Bed&Breakfast-kurvan + grus...

Status
Ej öppen för fler svar.
Det är väl en viss skillnad på att grusa vägen med närapå avsikt att få motorcyklister att köra av, och att åka skytteltrafik på en väg, hur fort man än åker?

Man förvånas över folks dumhet gång efter annan, det är lite som med boende runt våra racingbanor som gnäller på buller...eh, ja...det lär man nog ha varit medveten om när man skrev på köpekontraktet.

Bulten har väl varit busväg i alla tider, det lär väl B&B-tanten ha vetat om med, det lär ju samtidigt finnas bättre ställen att driva B&B på än mitt ute i urskogen - hon får väl tänka om, kör hojinriktat B&B - börja köra guidade turer åt tyska hojturister? ;)

/J
Jag jämför inte de två sakerna. Det jag svarade på gällde att hävda sin rätt att köra på vägen.

Och nej, jag är inte alls säker på att det var allmänt känt att det buskördes längs vägen när många av de boende flyttade dit. Det är knappast något som det skulle informeras om från säljare. Är man inte motorintresserad och inte känner någon boende blir det nog svårt.

Observera att jag inte tycker att det är rätt att slänga ut saker på vägen.

Rätt att köra där, ja. Rätt att köra över lagstadgad hastighet, nej.

Sen om man ligger och nöter fram och tillbaka flera gånger efter sträckan så kan bara det i sig vara bötesgrundande.

Hur kan det vara bötegrundande att köra samma sträcka fram och tillbaka?
Ska jag få böter för att jag åker samma väga fram och tillbaka till jobbet varje dag?

Tror snarare att det är ljudet tanten stör sig på men det är något som hon helt enkelt får stå ut med...

...och om man drar resonemanget vidare:
- Vilket läger har mest att förlora på att VV och andra myndigheter börjar uppmärksamma Bulten, de boende eller de som tror att Bulten är en bana?

Visst, finns en poäng där.
Människan verkar ju dock inte begripa talad svenska, och att "ge igen" som vissa förespråkat lär inte göra livet lättare för hojåkare på den vägen. vad är alternativet då? Låta kärringen hållas och köra krypfart förbi och därmed låta henne "vinna"?

Jag tror att jag kan köra där (och på E4:an) så många ggr jag behagar fram och tillbaks. Ingen kan bötfälla mig för det, den saken är klar.
Så här säger lagen:

"Med ett motordrivet fordon får onödig och störande körning inte äga rum vid bostadsbebyggelse. Föraren av ett sådant fordon skall i övrigt anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra inte störs i onödan."

Så håller du laglig hastighet och har original ljuddämpare är det oftast bara att köra på. Höga varm med raceljuddämpare så blir det sämre.

Sedan är det väl knappast så att gruset kastas ut bara framför de som kör för fort. Huvudpunkten är att detta är inte dessa människors privata egendom som de FÅR försvara med alla medel. Det hade jag inte haft problem med.
Helt rätt, de får inte slänga ut saker på vägen och om de gör det så riskerar de även de som inte buskör.

Minera tomtem om de vill spränga bort benen på någon skitsäck som kommer dit objuden...det är ok. Ta vedklyvar yxan och släpp loss pitbull efter en tjuv..det ÄR ok...men BARA när det gäller privat egendom som hotas osv.
Nej det får du inte.

Så är ju inte fallet här. Det är en ALLMÄN väg för oss alla och inte deras egna tomt där de får faktiskt göra precis vad de vill (eller borde få göra det egentligen).
På samma sätt som vi inte får bete oss hur som helst på vägen.

Hur kan det vara bötegrundande att köra samma sträcka fram och tillbaka?
Ska jag få böter för att jag åker samma väga fram och tillbaka till jobbet varje dag?

Tror snarare att det är ljudet tanten stör sig på men det är något som hon helt enkelt får stå ut med...
Jag skrev kan. Citerar den lagtexten jag menar längre upp.

Last edited:
varför bråkar ni? anmäl till polisen istället?

jag bor utefter en relativt populär mc-väg.
jag har den enda 50 sträckan efter denna väg så de är sällan nån kör så långsamt. skulle aldrig drömma om och lägga ut grus o grenar iaf :brinnerup

Vad händer då om Svevia (fd vägverket) åker ut och fräser spår i mitten på vägen? Finns ett litet rykte om att det kanske sker ute på både bulten och bogesundsvägen.

De boende förlorar stort, polisanmäl direkt tveka inte en sekund för kärringen åker dit.

Framkallande av fara för annan: Utsätter någon av grov oaktsamhet annan för livsfara eller fara för svår kroppsskada eller
allvarlig sjukdom, dömes för framkallande av fara för annan till böter eller fängelse i högst två år.

:arsele

De boende förlorar stort, polisanmäl direkt tveka inte en sekund för kärringen åker dit.

Framkallande av fara för annan: Utsätter någon av grov oaktsamhet annan för livsfara eller fara för svår kroppsskada eller
allvarlig sjukdom, dömes för framkallande av fara för annan till böter eller fängelse i högst två år.

:arsele

Myndigheters uppmärksamhet är mc-racers absolut bästa vän . . . .
:rolleyes:

shit assså många av er här inne är sånna idioter medans många är faktiskt väldigt vettiga...

kan inte fatta att folk är så trångsynta och inte kan se det ur en annan persons vinkel någon gång,

jag gillar oxå att gasa men lite jävla respekt får man fan försöka med.. :huvet

Last edited:
Lägga ut grus, amatörer.

