Blanding av sport/adventure/touring/offroad ?

• Thread starter Thread starter p2d
  • Start date Start date

p2d

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
ER6n
Blanding av sport/adventure/touring ?

Har en Offroad (DR650SE) nu men är lite sugen på något som är mer bekvämt på vägen. Är ute efter någon slags blandning av sporthoj, adventure och touring. Lite svårt att pricka in alla delar samtidigt kanske, men det jag har kikat på är bl.a Ducati Monster, Transalp, Superduke, CB600 Streetfighter m.m..

Hade vart skönt att kunna åka ca 20-30 mil utan att dö. Klarar typ 5 mil på hojen jag har nu.. Dock vill jag ju inte ha en goldwing för det, utan något som fortfarande är sportigt och framförallt roligt att köra.

Hittills är det nog Monstern som har lockat mest. Har ni förslag angående detta vore jag tacksam om ni kan använda tråden för Monster som jag skapat i "modellspecifika diskussioner" här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=202083

Har ni förslag på andra märken och modeller så ös på nedan!!

Edit: Offroad är inte längre nödvändigt i blandningen..

Last edited:
SD ! Åkte halva Europa runt på min förra sommaren utan bölder där bak med dagsetapper på mellan 30-60 mil.... o ska iväg på en 500-milatur i år oxå.

SD ! Åkte halva Europa runt på min förra sommaren utan bölder där bak med dagsetapper på mellan 30-60 mil.... o ska iväg på en 500-milatur i år oxå.

Ja, Superduke är också intressant helt klart. Vad är de stora skillnaderna på superduke och monster?

Vill stämma in i lovsången till SD:n.
Jag köpte en i vintras och har nu äntligen kört lite mil med den och den har överträffat förväntningarna rejält. Jätteskön att sitta på och köra. Motorn är jättefin, ligger utan problem på högsta växeln i 70- och glider, och vill man så förvandlas den till ett vedervärdigt odjur som sparkar iväg från 3000 varv- varvstopp. Sen så verkar den faktiskt va helt OK att skjutsa på om man vill.

Klart den bästa hoj jag haft. Jippie!!!

Finns bara en!

Ska du ha en hoj som klarar allt det där finns bara en;
BMW R1200GS

Vet att en del kommer att skrika, en del nicka förstående och de flesta inte förstå någonting.

Du kör längre med den än de flesta touringhojar utan att bli trött, 100milsdagsetapp peace of cake, du smiskar grus och offroad utan problem, men framför allt du kör ifrån Monster och andra på banan utan problem...

Av en slump har jag en till salu: Konstigt va!?:tummenupp

Apapap! Tycker man att DR650 SE är så obekväm att man inte kan klarar mera än 5mil på den så är inte SuperDuke något komfortabelt val. Sittställningen är ganska lika så när som på att tanken på SuperDuke är något bredare. Dessutom så har de ungefär lika obekväma sadlar. Plus att den varken går att räkna som äventyrshoj eller offroadhoj.

Jag tycker absolut inte att det är något fel med en SuperDuke. Men det är inte ett smart val om man letar efter en bekväm äventyrshoj.

KTM 990 Supermoto är nog inte heller något direkt komfortabelt val. Då är t.ex. en Suzuki V-Strom 1000 ett betydligt bekvämare alternativ.

En Honda Transalp är inte så värst busig i karaktären. Men ganska bekväm.

Annars så finns ju de stora äventyrshojarna KTM 950/990 Adventure och BMW R1200GS. Inte så blodigt sportiga, men bekväma, hyfsat snabba på kurviga vägar och kan nog till och med köras på en "broms & kurv"-kurs eller liknande om man skulle känna för det.

Till trådstartaren: hur viktigt är eventuella offroadegenskaper? Du har ju t.ex. nämnt att Ducati Monster är intressant, och en sån är det inte mycket offroad alls i.

Vilken hoj man än väljer så får man kompromissa på något. En hoj som är bra på landsväg är för det mesta inget vidare på grusvägar. En hoj som är tänk att man ska stå upp och köra i skogen har inte så värst bekväm sadel. Och så vidare.

Apapap! Tycker man att DR650 SE är så obekväm att man inte kan klarar mera än 5mil på den så är inte SuperDuke något komfortabelt val. Sittställningen är ganska lika så när som på att tanken på SuperDuke är något bredare. Dessutom så har de ungefär lika obekväma sadlar. Plus att den varken går att räkna som äventyrshoj eller offroadhoj.

