lite saker och ge som betalning. En mp3-spelare kostar typ 50:- för en leverantör, presentkort på diverse, lite kläder, trädgårdsprylar, ja va 17 som helst.

Då blir det ju lite roligt att inte ha det förutbestämmt vad man ska få. Man vet att man får något för besväret men det behöver inte vara samma varje gång.

Och visst... bantid kan vara ett alternativ.

Jag tror det stora problemet är att "köpa" mindre intresserade människors fritid. Och se till att det är enkelt.

/Lucky9

Det förslaget att kunna kvitta mot SMC kurs vore kanon, Jag skulle kunna tänka mig att jobba flera tillfällen om det resulterade i en SHK. :tummenupp
Tjong!

Mat o dricka !!
+ bara möjligheten att som funk. komma nära de som kör o kolla o prata uppväger en hel del.....
Har inget behov av bandag då jag inte kör på bana...... än.... :-)

På LMS träningar/tävlingar får man alltid fika på posteringarna och lunch i depån, man ska inte behöva tänka på att fixa egen mat när man hjälper till. Vi brukar även grilla med funkisarna på kvällen i depån på tävlingarna.

Man får alltid en biobiljett/gatåkningsbiljett om man ställer upp. Ställer man upp på en tävling får man även köra gratis på funktionärsträningen tisdagen efter.

Jag förstår att avstånd till banan kan vara ett problem, men jag har även sett att flera av inläggen i denna tråd är från stockholmare, samåkning kan ju vara både billigt och trevligt? Det är även många förare från stockholm som man kan få åka med om man ber snällt!

Känner ni att kunskapen saknas så har vi funktionärslicenskurs 21 maj, helt gratos och naturligtvis så ingår mat!

Hör av er till mig om ni är intresserade!

På LMS träningar/tävlingar får man alltid fika på posteringarna och lunch i depån, man ska inte behöva tänka på att fixa egen mat när man hjälper till. Vi brukar även grilla med funkisarna på kvällen i depån på tävlingarna.

Man får alltid en biobiljett/gatåkningsbiljett om man ställer upp. Ställer man upp på en tävling får man även köra gratis på funktionärsträningen tisdagen efter.

Klockrent, det skulle lockat mig ! Bankörning eller SMC kurs är också bra alternativ. Även fribiljetter till arrangemang på banan skulle vara intressant som en extra bonus.

Minst reseersättning och mat+ dryck (behöver knappast vara oxfilé utan korv och mackisar funkar det med).

Ett förslag från min sida vore:

Kuponger på diverse mcfirmor som sponsrar med inköpspris på utvalda delar (en sorts slip-on, en sorts kåpglas, en sorts däck mm) "gott&blandat" helt enkelt, alt rabatterad arbetskostnad till viss gräns.

Bra reklam för mcfirmorna, funktionären kan "lyxa" till det och köpa en del han/hon inte köpt tidigare pga prisbilden eller fixa "skitfelet" som den personen dragits med men inte haft råd att fixa, tävlingarna får funktionärer.

Ett sätt att ragga funkisar är kanske att engagera förarna mer. T ex skulle en förare som raggar med sig två funkisar till sitt körpass få någon form av rabatt på medlemsavgift eller liknande? Ragga fyra och han kör utan att betala. Vet inte hur uppläggen ser ut, men nåt sånt vore väl en idé iaf.

Jag skulle gärna funka, men som många andra är det avstånden som begränsar.

Nu bor jag för långt ifrån för att det skulle va aktuellt. Men jag tror att om man fått nån korv gratis så man överlever kvällen hehe plus kanske en bantid gratis för att ställt upp 2 kvällar eller nåt sånt. Det tror jag hade fått mig att ställa upp minst 2 kvällar iaf. :)
Pengar kan man väl inte betala ut för då blir det väl plötsligt lön och det tillkommer arbetsgivaravgifter och allt blir så krångligt osv...

Jag kom på en sak till... När jag förr sparkade boll så brukade det alltid va med några bollkallar från nåt av ungdomslagen som sen fick en korv för besväret. Finns det inte nån ungdomsverksamhet inom racingen där ni kan ragga folk? Då deras inkomster antagligen är lägre än bland oss äldre så skulle en gratis bandag vara ännu mer värd.

En sak till... Dom som ställer upp kan få va med i en utlottning av nåt. Ingen aning vad det skulle kunna vara. Men kanske nån sponsor kan ställa upp med nåt? Eller så kan folk få en trisslott eller två. :)

Last edited:
Jag skulle gärna sitta funkis en kväll om jag fick träna en kväll gratis, samma sak med heldagar då. Men, jag åker inte 40 mil tor (som jag har till närmsta bana) 2 gånger för gratis träning. Då betalar jag hellre träningskostnaden och bara åker en gång, det blir mycket billigare, jag slipper kompa ut från jobbet en gång extra osv.

