Går konstigt efter statorbyte, Dr650..

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Bytte stator på hojen då den inte laddade batteriet som den skulle ( 3 brända lindningar ). Efter bytet är hojen väldigt svårstartad. Den feltänder och slår tillbaka kicken så undersidan av foten blir blå.. Går tillslut igång, ofta efter 10 kickningar. Har aldrig hört en sån tomgång förut, den liksom nästan stannar upp innan den tänder nästa varv, väldigt lågvarvad m.a.o. Minsta ändring på tomgången uppåt och den dör, minsta gaspådrag och den dör..

Provade att tvångsstarta den genom att rulla och då fick jag varv att kunna åka en sväng, svarade bra på gasen, problemt då var att tomgången istället blev väldigt hög. Hojen dog direkt vid justering nedåt..

Förgasare på är en TM40 med öppet filter.

Vad är fel? Tändning eller gasare? Har rengjort fuggen 2 gånger och det är ny bensin i tanken. Har köpt nya stift men inte provat än..

Tips någon??
 
Om det är lika på 90'an som på 1996 o senare så sitter impulsgivaren till tändnngen på själva statorn som du bytt. Om impulsgivaren inte sitter på samma ställe borde den bli svår i tändningen. Det skulle kunna vara att du fått fel stator.
 
Om det är lika på 90'an som på 1996 o senare så sitter impulsgivaren till tändnngen på själva statorn som du bytt. Om impulsgivaren inte sitter på samma ställe borde den bli svår i tändningen. Det skulle kunna vara att du fått fel stator.

Pickupen sitter inte på statorn på min hoj utan i godset utanför statorn. Borde väl bli rätt med tändningen då? Ändras ju inte om man byter stator...
 
Frågan är om den gick motormässigt riktigt innan statorbyte.(förutom laddningen)
Låter som den vore för framstäld i tändninegn...Men det är ju omöjligt då pickuppen sitter separat????
Kan ju tänkas vara felande i lindningen,,,,Eller fel värde? Mät !!

Bytte du förgasare i samm veva?
Har man för högt ställd tomgång kan dom slå tillbaka!! Sååå Kolla att den har rätt lågfartsmunstycke och högfartsmunstycke!!

Ungefärlig rätt bestyckning på denna med öppet avgas och luftburk ligger på ca 135-140 i Högfartmunstycke.(org munstycke) OBS köp ej piratmunstycke 140 för det motsvarar bara ca 1mm!! Eller borra själv till 1,3 till 1,4mm går lika bra.
Lågfarten ca 24" Sitter det mellan 20-28 i nu så ska den gå hyffsat ..
För att få dom så lättstartad som möjligt krävs att man har skapligt lågt ställd tomgång! Börja gärna med för lågt ställd och skruva dig uppöver tills runt 10000-1500 varv.

Besikta även flotörhöjden så den är skapligt rätt så den får rätt med soppa. Ska stänga helt vid vågräta flotörer duger...DVS flotörernas mittlinje ska linjera med packningsytan förgasare.
 
Frågan är om den gick motormässigt riktigt innan statorbyte.(förutom laddningen)
Låter som den vore för framstäld i tändninegn...Men det är ju omöjligt då pickuppen sitter separat????
Kan ju tänkas vara felande i lindningen,,,,Eller fel värde? Mät !!

Bytte du förgasare i samm veva?
Har man för högt ställd tomgång kan dom slå tillbaka!! Sååå Kolla att den har rätt lågfartsmunstycke och högfartsmunstycke!!

Ungefärlig rätt bestyckning på denna med öppet avgas och luftburk ligger på ca 135-140 i Högfartmunstycke.(org munstycke) OBS köp ej piratmunstycke 140 för det motsvarar bara ca 1mm!! Eller borra själv till 1,3 till 1,4mm går lika bra.
Lågfarten ca 24" Sitter det mellan 20-28 i nu så ska den gå hyffsat ..
För att få dom så lättstartad som möjligt krävs att man har skapligt lågt ställd tomgång! Börja gärna med för lågt ställd och skruva dig uppöver tills runt 10000-1500 varv.

