Beslutsångest: cbr1000f vs gsx-r1100w

Val av motorcykel

• Antal röstningar
    0
CBR 1000F 135 Hk , motorkonstruktion från 1987.
GSX R1100RW 155Hk, motorkonstruktion från 1992 då 750RW kom.

CBR:n är som att brottas med en rysk släggkasstersa på kurviga vägar jmf med GSX:n. De skiljer ett antal kilon och var tyngdpunkten är på maskinerna och den upplevelsen känns ordentligt då man bryter i böjarna.

Har haft båda typerna och skulle givetvis valt GSX:n

Bara att kolla med försäkringsbolaget då om den går som sport eller gammal dinosaurie? (25000kr eller 5000 i självrisk)
På Gixxern hos Suzuki/läns....

Någon som vet hur en "bokning/reservation" hos en handlare går till? Betala en avgift eller? Är 3 veckor ifrån Gixxern tyvärr :( Lång resväg det ;)

Med tanke på röstresultatet så lär väl knappast packväskor på köpet hjälpa Hondan? hehe... Eller så snubblar man på en lokal Blackbird som är vinröd?
Håll tummarna för min bilköpare nu allihopa!

Bara att kolla med försäkringsbolaget då om den går som sport eller gammal dinosaurie? (25000kr eller 5000 i självrisk)
På Gixxern hos Suzuki/läns....

Någon som vet hur en "bokning/reservation" hos en handlare går till? Betala en avgift eller? Är 3 veckor ifrån Gixxern tyvärr :( Lång resväg det ;)

Med tanke på röstresultatet så lär väl knappast packväskor på köpet hjälpa Hondan? hehe... Eller så snubblar man på en lokal Blackbird som är vinröd?
Håll tummarna för min bilköpare nu allihopa!

En viktig sak DU ska fundera på är VAD du ska använda hojen på för sätt.

Tex, om du ska åka mycke och långt, inte så mycke småvägar. Då e CBR:n troligen bättre att sitta på.
GSX:n är inte så bekväm att åka längre sträckor på, ja får fan ont i röva efter att ha kört en "tank" :D Men GSX:n är iaf roligare att bryta i kurvor.

Båda går att trimma, om man skulle tröttna på effekten :tummenupp

Då komfort kunde prioriterats så hade ju en offroad/custom vart ett bättre alternativ. Så jag kan smälta en smula obekväm :)
Och vet att jag inte heter Rossi heller så ingen superbike behövs heller!

Last edited:
Ok, en sk. "äventyrshoj" (Varadero m.m.) kanske är bekvämare för dig som är så lång, men en Custom? OK, det kanske ser bekvämt ut att sitta som i en soffa, men den sittställningen är väldigt tröttsam i längden, speciellt för ländryggen, och försök att ställa dig upp på fotpinnar som som sitter en halvmeter framför din röv... För att inte tala om det vindfång du blir...

@fortpelle: Jag har inte kört en GSX-R, så jag kan inte uttala mig om huruvida den är roligare eller ej att köra, men du får det att låta som om 1000F:en är helt hopplös, vilket den inte är!
Den är ganska bänglig att ratta omkring på en parkeringsplats, men bara det rullar på lite så svänger det fint:tummenupp
Kolla här (amerikansk snubbe från ett CBR-forum): http://www.leechvideo.com/video/view267010.html

Eller här (detta är jag, bana är Monzta i Älvdalen): http://videos.streetfire.net/video/Blasting-the-Hurricane_57087.htm

Och här (polare till mig som bor i Eskilstuna: [YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/RCAo3HjNDCE&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/RCAo3HjNDCE&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Jag är oxå 193, min gixxer va svin billig i försäkring

2418:- Hel / Hel 33 år stockholms län.

Idag åker jag R1 fighter sitter hur bra som helst på den. var på långsemester förra året, utan som några helst problem.

Här kan du läsa recensioner på Bike:s hemsida: http://www.bike.se/review/view.php?id=405

Killen som skriver att han köpt en 1000 F för att spara på sin GSX-R 1000 -03 finns här på sporthoj, kallar sig för Sydney, kör för närvarande en trimmad Hayabusa-08. PM:a gärna honom, han ger dig säkert en nyanserad recension.

Ja, jämfört me GSX:n är CBR:n bänglig. Testa får du se själv, ja skrev att ja haft båda sorterna och ger MIN subjektiva bedömning som inte är en sanning för alla.
Och så finns givetsvis fenomenet att man kan sätta en som e kass å köra på en Gixxer1000, så blir han ifrånåkt av en på en gammel-gixxer som är expert på att gasa. De e helt subjektiva bedömningar vi gör.

Ok, en sk. "äventyrshoj" (Varadero m.m.) kanske är bekvämare för dig som är så lång, men en Custom? OK, det kanske ser bekvämt ut att sitta som i en soffa, men den sittställningen är väldigt tröttsam i längden, speciellt för ländryggen, och försök att ställa dig upp på fotpinnar som som sitter en halvmeter framför din röv... För att inte tala om det vindfång du blir...

@fortpelle: Jag har inte kört en GSX-R, så jag kan inte uttala mig om huruvida den är roligare eller ej att köra, men du får det att låta som om 1000F:en är helt hopplös, vilket den inte är!
Den är ganska bänglig att ratta omkring på en parkeringsplats, men bara det rullar på lite så svänger det fint:tummenupp
Kolla här (amerikansk snubbe från ett CBR-forum): http://www.leechvideo.com/video/view267010.html

Eller här (detta är jag, bana är Monzta i Älvdalen): http://videos.streetfire.net/video/Blasting-the-Hurricane_57087.htm

Och här (polare till mig som bor i Eskilstuna: [YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/RCAo3HjNDCE&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/RCAo3HjNDCE&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Jo, allting är ju relativt. Alla har ju sin uppfattning.
Det enda jag VET, är ju att körskolans Honda CB750 (220kg) kändes tung och klumpig trots att den var lättkörd. Men inget jag skulle vilja köpa.
Och åka utan kåpa är inget jag vill heller lite väl jobbigt över 90 km/h det :)

Vet ju också att dessa 2 cyklar väger mer än den jag hittills kört på, men säkerligen annorlunda tyngdpunkt, körställning så det kommer nog inte att kännas likadant på varken cbr eller gsx-r.
Sen att jag är lagd åt det lite sportigare hållet, det är ju ett pris jag får betala ;)

Och som en anekdot: som 16-17 årig pojkspoling fick man skjuts på en svart/röd gixxer 1100 och den känslan glöms aldrig.....Jäää*****ar

Har inte kört gixxermodellen MEN kan intyga att Hondan är mer touring än åt sport, cbr är ändå underbara att köra mjukt och fint levererar den effekten och är inte bortkommen på kurviga vägar heller..

Allt beror på vad du vill ha, mera mos i rovan och bus=Suzukin Vill du touringåka bekvämt till världens ände=Hondan.

Har ju en lång lista på vad jag kollat på: Yamaha TDM, Suzuki RF900, Suzuki SV650/1000s, Honda Blackbird mfl...

Men men pris, försäkring mm så har jag tagit ut dessa två som personliga favoriter!
Som Fazerfun skrev: förnuft säger CBR medans hjärtat vill ha GSX-r :)

Pris har jag lagt på 40000kr och Suzuki/länsförsäkringar och Bilsport&mc ger mig skapliga premier.
Nybörjarhoj eller inte så anser jag mig själv som så mogen att jag kommer ta mkt lärotid innan jag frestar ödet med högerhanden.
Dessutom ser jag inte klok ut på en 600cc med mina 193cm med alldeles för lång rygg och långa ben!

Om du ändå tittar på Honda är ju en CBR900 från nittiotalet inget dåligt alternativ.

Nejdå, har haft ögon på fireblade också, får se om polaren låter mig prova när gatorna sopats? :) Problemet generellt med såna "R-hojar" är att jag ser halva varvräknaren bara.... Men ett double-bubble glas på så är ju det inget problem längre.

R1 i all ära, men Yamaha förlorar mig som köpare pga för dyra premier. Inte funnit nåt bolag som är "billigt"

Blidde ingen av dom jag starta tråden med.... Det fick bli en Blackbird -99 istället! Den duger åt mig :banana

Bifogat

• blackbird1.jpg
    blackbird1.jpg
    170.9 KB · Visningar: 84
Kul! betydligt modernare hoj än cbr1000f och gsxr1100!

Tackar! Enda jag kan klaga på hittills är att den är betydligt kallare än bilen? :)
Hann ju med några mil igår, blir fler idag.

Imorrn skulle tyvärr snön komma... Klart nöjd med mitt köp!

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...