R6 2002, krånglande växellåda

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
R6 2002, krånglande växellåda - nu renoveringstråd med bilder!! -

Jag har problem med min växellåda. Hojjen är en 2002 R6 som har gått en del i Rookie och nu söndagskörs på bankörningar. Den är servad och såvitt jag vet är olja, filter och slitdelar bytt frekvent.

Det började lite smått sent förra säsongen. Jag har två symptom;

1. Uppväxling till 6an. Växeln går inte i, istället hamnar man i det där fina 'mellanläget'.

2. Nedväxling. I början var det ned till 2an som inte fungerade, på slutet var det även någon enstaka gång ned till 3an. Även här hamnade man i det fina mellanläget. Det har vi alla gjort, och när man tar sig ur det så brukar det ju banka till rätt ordentligt. I mitt fall går inte detta (iallfall inte när det är 2an som bråkar) utan jag har fått stanna till ordentligt och bråka en hel del med växelpedalen innan en växel glider in, med ett ganska bastant brak.



Finnes;

Garage med lite verktyg, tid och hoj och en kamera. Dessvärre också två vänsterhänder, vilket innebär att det mesta görs för första gången. Normalt byter jag olja, filter och tankar hojjen och är nöjd med det. Jag skall inhandla en Haynes och försöka publicera bilder här allteftersom det kommer goda råd och förslag.

Så, vad är fel och hur löser jag det?
 
Last edited:
Jag tycker bestämt att det låter som att gafflarna till vissa växlar är slitna/böjda.
 
Det är min gissning med efter att ha surfat runt lite och hört från andra. Fråga;

Hur fixar jag det? Svårighetsgrad och material?

Köp en Haynes-handbok till R6 99-02 på www.motorboken.se plocka sedan isär & kontrollera gafflarna enligt instruktionerna i boken. Alt. lej bort jobbet om du har gott om deg.

Är det gafflarna så har du ju ett erbjudande om nya sådana här i tråden.
Svårighetsgraden får väl anses som mer än gemene mans kunnande. Men med en Haynes manual & rätt verktyg så kommer man långt!:)
 
Så, efter ett par timmars jobb blev det såhär. Förhoppningsvis tar jag mod till mig i morgon och försöker ta loss motorn...
 

Bifogat

  • CIMG1204-1.JPG
    CIMG1204-1.JPG
    103.8 KB · Visningar: 201
Last edited:
Det sitter ett vackert gummiskynke/skydd mellan förgasarbryggan och motorn. Vad gör det/behövs det där? Det blir ju ett ruskigt meck att få det på rätt plats utan att klämma sönder det när motorn skall på plats igen....
 
Ujujuj...

Högmod går före fall, eller "no guts no glory"?

:)

Äsch, det där fixar du. fota mycket, anteckna, skruva tillbaks skruvar och brickor direckt, eller lägg i plastpåsar och skriv en hel uppsats om allt du gör. Lita inte helt på Haynes, utan anteckna och tänk efter.

Har du nån bild på gummiskyddet? Har ju inte mekat R6, men om det sitter nåt mellan förgasarbrygga och motor så brukar det vara ett värmeskydd för att förgasarna inte ska bli för varma. Kan vara bra att ha till GR-09, då det pga klimatförändringar visst ska bli 30 +...
 
Jag har lite samma symptom på min R1 99:a. Dock enbart när man växlar från 1:an till 2:an. Har luskat på om det kan vara just dem "gafflarna" som är lite slitna. Jag började med att gör en stooor service och får se hur det känns i sommar (min hoj hade stått still 3 år när jag köpte den). Annars river jag också motorn till hösten.
Återkom gärna med resultat och mycket bilder, alltid kul och intressant!
 
Ta gärna många bilder på hela resan, tror nämligen att min har ett liknande fel, men vill inte plocka isär den än. Däremot skulle det vara väldigt intressant att få se bilder på hela färden in till gafflarna, så man har en uppfattning om hur mycket som behöver göras.
:tummenupp för att slänga upp mycket bilder.
 
Är nästan helt säkert på att det är gafflarna som är slut och behöver bytas... Jag bytte växellåda på min förra R1 hemma i mitt vadagsrum!.. Hade aldrig gjort nått liknade förr men någon gång måste vara den första. Jag började men att köpa en manual från ebay för ca 100:- med den ser man steg för steg hur man ska gå till väga, både plocka isär och sätta ihop med moment på alla skruvar å så. Så för utom en normal nyckelsats behöver du nog investera i en ordentlig moment nyckel! Ta det bara lungt och metodiskt så kommer allt att gå bra! Lycka till!!
 
Kabelsallad på ovansidan motorn. Ett par sitter fast i motorn, men de flesta går runt längs med ramen. Det sitter kontakter på bägge sidor som jag släppte eftersom jag inte visste riktigt vilka som skulle följa med och inte.
 

Bifogat

  • CIMG1208.JPG
    CIMG1208.JPG
    79.6 KB · Visningar: 109
  • CIMG1209.JPG
    CIMG1209.JPG
    69.9 KB · Visningar: 99
  • CIMG1214.JPG
    CIMG1214.JPG
    104.9 KB · Visningar: 103
Så.

Motorn borta, tack Frövén för bärhjälp+moraliskt stöd.
Smutsig och dan, men lite roligt nummer... Näst sista bilden är rakt underifrån in i motorn med oljetråget borta. Nu skall jag ge mig på de 27 bulten eller så som motorn stter ihop med. Sist är motorkåporna. Bort skall det!
 

Bifogat

  • CIMG1239.JPG
    CIMG1239.JPG
    85.2 KB · Visningar: 78
  • CIMG1240.JPG
    CIMG1240.JPG
    102.5 KB · Visningar: 84
  • CIMG1245.JPG
    CIMG1245.JPG
    99.5 KB · Visningar: 128
  • CIMG1248.JPG
    CIMG1248.JPG
    87.2 KB · Visningar: 121
Det är som sagt första gången jag gör nåt sånt här. Tänker man lite framåt så hade man lossat bulten till framdrevet medans man hade tillgång till kedja och bakbroms.... Förslag?
 

Bifogat

  • CIMG1249.JPG
    CIMG1249.JPG
    93.9 KB · Visningar: 140
Det är som sagt första gången jag gör nåt sånt här. Tänker man lite framåt så hade man lossat bulten till framdrevet medans man hade tillgång till kedja och bakbroms.... Förslag?

Kan hända den bäste i stridens hetta.

En riktig mutterknackare får bort muttern utan att hålla emot med något.
 
Back
Top