Mycket effektivare att spänna upp en tunn fin 5mm stålwire tvärs över vägen på lagom höjd så bilarna precis går under :)

Bara jag som lagt märke till att de flesta som ställer sig på tantens sida, eller "har full förståelse" för tantens handlande, inte bor i närheten. Och har alltså andra vägar att välja på... vad skulle ni säga om någon slängde ut grus längs eran favoritväg?
Jag antar att ni är folk som "planerar" ert gasande, för inte finns det väl folk här som alltid ligger och fiskör efter skyltad hastighet, eller är ni här bara för att "prata folk till rätta"? Det här handlar ju trots allt inte om några 200km/h repor genom stan utan om några små "hyddor i skogen" längs en bra hojväg där det körs lite fort, det är min tolkning iallafall. Det verkar ju inte ens vara mer än ett hus som ligger intill vägen.

Om man kollar på kartan som någon la in så är det ju bara ett hus som ligger precis intill vägen, inte så smart läge förövrigt... men där kan det ju vara schysst att dra ner lite på tempot. Jag försöker alltid att sakta ner vid bebyggelse, men det gäller ju framförallt där det är flera hus, eller en liten by, passerar man en liten stuga ute i skogen är det ju inget man tänker särskilt mycket på.
Hon har ju dessutom bosatt sig intill en väg, då får man väl räkna med att det körs en del där, nu råkar det vara en ovanligt populär väg och trivs man inte med det får man väl bygga ett bullerplank eller flytta.

Jag bor själv nära en "stor" väg där det går många tunga fordon som jag även nu hör (ca 1km bort). Jag skulle aldrig ha bosatt mig precis intill vägen, men om jag nu hade gjort det så skulle jag ju inte gå ut där och sätta upp 30skyltar och bygga farthinder, nej jag skulle nog prova någon sorts bullerskydd och om inte det fungerar överväga att flytta.

Jag har själv inte kört den omtalade vägen men man vill ju självklart "prova" den, och inte fan vill jag att det ska ligga en massa grus på vägen då!!

Någon vänlig själ kanske kan tänka sig att hjälpa gumman att bygga ett bullerplank mot materialkostnaden och att få ha vägen ifed...

Last edited:
PAPPA kan LAGEN, herregud vad patetiskt, väx upp nån gång!!!

Herregud människa... om det är någon som är patetisk så är det du som måste slänga dig med en sådan kommentar... bättre att han frågar farsan än att han gissar. Sluta med din barnsliga attityd och smutsa inte ner tråden med innehållslösa inlägg, (jag vet att detta också är ett för tråden innehållslöst inlägg). :tummenupp

Om kärringen vore smart öppnade hon ett hojfik med en strategiskt placerad parkering som medför att någon som kör av kraschar in i parkerade hojar.

Då får hon både ner farten och tjänar dollares.

Alla vet inte vilka vägar som det buskörs längsmed, och alla flyttar går inte under MC-säsong heller.

Taget. När/var möts vi?

[EDIT] Äh, jag kör ju ändå så sakta att hon säkert inte ens blir lite upprörd. :(

Om du skaffar korvätarhjälm och kryssar förbi med en cigarr i mungipan kan det säkert reta upp henne. Tack för senast förresten! :tummenupp

Last edited:
Så här säger lagen:

"Med ett motordrivet fordon får onödig och störande körning inte äga rum vid bostadsbebyggelse. Föraren av ett sådant fordon skall i övrigt anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra inte störs i onödan."

Så håller du laglig hastighet och har original ljuddämpare är det oftast bara att köra på. Höga varm med raceljuddämpare så blir det sämre.

Helt rätt, de får inte slänga ut saker på vägen och om de gör det så riskerar de även de som inte buskör.

Nej det får du inte.

På samma sätt som vi inte får bete oss hur som helst på vägen.

Jag skrev kan. Citerar den lagtexten jag menar längre upp.

Onödig och störande..begrepp som lämnar ett stort utrymme för tolkning. MYCKET tveksamt om någon skulle bli bötfälld för att åka fram och tbx på bulten.

"Hur som helst" är också en tolkningsfråga. Vägen betalar jag för och jag får använda det. Ingen skitsäck får hindra mig från det. Hurvida min dämpare är laglig är det inte upp till grustattaren att avgöra...liksom hurvida jag kör i laglig hastighet.

Det hela bottnar fortfarande i resonemanget om allmän väg som en och annan skitsäck betraktar som en del av deras privata egendom, vilket det inte är. Mäta ljudnivån vid deras hus ? Då kanske vi skulle få klarhet i det hela...Tveksamt om ljudnivån är för högt någonstans på deras tomt.

Visst, finns en poäng där.
Människan verkar ju dock inte begripa talad svenska, och att "ge igen" som vissa förespråkat lär inte göra livet lättare för hojåkare på den vägen. vad är alternativet då? Låta kärringen hållas och köra krypfart förbi och därmed låta henne "vinna"?

Filma subban och polisanmäla...OCH lägga ut på tuben. Det finns gott om dårar i vårt samhälle.

Last edited:
Hela saken är förvånansvärt enkel, men att klientelet här i vissa fall är på ett förskolebarns nivå är inte en nyhet.

Växla upp och sänk farten vid bostadsbebyggelse.

Man får skämmas när ni gafflar om er rätt hit och er rätt dit. Situationen ni har dragit på er är att det nu ligger material på vägen som kan orsaka dödsfall. Orsak och verkan, är det ert eller hennes fel?

Hur är det med alla som klagar på att invandrare har noll respekt för samhället? Hur mycket respekt visar ni nu? Jag förstår att det är jävligt bekvämt att vända kappan efter vinden, men någon form av eftertanke måste man faktiskt kunna begära från personer som kör hoj.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC