Beslutsångest: cbr1000f vs gsx-r1100w

Val av motorcykel

• Antal röstningar
    0
Åh en till som är ute och kör i Uppsala :) Grattis till hojköpet.
Jag tänkte ta en sväng idag om det blir hyffsat varmt på dagen.
Tror lelles ska ha rea så det blir till o kolla på ett par varma handskar :tummenupp

:tummenupp
Jättefin hoj!
Jag var också ute och körde min för första gången idag :)
Kallt, burr! Men kul som attan!

/B)

Ja, inte många fler mc-förare ute på vägarna. Och på Lelles såg de mest förvånade ut att man kom dit på hoj? :)

Blev en 100% förbättring idag då ett mörkt visir köptes. Solen e ju fin men den bländar... Och 15 mil till innanför västen.

Kan inte vara annat än nöjd med mitt köp! Kanonhoj med oerhörda resurser men hur snäll som helst för en nybörjare som jag. Tror inte jag vågat mig över 8000rpm ännu :) Går fort ändå.
Bara att packa och dra till Nordkap nu då ;)

Grattis till Blackbirden! Bra val!!! -99, är det första Fi-modellen? (insprutning alltså) Är det den så kan jag hålla med om "modernare hoj" än de du funderade på tidigare, men har man som jag, en -97 CBR 1000F, så finns det ingen anledning att byta till en Blackbird "bara för att".

Fördel Blackbird: 25-30 hk mer, 10-15 kg lättare, 25km/h högre toppfart, fler eftermarknadsgrejor. ABS! (bra grej tycker jag) och insprutning på nyare modeller.
Nackdelar: dyrare försäkring, obekvämare körställning.

Grattis till Blackbirden! Bra val!!! -99, är det första Fi-modellen? (insprutning alltså) Är det den så kan jag hålla med om "modernare hoj" än de du funderade på tidigare, men har man som jag, en -97 CBR 1000F, så finns det ingen anledning att byta till en Blackbird "bara för att".

Fördel Blackbird: 25-30 hk mer, 10-15 kg lättare, 25km/h högre toppfart, fler eftermarknadsgrejor. ABS! (bra grej tycker jag) och insprutning på nyare modeller.
Nackdelar: dyrare försäkring, obekvämare körställning.

Japp, insprut i min. Och nej ja förstår vad du säger. Jag har väldans svårt att se ett hojbyte "bara för att" i den närmsta framtiden.
Den är hur snäll som helst att köra och har meeeeer än tillräckligt för att skrämma skiten ur en nybörjare! :Bugar
Blev 3000 kr dyrare att försäkra än en cbr1000f men jag tar en helförsäkring så här mitt första år. Och det kanske kan hjälpa till att hålla ned ev fortkörningsböter?

Idag våga jag pröva 9000 rpm :tummenupp på 3:an så det var väl lappen ryckt direkt ifall en blå/vit sett en? Sorry ordningsmakten, kommer aldrig hända igen

Ja, inte många fler mc-förare ute på vägarna. Och på Lelles såg de mest förvånade ut att man kom dit på hoj? :)

Blev en 100% förbättring idag då ett mörkt visir köptes. Solen e ju fin men den bländar... Och 15 mil till innanför västen.

Kan inte vara annat än nöjd med mitt köp! Kanonhoj med oerhörda resurser men hur snäll som helst för en nybörjare som jag. Tror inte jag vågat mig över 8000rpm ännu :) Går fort ändå.
Bara att packa och dra till Nordkap nu då ;)

Ja det var en del som såg sig om när jag klev in där i skinnställ igår (förvisso med vinterjacka över), hehe. När var du där? Jag var in å köpte nya handskar igår. Mörkt visir är klockrent, snyggt också!
Lär vara bra med effekt i blackbirden, sj så ligger jag på fullgas för att det ska hända något :3freak... men nästa säsong ska jag ha mer effekt :)
Vart kring uppsala håller du till? Sj så bor jag åt enköpingshållet, ramstalund ungefär. Skitsmidigt med hoj sådär kring 4 då man enkelt kan smita förbi där bilisterna står och segar :hihi.