Jag tycker absolut inte att det är något fel med en SuperDuke. Men det är inte ett smart val om man letar efter en bekväm äventyrshoj.

KTM 990 Supermoto är nog inte heller något direkt komfortabelt val. Då är t.ex. en Suzuki V-Strom 1000 ett betydligt bekvämare alternativ.

En Honda Transalp är inte så värst busig i karaktären. Men ganska bekväm.

Annars så finns ju de stora äventyrshojarna KTM 950/990 Adventure och BMW R1200GS. Inte så blodigt sportiga, men bekväma, hyfsat snabba på kurviga vägar och kan nog till och med köras på en "broms & kurv"-kurs eller liknande om man skulle känna för det.

Till trådstartaren: hur viktigt är eventuella offroadegenskaper? Du har ju t.ex. nämnt att Ducati Monster är intressant, och en sån är det inte mycket offroad alls i.

Vilken hoj man än väljer så får man kompromissa på något. En hoj som är bra på landsväg är för det mesta inget vidare på grusvägar. En hoj som är tänk att man ska stå upp och köra i skogen har inte så värst bekväm sadel. Och så vidare.

Är medveten om att man får kompromissa.. Det hade väl vart kul om det går att köra hyffsat på grusväg.. Man måste ju inte köra med bredställ i varje kurva.. Men om man i alla fall kommer fram är det uppskattat.

Nu har jag haft DR'n ett tag och haft kul offroad. Så måste jag välja får det nog bli mer väg denna gång. Men som sagt, om man i alla fall kan ta sig fram på grusväg är det uppskattat :)

BMW R1200GS

Vet att en del kommer att skrika, en del nicka förstående och de flesta inte förstå någonting.

Du kör längre med den än de flesta touringhojar utan att bli trött, 100milsdagsetapp peace of cake, du smiskar grus och offroad utan problem, men framför allt du kör ifrån Monster och andra på banan utan problem...

Har faktiskt sneglat lite åt denna hojen innan.. Men är rädd för att den kanske inte känns så rolig och busig.. Stämmer det?

Last edited:
Var väl en tjej som körde från Husby till Acra på en dr650 så det går bara man vill :-)..

Annars är finns ju BMW eller KTM990 Adventure. Beror lite på om du vill köra grus eller ej.

Var väl en tjej som körde från Husby till Acra på en dr650 så det går bara man vill :-)..

Annars är finns ju BMW eller KTM990 Adventure. Beror lite på om du vill köra grus eller ej.

hehe.. klart det går... Men det kanske inte är så kul :) Det kanske inte var en SE hon körde heller. Hon kanske körde den "vanliga" DR'n.

Rent spontant känner jag nog att jag vill ha något lite busigare.. Hellre SuperDuke än Adventure (känns det som utan att ha provkört någon av hojarna)

Testa en XT 660 X/R/Z

//Robin

XT 660 har jag provkört.. Tycker inte det är någon större skillnad mot den jag har nu (DR650SE).. Lite mer åt väghållet vill jag nog komma.

Last edited:
vilken års mod har du ? på DR650SE ?

åk till en väl sorterad mc butik o testa lite så lär du nog finna nogot som passar, men kolla vad den kostar i försökring innan du köper en. Eller väg in det i köpet som man säger :rolleyes:

//Robin

Last edited:
Ny för året, passar in på allt. KTM 990 SMT! Bus, sport och touring all rolled into one!

Det finns bara en som passar in på allt, och kom inte och snacka om nån kvartstons BMW nu:

CIMG2027-2.jpg

BMW R1200GS

Jag instämmer... Bekvämare hoj har jag då aldrig haft eller kört... Försäkringspremien gör det lite roligare oxå! :)
Men bus o lek är kanske inte det den är anpassad för i första hand... Jag har kört bushojjar tidigare men inser nu efter jag köpt denna att friheten och upplevelserna överväger med god marginal...

Last edited:
Jo, en 1200 GS skulle funka bra. Alternativet kanske skulle kunna
vara BMW 800 GS. Riktigt fin hoj faktiskt.

BMW R1200GS: Dry weight 199 kg
KTM 990 Adventure: Dry weight 199 kg

..så nej.

[EDIT] Dessutom så skulle jag inte rekommendera nån att köpa en 990. En sen 950 är bättre. Insprutning och ABS är bara fånigt. :crash

KTM 990 Adventure: Dry weight 209 kg

KTM 990 Adventure S: Dry weight 207 kg

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...