Hur blir man flaggvakt/funktionär då? Vilka krav ställs det? förbinder man sej att deltaga vid ALLA tävlingar o träningar? reskostnad + nån bandag/kväll hade räckt långt för mej!

Hur blir man flaggvakt/funktionär då? Vilka krav ställs det? förbinder man sej att deltaga vid ALLA tävlingar o träningar? reskostnad + nån bandag/kväll hade räckt långt för mej!

Man dyker upp på banan ca 30 minuter före träning eller ca 1 timme före tävling. Man blir tilldelad en postering med några andra funktionärer man får en kopp kaffe/frukost och sedan blir man utkörd till poseringen när det är dags för första passet. Som nybörjare står man alltid med någon erfaren på postering, aldrig själv.

Vi kräver inga förkunskaper eller licenser. Man förbinder sig inte till mer än det/de tillfällena man meddelat att man ställer upp. En träning eller alla tävlingar beror på intresse och tiden du vill lägga ner.

Som sagt reskostnad betald, mat på plats och tid på banan får du alltid om du ställer upp hos LMS! Nya vänner med samma intresse bjuder vi på. :tummenupp

jag är så mckåt så jag hade gjort de for free bara för o höra motorljudet

Du är välkommen vilken tisdag som helst hela sommaren, och på alla våra tävlingar!

Last edited:
Resekostnaden är en grej, men den kan man förhandla bort för det första jag tänkte på (som fler skrivit i tråden) är bantid.
Men jag tror att halvdag = halvdag bankörning blir dyrt för klubben... så säg att man tjänar 1/4 av tiden man står... så efter fyra heldagar så har man tjänat ihop till en heldag på bana.

Tar vi Anderstorp som exempel...

Funktionär:
Tid: 8.30-17.30? = ~9h + 3h restid samt 300:- för resa t/r från Göteborg
(räknar man 100sek/h * 9 arbetstimmar = 900 + 300 resekostnad = 1200:-)

Bandag:
6*30min = ~3h teoretisk körtid (dvs utan förhinder likt skamkärra, väntan på ny ambulans)
Pris: 1200:-

Det är inte å stor skillnad tidsmässigt, 12h av någons fritid mot 3h körning = 1/4...om det nu inte är öppen depå hela dagen. Därför är detta ett bra sätt för en arrangör att betala "lön".

För en funktionär som ev inte har ett intresse av att köra på bana, eller som helt saknar intresse för motorcyklar så bör det finnas något annat "bonussystem". Dock är detta en svår nöt att knäcka som ska vara till lags för alla dessa funktionärer, så att det inte bara blir en engångsföreteelse dom hjälper till. Nu är det ändå så att alla har tillgång till något, eller känner någon som kan tillföra något intressant. Oavsett om det är en blommig termos eller ett 12-pack tändstickor eller 20% på Guldfynd så utökar dessa ett ev förråd av "Tack för hjälpen".

Som det även påpekades tidigare i tråden så är kanske en "prova på bankörning" med en banhoj är ett bra sätt att lura in fler människor i fördärvet samt öka förståelsen för motorsporten roadracing. Detta vet jag redan finns inom tex speedway där man kan få prova på.

Som sagt reskostnad betald, mat på plats och tid på banan får du alltid om du ställer upp hos LMS!

Har LMS problem med att få ihop funktionärer? eller fungerar detta upplägg?

Last edited:
Har LMS problem med att få ihop funktionärer? eller fungerar detta upplägg?

Vi får ihop folk till tävlingarna men det är inte mer än så. Det känns som att vi erbjuder det folk efterfrågar men det tycks krävas något mer endå?

Linköping

Gatåkningsbiljett och mat är tillräckligt för mig. Kankse att man kan krydda med en extra blijett om man står två eller tre heldagar under tävling så att man får tre biljetter för två dagar och fyra biljetter för tre dagar. Man offrar ju ändå en del tid även om det är roligt. Det kostar inte mycket för klubben.

Förmodligen är det svårare för en förening att ge belöning i form av SMC-kurs eftersom det innebär en utgift på ett annat sätt än att låta funkisarna köra gratis på de tillfällen som ändå arrangeras av LMS (hur det funkar på andra banor har jag ingen aning om).

Hade gjort det gratis bara för nöjet att se duktiga åkare och allt annat inom racing :tummenupp
Men sen om dom vill ge en liten belöning så är det ju bara att tacka och ta emot.

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back