Hur sjuk är sjukvården?

Husläkare är väldigt ofta ett satans otyg. Min far trampade snett när han var och badade i en sjö för ett par år sedan och ena stortån svullnade upp rätt kraftigt och antog en fin blå färg. Han gick till husläkaren som konstaterade att tån var ur led. Läkaren började således försöka åtgärda detta genom att dra och slita i stortån men till slut sa farsgubben ifrån, och det här är en envis 40-talist som inte gnäller i onödan.

Han gick till en annan läkare som röntgade och såg att tån var.. Bruten. Vi bytte husläkare efter den incidenten. :näsblod

:hihi
Ja det låter som tantens knä det där...
3 läkare säger att ledbanden är slut och måste kortas...
1 läkare säger att det är helt normalt
Kirurgen skiter i vad 3 andra läkare säger och kör eget race...

Det bästa med den resan var att vi hade träffat 3 läkare på KS i Solna
och tagit en massa röntgen bilder där sen vart vi tvugna att åka till Ks i Huddinge för att dom skulle göra en bedömning och då tydligen ta ännu fler
röntgen bilder... Det är samma sjukhus med samma journalsystem!!!:död

@2fast4Hjo
Jotack.. Det finns ju aningens för många system och alla pratar dessutom inte med varandra... systemen alltså.. Att läkarna inte gör det har jag förstått för länge sen... :hihi

Det är väl inte så mycket att orda om. Nu är ju jag personligen lite skeptisk till den typen av behandling men det hör inte hit.
Hon har tidigare fått en behandling som har fungerat. Varför ska dom börja mixtra med det nu? Har dom så lite att göra?
Det är väl frågan man ska ställa till läkaren på VC.
Sen kräver du att han/hon antingen ger kortisonsprutan alternativt skriver en remiss till någon som kan göra det.
Problemet är väl att eftersom det är mot allergi skall en allergolog göra det och dom har ganska långa väntetider vad jag förstått ifrån media.
Lämna inte rummet utan att fått grejat en spruta eller remiss så löser det sig.

Man måste vara ganska frisk för att orka bråka så man får hjälp. Alternativt vara så sjuk att det är livshotande. Allt däremellan läggs på hög tills det blir livshotande.

Det är väl inte optimalt att ta kortison om man kan klara sig på annat. Därför får man inte tjöpa det hur som helst.
Om hon provat andra preparat och det inte fungerar får hon kontakta sin vårdcentral och komma på ett besök, alternativt få ett recept per telefon, vilket dock är ovanligt.

Vad är problemet?

Jag kommer ihåg hur det var första gången jag skulle ha fästingvaccin till mina kids.
Jaja du det behövs inte ,det där är överdrivet snack om att det skulle vara så farligt sa Doc.
J-a piss folk.
Fixade eget.....Sprutade ungarna själv.
Är väll själva den att det ska va så svårt.
SÅ jag menar på allvar att du skall fixa C själv.Hur svårt kan det va att få tag i???
:gnissla

Hade ju just sett snyggt ut om kidsen fått rekationer på vaccinet. :näsblod

Tror jag sagt det i 10 trådar så jag fattar mig kort.

Ring privatvården -> Tid inom 30 - 60 minuter efter att du ringer (beror förstås på vart och vilken tid du ringer) -> Cortisonspruta -> Löst

Total kostnad : 140 - 250 kr Total tid: 2 timmar

Ring offentliga vården -> Tid inom 1 vecka - 5 månader (Beror på om du har tillräckligt bra argument förstås, annars skaru FAN inte ha någon någon tid!) -> Ringer upprepade gånger och kräver en tid -> Får en tid -> Får reda på att du inte alls behöver nån spruta, åk hem och ta lite medicin istället -> Ring igen och kräv att få cortisonspruta -> Får cortisonspruta efter 2 månader -> Löst tills nästa år.

Total kostnad: 300 kr Total tid: 2 månader

:tummenupp

Last edited:
Det är väl inte optimalt att ta kortison om man kan klara sig på annat. Därför får man inte tjöpa det hur som helst.
Om hon provat andra preparat och det inte fungerar får hon kontakta sin vårdcentral och komma på ett besök, alternativt få ett recept per telefon, vilket dock är ovanligt.

Vad är problemet?