Tänkte jag kunde fråga här i denna tråden.Ni pratar om CBR1000F -97,vad skiljer en -97a från en 89-90a?Förutom lite eventuella kosmetiska grejer.Är det samma motor o chassi?Jag ska kika på en 90a i veckan o vill gärna veta lite mer om denna modellen.Enligt en kompis till mig så är det vanligt med ventilslammer eller iallafall lite rassel från dessa motorer som tydligen inte går att göra så mycket åt,sant eller falskt?Andra vanligt förekommande fel?

Och till TS,grattis till en mycket snygg hoj.

Tänkte jag kunde fråga här i denna tråden.Ni pratar om CBR1000F -97,vad skiljer en -97a från en 89-90a?Förutom lite eventuella kosmetiska grejer.Är det samma motor o chassi?Jag ska kika på en 90a i veckan o vill gärna veta lite mer om denna modellen.Enligt en kompis till mig så är det vanligt med ventilslammer eller iallafall lite rassel från dessa motorer som tydligen inte går att göra så mycket åt,sant eller falskt?Andra vanligt förekommande fel?

Och till TS,grattis till en mycket snygg hoj.

De e samma motor sedan 87 (135Hk), och de första årgångarna hade dåliga kamkedjespännare som är en historia man stoppar i uppifrån då man tagit bort ventilkåpan. Om ja inte kommer ihåg helt fel så var de elektrisk besinpump som kunde krångla (e lite osäker, de va 20 år sedan)
Annars ska de fungera rätt bra.
Annars är de ytterst få uppdateringar sedan formerna som kom 89-90. 87-88 ser ut som "bullar".
De man kan kolla lite extra är slitage på kammar och vippor så de inte är nedslitna pga dålig service eller materialfel.

Du kan säkert leta i trådar / mc-relaterade / modellspecifika om de finns nån mera CBR 10000 F tråd...

Tack för svaret,jag har sökt och det enda jag kan luska mig fram till är just kedjesträckarproblemen.Verkar vara en bra slitstark hoj annars,kanske inte så jätte rejsig,men ändå fullt svängbar när det behövs.Får kika på den o lyssna efter oljud mm.

Tack för svaret,jag har sökt och det enda jag kan luska mig fram till är just kedjesträckarproblemen.Verkar vara en bra slitstark hoj annars,kanske inte så jätte rejsig,men ändå fullt svängbar när det behövs.Får kika på den o lyssna efter oljud mm.

Vad har du tänkt budgetmässigt? Har sett ett par fina CBR-f på ett annat forum. Jag kan luska vidare i frågan om du är intresserad? :)
Finns det inga oljud, finns kvitton på service och allt ser/känns bra borde det bli ett bra köp!

den jag ska kika på kostar 15k.Ska testa den o se om det e nåt för mig,har aldrig suttit på en sån överhuvudtaget,men dom verkar trevliga och till vettiga priser dessutom.

ok, den jag ville tipsa om ligger upp mot 30... Fel pris med andra ord.
Hoppas den är fin och du blir nöjd, lycka till

Ja 30k e för mycket just nu,måste ju ha stålar till körkortet också :D
Övningskör för fullt privat nu,men jag tycker 400an e för liten,visst e den smidig o så,men när jag väl har lappen så skall det ju ändå införskaffas en större maskin.Hade egentligen tänkt vänta tills jag har lappen,men nu dök denna upp och om den e så som det är sagt så är det synd o missa den.Men om jag hittar nåt fel på den som jag e lite skeptisk till o inte kan härleda direkt,så skriver jag det här o hoppas på att nån som e familjär med dessa hojar och dess sjukdomar kan ge tips om tex vad det kostar att åtgärda.Inte så kul o fynda en hoj som snart e dyrare än o köpa en som e ok direkt.

Tack för tips och hjälp änsålänge.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS