Präster och homoäktenskap

Jag tycker det verkar konstigt att homosexuella drar sig till kyrkliga förehavanden över huvudet taget. Det är som att min Ugandiska polare Isaac skulle känna sig krenkt av att inte få gå med i kkk.
Nä låt de där döskallarna så och hula själva och lev som människor i stället.

Förtryck i frihetens namn är ok? Är det ens möjligt?

Detta är för mig den mest obehagliga formen av åsiktsstyrning.

Du brukar ju öppna för ökad bredd i diskussionerna här, men detta förstår jag inte alls. Hade förstått om det var en kampanjande Mona Sahlin däremot.

Varför ska man överhuvudtaget gifta sig i kyrkan om man inte är troende.???

Vill man ingå äktenskap finns det andra "statligheter" att vända sig till. Och det gäller ju alla äktenskap.

Att stå gång efter annan (för dom som gifter sig mer än en gång kyrkligt) och ljuga inför prällen, vaffan är det för vits.

Därmed inte sagt att folk "har rätt" att gömma sig bakom sin tro och begå illgärningar i guds namn.

//M

Förtryck i frihetens namn är ok? Är det ens möjligt?

Detta är för mig den mest obehagliga formen av åsiktsstyrning.

Du brukar ju öppna för ökad bredd i diskussionerna här, men detta förstår jag inte alls. Hade förstått om det var en kampanjande Mona Sahlin däremot.
Härligt med en som är inte fastnar på ytan som debattens förs mot utan den mer bakomliggande frågan!
Du har ju helt rätt i att detta handlar om en form av åsiktstyrning och, på sätt och vis, ifrågasättande av personer rätt att ha en egen åsikt. (även om jag nog anser att det är en lite överdriven tolkning av mina intentioner.) Då och då kolliderar ju våra åsikter t.ex med det som anses vara lagligt i samhället eller för den delen med andras åsikter. Det jag då tycker är intressant, och fel, är att om man menar att ens åsikt är religiös så kan den inte ifrågasättas och ska till varje pris accpeteras och respekteras. Om du å andra sidan har en personlig uppfattning att "Mein Kampf" eller "Kapitalet" är de böcker som bäst beskriver hur världen fungerar så lär du nog behöva försvara dina åsikter...

Jag gillar definitivt personlig frihet men anser å andra sidan att om det finns något som försöker styra vad folk ska tänka så är det väl just religionen?? jag anser inte heller att frihet att tycka är det samma som frihet från kritik eller ifrågasättande. Å jag har verkligen svårt att per automatik acceptera en företeelse som fråntar folk rätten att själv värdera sina liv och gärna kastar på dig arvssynd o.likn företeelser som bara skapar illamående. (förutom alla dem miljoner illgärningar som har sin grund i religion som företeelse.) Tvärtom anser jag att nyfikenhet, ifrågasättande och personligt ansvar är sådant som ska stimuleras, något jag anser att vetenskapen gör, men inte religionen.

Det förs ju ofta fram att jag inte ska döma religionen efter de som missbrukar den eller begår illgärningar i dess namn. Varför inte det??? Hela strukturen med en religion bygger ju på att inte ifrågasätta de lärdas tolkning vilket ju är precis den mekanism som gör det möjligt att missbruka religionen. Det är på sätt och vis hela religionens kärna och just det jag kritiserar d.v.s. att religion är definitionsmässigt bra och om det blir något fel så är det helt plötsligt inte religionen utan uttolkarna som det är fel på. Hur ska man då kunna få en nyanserad debatt kring fenomenet religion?!

Självklart skall präster slippa viga homosexuella om de nu anser det så fel..

Självklart inte.
De är inga domare som ska avgöra vem någon får älska eller inte.
"Inför Gud är alla lika" äro kristendomens ledord, varför ska då vissa människor uteslutas ifrån samfundet i så fall?
Överrensstämmer i alla fall inte med "tron" om det är den ståndpunkten man hänvisar till som motståndare till samkönade äktenskap...

Vad som sker i det intima är ytterst privat och vilka preferenser man föredrar rent sexuellt har inte vigförrättaren med att göra eller ens ifrågasätta.

Om två människor älskar varandra och vill avge sina löften inför Gud och församlingen i kyrkan skall det inte bestridas, utan välkommnas.
Om man som präst inte kan acceptera och respektera människor,
så hör man inte hemma i kyrkan överhuvudtaget.
Alla har lika värde och man ska inte tolerera att vissa grupper blir uteslutna ifrån kyrkan.

Last edited:
Jag tror att de homofientliga prästernas vånda bottnar i den uppenbart misstänkte men dyrkade sonen, som drog runt med 12 grabbar

Last edited:
Jag tror att de homofientliga prästernas vånda bottnar i den uppenbart misstänkte men dyrkade sonen, som drog runt med 12 grabbar

:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

Sen så löser sig ett sånt här "problem" av sig själv.....gå till en prälle som tycker det är helt ok.
Präster är ju som bekant också människor med olika syn på detta.

Fallet avklarat.

Edit: Är själv inte troende men har ytterst respekt för dem som är det och vill utöva sin tro.

Du skriver ett inlägg som tydligt inte respekterar de som är troende och vill utöva sin tro och avslutar med en klausul att du respekterar dem. Hur ska du ha det? :va

Enligt kristendomen är alla människor lika värda men det betyder inte att dessa människors handlingar behöver accepteras. Homosexualitet är en synd enligt kristendomen och är det inte ganska självklart att man inte vill uppmuntra till det som troende präst då?

:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

Sen så löser sig ett sånt här "problem" av sig själv.....gå till en prälle som tycker det är helt ok.
Präster är ju som bekant också människor med olika syn på detta.

Fallet avklarat.

Väskan stängd, svårare än så behöver det inte vara.

Sedan när står kyrkan ovan lagen? Den nya lagen säger att homopar får gifta sig, är det då inte en del av prästens jobb att viga dem? Om jag anser att vissa lagar är rent bull, efter MIN trosuppfattning, ger det mig inte rätten att ignorera dem. Borde vara samma sak gällande homoäktenskap för en instans som kyrkan. Hade jag vägrat göra vissa jobb i mitt arbete hade det nog slutat med att jag antingen blev omplacerad eller fick sparken.

Jag förstår inte varför man skulle tvinga en homofientlig präst att viga homopar, när det finns präster som är pro-homo och gärna viger dom ändå.

Det finns stark troende homosexuella, och dom vill självklart gifta sig i "sin" kyrka, sen hur dom nu kan anse att dom vill tillhöra en kyrka som är stakt homofientlig är för mig en gåta.

Jag vill absolut inte gifta mig, jag är absolut inte homo, och jag är absolut inte troende, så jag diskvalificerar mig på alla punkter, men kan man inte kräva av kyrkan att dom flyger upp en homopräst till Karesuando den gången ett homopar vill gifta sig i kyrkan, om nu prästen på orten inte vill göra det, kyrkan har ju råd.

I och med att de är anställda och att det är deras arbetsuppgift så borde de tvingas eller få avgå. De borde även tvingas att framföra sin åsikt i frågan så paret kan välja bort icke önskade präster.

Du skriver ett inlägg som tydligt inte respekterar de som är troende och vill utöva sin tro och avslutar med en klausul att du respekterar dem. Hur ska du ha det? :va

???
Nu missuppfattade du mitt inlägg.
Klart att man som troende ska få utöva sin religion, det innefattar självklart människor som är homosexuella och kristna och vill utöva sin tro och bli vigda i kyrkan utan att behöva bli ifrågasatta eller fördömda av diverse präster.

I Bibeln står det många "förbud" som i dagens moderna samhälle inte skulle anses vara något av avvikande karaktär, men som på den tiden ansågs vara rena synder. Kyrkan kan inte vara ett medeltida vakuum där man lever efter föråldrade principer och strukturer som varken reflekterar dagens samhälle eller människor.
Kyrkan är till för människor, som en hjälpande hand för den som söker trygghet och kärlek, och inte att bli fördömd.

Jag tycker i och för sig helt ärligt att fullkomlig religionsfrihet är fel. Ifall det är någonting som staten ska ha makt över så är det kyrkorna. Ifall inte en religion kan anpassas till dagens samhälle så har den ingen plats i dagens samhälle.

Precis som det är nämnt tidigare så är religion ett inlärt och valt beteende. Det är inget annat på den där listan och därför har religion lägre prioritet så vill kyrkan inte viga homosexuella så tycker jag kyrkan kan dra åt helvete.

Enligt kristendomen är alla människor lika värda men det betyder inte att dessa människors handlingar behöver accepteras. Homosexualitet är en synd enligt kristendomen och är det inte ganska självklart att man inte vill uppmuntra till det som troende präst då?
Varför ska man få säga nej till det som präst? Får man som troende apotekare säga nej till att sälja kondomer till homosexuella? Eller medicin? Ska man som kristen kunna vägra sälja mat på ica till muslimer, judar och alla andra syndare? Ska kvinnor vara utan hjälp när de ska föda ifall de inte är gifta på grund av att sjukhusen runt dig vägrar leverera barn åt syndare.

Alltså det kommer så många frågor ifall man tillåter människor att göra som dom vill på grund av sin tro. Religionen måste anpassas till samhället och inte tvärt om.

Last edited:
Varför ska man få säga nej till det som präst? Får man som troende apotekare säga nej till att sälja kondomer till homosexuella? Eller medicin? Ska man som kristen kunna vägra sälja mat på ica till muslimer, judar och alla andra syndare? Ska kvinnor vara utan hjälp när de ska föda ifall de inte är gifta på grund av att sjukhusen runt dig vägrar leverera barn åt syndare.

Alltså det kommer så många frågor ifall man tillåter människor att göra som dom vill på grund av sin tro. Religionen måste anpassas till samhället och inte tvärt om.

Amen.:fyllisar

Varför ska man få säga nej till det som präst? Får man som troende apotekare säga nej till att sälja kondomer till homosexuella? Eller medicin?

Japp, det får man säkert.
Det var inte så länge sedan en apotekschef vägrade att ha hemma "dagen efter piller" på grund av att hon var emot abort :va

Präster skall få viga homosexuella.
Präster skall inte tvingas viga homosexuella.
Borgerlig vigsel är inget fullvärdigt alternativ.
Emedan:

Håll i er:

Det finns troende homosexuella!
I verkligheten.
Den riktiga.
Som jag bor i.

Jag förstår att det kan verka obegripligt.
Men:
Homosexuella packar inte bajs/lapar kisse hela tiden.
Troende läser inte bibeln/koranen/julakatalogen oavbrutet.

Japp, det får man säkert.
Det var inte så länge sedan en apotekschef vägrade att ha hemma "dagen efter piller" på grund av att hon var emot abort :va

:rofl
Apotekschef?! :confused:
Hon kan ju inte ens ha läst medicin med tanke på att
"dagen efter piller" inte är ett abortpiller utan bara förhindrar själva befruktningen.

*/ ?>
Nyheter
Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

Back