Problemet är att den sprutan är jävligt bra (vet jag enligt egen erfarenhet) och hon får den inte.

Om man kunde klara sig lika bra på annat så skulle man ju självklart acceptera det!

Har jag missat något?

Jag blir så trött..

Ringde idag för att få en återbesökstid efter x antal operationer, fått kramper och bör kollas upp för att inte riskera att opereras igen för att göra en lång historia kort, .

Blir först kopplad till en som inte kan göra något då "jag kan inte boka patienter för det programmet finns inte i min dator" för att sedan säga "datorn är inte igång" och till "jag är idag egentligen på utbildning" Varför ens ta sig besväret att svara i telefon om man inte vill hjälpa till.

Blir kopplad till receptionen, eller rättare sagt får telefonnr för koppla kan man inte.

Där har man datorn igång (wow :rolleyes: ) och man kollar över tider men får svaret "kan inte boka så långt i förväg". Nu börjar jag bli riktigt irriterad då jag förra gången fick svaret att jag ringde för sent :huvet

Blir så kopplad till en ansvarig syrra, som jag självklart fick ringa till då hon inte kunde ta över telefonen, som efter mycket om och men inte bokar en tid utan skriver en remiss via telefon för att lämna åter till en annan för att bedöma om jag ska ha en tid. Besked lär jag väl få typ om några veckor.

Det som egentligen kunde tagit 3 minuter tog nu nästan en halvtimme. :3freak

Vart är min boxboll så jag kan avregera mig :6surkart

Last edited:
Problemet är att den sprutan är jävligt bra (vet jag enligt egen erfarenhet) och hon får den inte.

Om man kunde klara sig lika bra på annat så skulle man ju självklart acceptera det!

Har jag missat något?

Hon har alltså kontaktat vårdcentralen, besökt en läkare och förklarat att inget annat hjälper, och får fortfarande ingen spruta?

Att sprutan är bra tvivlar jag inte på. Det är bredspektraantibiotika också.

Att patienten inte är nöjd.

Har patienten gjort det man ska är frågan?

Last edited:
Detta är ju så jävla ironiskt så det är inte sant... Idag besökte jag ett sjukhus/akutmottagning för första gången (i mitt medvetna liv, födseln och första 2 år räknas inte).
JAG SKA ALDRIG MER KLAGA PÅ SJUKVÅRDEN, slutar bara med att man hamnar där då tydligen :tungan

Fixade utemöbler ikväll, sandpapprade för att sedan måla/lacka skiten, SJÄLVKLART får man en stor jävla träflisa rakt igenom vänster pekfinger som man inte lyckas dra ur på egen hand (eller med flickvännens hjälp), så det blev helt enkelt att ta sig till sjukhuset, väl där (och efter (bara) 25 minuters väntetid) så blir vi hänvisade att det kan dom nog fixa på jourmottagningen och att det är kortare väntetid där.

Väl på jouren så blir man 325 kr fattigare och får vänta 30 minuter till (fast jag och flickvännen verkade vara dom ända där), sedan bär det av till ett rum där man placeras liggandes på en brits :näsblod

Första försöket till vård resulterar i att läkaren får ut bara en fjärdedel av skiten, så fram med bedövningsspruta, skalpell och en jädra massa bomullsstussar :näsblod
15 minuter efter att två sprutstick har gjorts så var det dags att börja snitta upp fingret med skalpellen (mums... inte!)
Resultat? ungefär en fjärdedel till borta, nu är det "bara" den värsta skiten djupt nere under "fingeravtrycket" kvar att hämta, och det ska göras vid obestämd tid hos kirurgen imorgon (bättre utrustning där, läkaren på jouren ville inte gå så djupt och nära nerverna i fingret med hennes skalpell och dåliga belysning)

:näsblod :mad:

Frågade du varför inte DU fick betalt istället för att de fick alla stålarna? För uppenbarligen gjorde hon sig inte förtjänt av pengarna :mad:
Man skulle uppenbarligen ha blivit läkare, bra pengar för att inte göra ett skit. I väldigt många fall åtminstone...