Besikta även flotörhöjden så den är skapligt rätt så den får rätt med soppa. Ska stänga helt vid vågräta flotörer duger...DVS flotörernas mittlinje ska linjera med packningsytan förgasare.

Tack för svar Boost 3..

Hojen gick fint innan statorbytet! Inga problem med start eller feltändningar. Har inte bytt gasare eller annat än just statorn. Hur mäter jag värdet på tändningen??

Har märkt som du skrev att den kickat tillbaka som fan om tomgången är högt ställd.

Förgasarinställning:
Högfartmunstycke 142,5
Lågfarten 20
Luftmunstycke 1,1
Acc.pumpmunstycke 0,4

Verkar ju motsvara dina inställningar..

Vad beror den låga regelbundna tomgången på? Det låter inte normalt, som den stannar innan den tänder igen.. En normal motor skulle vägra gå på så låga varv..
 
Tack för svar Boost 3..

Hojen gick fint innan statorbytet! Inga problem med start eller feltändningar. Har inte bytt gasare eller annat än just statorn. Hur mäter jag värdet på tändningen??

Har märkt som du skrev att den kickat tillbaka som fan om tomgången är högt ställd.

Förgasarinställning:
Högfartmunstycke 142,5
Lågfarten 20
Luftmunstycke 1,1
Acc.pumpmunstycke 0,4

Verkar ju motsvara dina inställningar..

Vad beror den låga regelbundna tomgången på? Det låter inte normalt, som den stannar innan den tänder igen.. En normal motor skulle vägra gå på så låga varv..


Hum ...Best lät ju bra.... Ska vara att du missat åderbrock i lågfarten.... Dagens soppa bygger ju snabbt upp just kalkliknande åderbrock. Enda sättet att få ur är med koppartråd som man veckar så den raspar bättre. Ta en tråd från strömkabel med små trådar i.. Såga på som F i lågfarten. På enstånka kanman utan problem ta spoltråd (stål) Gör inget om den avverkar lite på enstånka. Din skulle må bättre av ca 24 i lågfart så runka på du:hihi
Fila i högfarten okså när du liks är isär!

Som sagt den gick fint på tomg och i fart innan bytet av stator?


Har du missat någon jordkabel inne i statorhuset eller någon annanstanns?

Köpte du en Omlindad stator eller beg eller ny org?

Mäta ohm? Jo Mät värdet på kabeln som går från drivspolen för tändningen. Brukar finnas värden i vekstasböcker . Exempel .. Typ mät mellan röd och svart och ohmet ska ligga på 125 ohm. Du ska även mäta mellan den kabeln och jord!! Då ska du inte få något utslag på ohm mätaren alls för då är den korsluten! Man kan ha rätt ohm värde men skiten ligger och jordar lite så den precis startar:3freak .

Om den är väck och ska ha ett ohm värde på under 150 ohm så kan jag linda om den.. och då får du 10 års garanti! Jag gjutlindar om dom nämligen så inga trådar kan vibba sönder någonsin...
 
Hum ...Best lät ju bra.... Ska vara att du missat åderbrock i lågfarten.... Dagens soppa bygger ju snabbt upp just kalkliknande åderbrock. Enda sättet att få ur är med koppartråd som man veckar så den raspar bättre. Ta en tråd från strömkabel med små trådar i.. Såga på som F i lågfarten. På enstånka kanman utan problem ta spoltråd (stål) Gör inget om den avverkar lite på enstånka. Din skulle må bättre av ca 24 i lågfart så runka på du:hihi
Fila i högfarten okså när du liks är isär!

Som sagt den gick fint på tomg och i fart innan bytet av stator?


Har du missat någon jordkabel inne i statorhuset eller någon annanstanns?

Köpte du en Omlindad stator eller beg eller ny org?

Mäta ohm? Jo Mät värdet på kabeln som går från drivspolen för tändningen. Brukar finnas värden i vekstasböcker . Exempel .. Typ mät mellan röd och svart och ohmet ska ligga på 125 ohm. Du ska även mäta mellan den kabeln och jord!! Då ska du inte få något utslag på ohm mätaren alls för då är den korsluten! Man kan ha rätt ohm värde men skiten ligger och jordar lite så den precis startar:3freak .

Om den är väck och ska ha ett ohm värde på under 150 ohm så kan jag linda om den.. och då får du 10 års garanti! Jag gjutlindar om dom nämligen så inga trådar kan vibba sönder någonsin...


Hej igen! Det är långt mellan mektillfällena men nu har man semester så nu ska hojen igång! Var ut idag och ohm-mätte gamla tändspolen och nya tändspolen. Fick följande resultat:

Gamla tändspolen: 354 Ohm
Nya tändspolen: 121 Ohm

Gränserna i boken är 240-360 Ohm

Mätte även pickupen till 184 Ohm ( 160-240 Ohm enl. bok )

Mätte även tändspolen mot jord och den jordar inte!! Spolen är helt ny och borde fungera direkt eller??? Har jag hittat felet kanske?
 
Hej igen! Det är långt mellan mektillfällena men nu har man semester så nu ska hojen igång! Var ut idag och ohm-mätte gamla tändspolen och nya tändspolen. Fick följande resultat:

Gamla tändspolen: 354 Ohm
Nya tändspolen: 121 Ohm

Gränserna i boken är 240-360 Ohm

Mätte även pickupen till 184 Ohm ( 160-240 Ohm enl. bok )

Mätte även tändspolen mot jord och den jordar inte!! Spolen är helt ny och borde fungera direkt eller??? Har jag hittat felet kanske?

--Uppdatering--

Bytte tillbaka till gamla statorn och hojen går igång på första kicken...
Ny stator alltså...
 
Ok vilken tur... Märkligt att det funkar bra nu då? Ohmen stämde ju inte alls på den nyinköpta!!??

Tändningen var det inget fel på när jag plockade ner den, däremot var det fel på laddning till batteri. Nu är jag alltså tillbaka på ruta ett igen. Bra tändning, ingen ström i batteri:rolleyes:
 
Så här är läget.. Nu statorn passar inte och en original kostar 6500 kr "special price for you my friend".. Jävla japaner..

Så.. Nu blir det till att renovera.. Här kommer en bild på skiten. Spolen som jag lindat av jordade helt så att koppartråden brann av..
 

Bifogat

  • DSC_0064.jpg
    DSC_0064.jpg
    260.1 KB · Visningar: 127
För att avsluta tråden...

Lindade om spolarna med en massa jb-weld.. Blev rätt bra resultat med tanke på att man aldrig gjort nått liknande förut. Monterade tillbaka allt igen och drog igång hojen. Vipps så laddade den 14,5 volt på tomgång.. Fick tag i koppartråd för 20kr på ett företag som lindar om motorer.:tummenupp

Ibland blir man bra nöjd. tack för all hjälp boost3!

Ännu mer nöjd blir man på Alviks MC på alnön som jag handlat nya statorn av. Jag fick ju aldrig den att fungera på min hoj men det är aldrig några problem, får pengarna tillbaka trots att jag har haft den monterad i hojen... Kul när man kan skriva nått bra ibland om verkstäder..:)
 

Bifogat

  • DSC_0088.jpg
    DSC_0088.jpg
    226.9 KB · Visningar: 105
För att avsluta tråden...

Lindade om spolarna med en massa jb-weld.. Blev rätt bra resultat med tanke på att man aldrig gjort nått liknande förut. Monterade tillbaka allt igen och drog igång hojen. Vipps så laddade den 14,5 volt på tomgång.. Fick tag i koppartråd för 20kr på ett företag som lindar om motorer.:tummenupp

Ibland blir man bra nöjd. tack för all hjälp boost3!

Ännu mer nöjd blir man på Alviks MC på alnön som jag handlat nya statorn av. Jag fick ju aldrig den att fungera på min hoj men det är aldrig några problem, får pengarna tillbaka trots att jag har haft den monterad i hojen... Kul när man kan skriva nått bra ibland om verkstäder..:)


Har man sett vad fint det blev.. Jag har ett gäng statorer som jag ska skicka till dig nu i dag tänkte jag :D Inpad att du fick lämmna åter statorn!!
 
nice bajs! verkar all el funka som de ska nu då?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top