Vilket material på pinnbult?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Lyckades med göra gängpaj igen, trots momentnyckel.:(

En av pinnbultarna till bakdrevet som gick åt skogen, och dessa verkar inte gå att beställa som reservdel. :huvet Måste antagligen beställa hela trumman som de sitter i så jag tänkte svarva en pinnbult själv.

Men vilket material ska det vara???

Trumman som de sitter i är gjuten aluminium och muttrarna är av stål och ska dras åt med 93Nm. Lite osäker på vad det är för gänga då jag inte har något skjutmått just nu men jag tror det är M10x1.25.

Tack på förhand.

Bifogat

• 11388_63.gif
    11388_63.gif
    95.1 KB · Visningar: 104
Last edited:
93Nm. Kan det stämma? Låter ju mycket.

Jodå, enligt boken stämmer det säkert, på Yamana ska man dra med 103Nm vill jag minnas. Men kollar man i en tabell över moment så stämmer ej värdet.

På Yamaha är det M10x1.25
Jag är osäker på materialet men rätt säker på att du kan köpa en helt ny gängstång från Suzuki om du tar reda på artikelnumret.

Last edited:
Jodå, enligt boken stämmer det säkert, på Yamana ska man dra med 103Nm vill jag minnas. Men kollar man i en tabell över moment så stämmer ej värdet.

På Yamaha är det M10x1.25
Jag är osäker på materialet men rätt säker på att du kan köpa en helt ny gängstång från Suzuki om du tar reda på artikelnumret.

Hur får jag enklast reda på artikelnumret? Bilden i första inlägget kommer från deras reservdelskatalog.

Material är vanligt blötstål. Inget exlusivt. Sen lär dom bara gulkromaterade orginal? Men du kan ju köra på lite sprayfärg eller vad som helst...

Material är vanligt blötstål. Inget exlusivt. Sen lär dom bara gulkromaterade orginal? Men du kan ju köra på lite sprayfärg eller vad som helst...

Gulkromaterat är det inte. Ser ut som den dyra aluminiumen (minns inte namnet på den) som de numera gör bultar av till bilindustrin. Men har dock sett "vanliga" bultar med någon typ av ytbehandling som liknar denna aluminium. Den känns för tung för att vara i alu.

Vanligt stål och aluminium går väl inte så bra ihop eller har jag fått fel för mig? Skulle någon typ av rostfritt fungera? Vet inte vad vi har liggandes på jobbet än.

Göteborgs Skruvcenter AB har ett gigantiskt skruvsortiment, ring och hör med dom.

Den ska egentligen inte vara gängad hela vägen för då hade det ju gått med en vanlig fingängad bult. Ska inte vara någon gänga i höjd med drevet.

Men ska kolla upp det. Tvivlar dock på att de är så förtjusta i att skicka en bult från göteborg till malmö. :näsblod

Last edited:
Går det inte bara att gänga i en bult av god kvalitet?
Det blir alltid galvaniska strömmar när man blandar material av olika ädelhet.
Men att använda en aluminiumlegering till drevbultar (som dessutom skall dras med 93Nm!) tycker jag känns klent.

Drevhubben är inte speciellt dyr, vill minnas att den kostar under tusenlappen. Viktigt att alla bultar dras med samma moment, men är du säker på att det ska dras med 93 Nm? Bakhjulet ska dras med 100 Nm, känns som att den lilla gängan kommer att paja om man drar så hårt. Vill minnas att på K3 suzuki ska den dras med 60 Nm.

Drevhubben är inte speciellt dyr, vill minnas att den kostar under tusenlappen. Viktigt att alla bultar dras med samma moment, men är du säker på att det ska dras med 93 Nm? Bakhjulet ska dras med 100 Nm, känns som att den lilla gängan kommer att paja om man drar så hårt. Vill minnas att på K3 suzuki ska den dras med 60 Nm.

Uppenbarligen var det för mycket med 93Nm. :gnissla

Fick höra att den skulle kosta över 2000:- men har inte själv ringt och kollat än.
Lär ju också vara leveranstid på några veckor och jag skulle behöva ha det fixat till helgen.

Fick höra att den skulle kosta över 2000:- men har inte själv ringt och kollat än.
Lär ju också vara leveranstid på några veckor och jag skulle behöva ha det fixat till helgen.

Tryckfel i instruktionsböcker är väldigt vanligt...
Lite bonnförnuft säger dig att 93Nm på en M10 är på tok för mycket. En vanlig 8.8 M10 bör inte dras mer än 50Nm och är det 12.9 går det att dra bortåt 80Nm.

Tjaa bah!
Hade ett liknande problem på ett ggammalt vrak. Jag gjorde som så att jag satte i en helt ny skruv, d.v.s borrade ut gängan och försänkte in skruven från baksidan. Ett tips är att använda en skruv i 10.9 eller 12.9 kvalitet för 8.8kan vara lite för mjuka. Själv föredrar jag 10,9 som "sträcker" lite på sig medan 12,9:orna är nästan tokstumma och hårda som glas.

Lycka till Kunkel

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back