Detta är ju så jävla ironiskt så det är inte sant... Idag besökte jag ett sjukhus/akutmottagning för första gången (i mitt medvetna liv, födseln och första 2 år räknas inte).
JAG SKA ALDRIG MER KLAGA PÅ SJUKVÅRDEN, slutar bara med att man hamnar där då tydligen :tungan

Fixade utemöbler ikväll, sandpapprade för att sedan måla/lacka skiten, SJÄLVKLART får man en stor jävla träflisa rakt igenom vänster pekfinger som man inte lyckas dra ur på egen hand (eller med flickvännens hjälp), så det blev helt enkelt att ta sig till sjukhuset, väl där (och efter (bara) 25 minuters väntetid) så blir vi hänvisade att det kan dom nog fixa på jourmottagningen och att det är kortare väntetid där.

Väl på jouren så blir man 325 kr fattigare och får vänta 30 minuter till (fast jag och flickvännen verkade vara dom ända där), sedan bär det av till ett rum där man placeras liggandes på en brits :näsblod

Första försöket till vård resulterar i att läkaren får ut bara en fjärdedel av skiten, så fram med bedövningsspruta, skalpell och en jädra massa bomullsstussar :näsblod
15 minuter efter att två sprutstick har gjorts så var det dags att börja snitta upp fingret med skalpellen (mums... inte!)
Resultat? ungefär en fjärdedel till borta, nu är det "bara" den värsta skiten djupt nere under "fingeravtrycket" kvar att hämta, och det ska göras vid obestämd tid hos kirurgen imorgon (bättre utrustning där, läkaren på jouren ville inte gå så djupt och nära nerverna i fingret med hennes skalpell och dåliga belysning)

:näsblod :mad:

Du gör illa dig själv.
Du var inte livshotande sjuk.
Ditt finger blir varken bättre eller sämre av en liten väntan.
Läkaren får inte ut hela stickan.
Läkaren tycker att dagkirurgen gör ett bättre jobb.
Du är arj...

Vad är problemet, igen...

Frågade du varför inte DU fick betalt istället för att de fick alla stålarna? För uppenbarligen gjorde hon sig inte förtjänt av pengarna :mad:
Man skulle uppenbarligen ha blivit läkare, bra pengar för att inte göra ett skit. I väldigt många fall åtminstone...

Haha, ja fan, och för 325 kr förväntar man ju sig iallafall att få lite roliga piller och sånt där med sig hem :D "gå på moln" osv.

men icke :gråta

Du gör illa dig själv.
Du var inte livshotande sjuk.
Ditt finger blir varken bättre eller sämre av en liten väntan.
Läkaren får inte ut hela stickan.
Läkaren tycker att dagkirurgen gör ett bättre jobb.
Du är arj...

Vad är problemet, igen...

Nejdå, jag skrattade och log mer eller mindre hela tiden, det hela kändes ju så jädra ironiskt. (men kan ju erkänna att det mycket troligen inte var något leende på mina läppar när jag såg och "kände" hur hon skär upp sitt finger)
Jag har inget direkt att klaga på över mitt besök, förutom att det hela inte hjälpte något direkt. Imorgon tar vi nya tag :)

Last edited:
Nejdå, jag skrattade och log mer eller mindre hela tiden, det hela kändes ju så jädra ironiskt. (men kan ju erkänna att det mycket troligen inte var något leende på mina läppar när jag såg och "kände" hur hon skär upp sitt finger)
Jag har inget direkt att klaga på över mitt besök, förutom att det hela inte hjälpte något direkt. Imorgon tar vi nya tag :)

Ok, jag trodde att även detta besök var kasst.

Segt att man inte lyckas få ut skiten i ett svep. Dock är det bra självinsikt av läkaren att sluta karva när han/hon inser att någon annan kan göra det bättre imorgon!

Den enda sjukvården som funkar är privat tyvärr. Och i de fall den funkar på lanstingsägda sjukhus så är det fakturerande läkare inblandade.

Den enda sjukvården som funkar är privat tyvärr. Och i de fall den funkar på lanstingsägda sjukhus så är det fakturerande läkare inblandade.

Jag second that!

Sedan några år har jag Länsförsäkringar Privatvård Komplett. Oförskämt bra och billigt men också vidrigt att vi med dessa skatter ska behöva ha sådant för att få vård. Helt jävla rubbat på kort sikt men bra på lång då det urvattnar de fd trygghetssystemen som numer bara är till för att hålla ner arbetslösheten bland frånskilda dansbandslyssnande och corollakörande trebarnsmammor.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg