Ipredlagen träder i kraft idag.

jag gillar att alla bredbandbolag går ut med nya kampnjer om ännu snabbar bredband och motiverar det med att de ska följa teknikutvecklingen.
får man inte tanka film så räcker de för med 0,5 för vem som helst som inte spelar online!

jag gillar att alla bredbandbolag går ut med nya kampnjer om ännu snabbar bredband och motiverar det med att de ska följa teknikutvecklingen.
får man inte tanka film så räcker de för med 0,5 för vem som helst som inte spelar online!

Njae, sanning med modifikation. Själv är jag glad för varje megabit jag får extra utan att för den delen behöva det till illegal fildelning.
Men så är jag IT/nätverkstekniker också...

Nursey: ta det lugnt i några veckor/en månad eller två, som det är just nu är det svårt för någon att få ett hum om hur känsligt läget är, men en sak är säker, det är väldigt få som just nu laddar ner material.

http://www.idg.se/2.1085/1.221785/internettrafiken-dyker

enligt statestiken så sticker man ju ut extra mycket bland bruset iochmed att så få sysslar med fildelning i dessa (få?) dagar

Fy fan, nu är det illa. Måste ha warez! Körde slut på lagret igår och nu har jag gått igenom gamla mappar för att få ut det sista ur gammal warez, bara för att kunna hålla mig på benen.

Har några dvd-filmer hemma, men hur jävla bra är dom? Dom är ju utspädda med en massa tillsatsämnen som menyer, reklam och extramaterial. Det ger inte nära samma rush som ren warez.

Hur fan har dom tänkt att vi ska kunna sluta bara så där? Jag klarar det då inte. Köpa från gatan har man ju inte råd med nån längre tid och man vet dessutom inte vad filerna innehåller. Kan ju lika gärna vara virus, fast det är väl förstås ingen som bryr sig om några fildelare får sina datorer infekterade.

När pengarna är slut blir man tvungen att skaffa warez på annat sätt. Bryta sig in hos nån stackars pensionär och tvinga denne att bränna ut allt dom har på datorn, eller raida soptunnor i jakt på gamla hårddiskar som kanske innehåller lite warez.

Egentligen borde man ju nästan göra slut på lidandet på en gång. Köra igenom alla Lord of the Rings Extended i full HD och bara somna in. Dra åt helvete, Ipred.

Haha, klockrent skrivet TurboJugend :D

Måste man ladda ner något så rekommenderar jag TV-serien, sjukt mycket underhållning för lite Gb (typ 12 avsnitt gånger en timma styck). T.ex. Dexter är en riktigt skön serie, eller Fringe om man vill se en grym kombination utav X-Files och CSI.

Skulle idag inte råda någon att ladda hem från "öppna" ställen. Inte omöjligt att de riktigt stora hjulen nu rullar för att skrämma och statuera exempel. Kanske smäller till om 3-6 mån eller så.

Pontén sa ju igår att APB inte tänker fokusera på folk som laddar ner enstaka filer och istället jaga dom stora fiskarna. Fast det finns ju fler rättighetsinnehavare än bolagen som dom representerar och man vet ju inte hur dom tänker.

Pontén sa ju igår att APB inte tänker fokusera på folk som laddar ner enstaka filer och istället jaga dom stora fiskarna. Fast det finns ju fler rättighetsinnehavare än bolagen som dom representerar och man vet ju inte hur dom tänker.

Ja, Pontén och grabbarna kan man säkert lita på! :hihi

Dessutom så passeras "enstaka filer" ganska fort... :rodnar

"De stora fiskarna" lär ju vara svensson+1 ändå... de andra kommer de inte åt så lätt.

Ja, Pontén och grabbarna kan man säkert lita på! :hihi

Dessutom så passeras "enstaka filer" ganska fort... :rodnar

"De stora fiskarna" lär ju vara svensson+1 ändå... de andra kommer de inte åt så lätt.

Vi får väl se hur det blir. Jag gillar inte APB, men jag tycker inte Pontén verkar vara den djävul som han utmålas till att vara.

Sen kan man ju fundera på vilka summor det kan handla om för enstaka filer. Dom kan ju inte stämma mig på 20 000 kr för en film. I Danmark är det väl så att man får betala vad filmen kostar + 100% påslag för marknadsskada.

Sitter man på DC++ kan man väl åka dit ganska rejält eftersom man måste dela ut en massa. Men tankar man via torrents kan dom väl bara sätta dit en för filen dom kommer på en med att tanka.

Vi får väl se hur det blir. Jag gillar inte APB, men jag tycker inte Pontén verkar vara den djävul som han utmålas till att vara.

Sen kan man ju fundera på vilka summor det kan handla om för enstaka filer. Dom kan ju inte stämma mig på 20 000 kr för en film. I Danmark är det väl så att man får betala vad filmen kostar + 100% påslag för marknadsskada.

Sitter man på DC++ kan man väl åka dit ganska rejält eftersom man måste dela ut en massa. Men tankar man via torrents kan dom väl bara sätta dit en för filen dom kommer på en med att tanka.

Ungefär som jag tolkat vad dom får kräva,1/1 på en film borde bli 2 filmers förlust och det den förlust som rättighetsinnehavaren får alltså ungefär en dvd i butik.

Henrik

Mmm, det där blir intressant. Vi behöver några fall för att se.

Kan tänka mig att en form av balans uppstår mellan admin kostnaden för breven, bötesbeloppet folk lätt betalar för att slippa risken samt antalet nerladdningar som behövs innan det går runt.

Blir beloppet inte så högt dyker nog de gamla försäkringarna upp igen. Frågan är då om man ska betala dem eller det finns "mer legitima" prenumerationer med fri eller storlekssatt download. Fast att få in ett brett utbud blir nog svårt.

Ni får inte glömma att dom kommer troligtvis vilja ha skadestånd också för att ni utfört en olaglig handling som har skadat upphovsrättsinnehavaren ekonomiskt. Har svårt att tro att om man laddar ner en film så blir man skyldig att betala runt 300-400 kronor. Tror mer att det kommer handla om fyra till fem siffriga belopp. Det jag hört och läst är att de öppna nätverken (trådlösa) är just nu de "säkrare" alternativen eftersom upphovsrättsmännen kommer få det svårt att bevisa att det just är du som varit inne. Och givetvis fungerar dolda IP-adresser.

Ni får inte glömma att dom kommer troligtvis vilja ha skadestånd också för att ni utfört en olaglig handling som har skadat upphovsrättsinnehavaren ekonomiskt. Har svårt att tro att om man laddar ner en film så blir man skyldig att betala runt 300-400 kronor. Tror mer att det kommer handla om fyra till fem siffriga belopp. Det jag hört och läst är att de öppna nätverken (trådlösa) är just nu de "säkrare" alternativen eftersom upphovsrättsmännen kommer få det svårt att bevisa att det just är du som varit inne. Och givetvis fungerar dolda IP-adresser.

Jo men,var det inte det som var själva grejen nu?

Dom skulle inte få kräva mer än den förlust dom gjort på din olagliga aktivitet,inget mer.
Inte statuera exempel med husbehovstankarna utan de som sprider till dom skulle kunna få det lite sugigare.

Eller har jag feltolkat något?

Henrik

Vad tror ni om detta scenario:

Säg att man har någon hijack-fjärrstyrprogramvara på datorn. Någon går in och laddar ner. Man blir "ipredad". Vad kan tänkas hända? Kan det tänkas vara ett kryphål? Isf kan man ju skylla på att man varit hackad, om man blir tagen, och tanka precis som vanligt..

Jo men,var det inte det som var själva grejen nu?

Dom skulle inte få kräva mer än den förlust dom gjort på din olagliga aktivitet,inget mer.
Inte statuera exempel med husbehovstankarna utan de som sprider till dom skulle kunna få det lite sugigare.

Eller har jag feltolkat något?

Henrik

Tror att det är rätt svårt att ha färdiga satser över på vilket sätt man skadat en upphovsrättsinnehavare ekonomiskt. Någon kanske tycker att en hundring extra täcker, en annan accepterar inte brottet utan ska ha 10000kr för skadan plus att du ska be om ursäkt för ditt brott i en tidningsannons.

Jag får för mig att dom kan i praktiken kräva vilken summa som helst i och med att det är du eller jag som utfört ett brott som lagen säger är riktad direkt mot upphovsrättsinnehavaren (i och med att göra filen tillgänglig för delning eller ladda ner den).

Förövrigt kanske man även väger in den psykiska skadan, var en författare för ett tag sedan på Expressens debatt som förfasades över att hennes böcker fanns tillgängliga på piratebay, hon tyckte att det var förfärligt i och med att piratebay stöds (ekonomiskt) av en person som är medlem i en rasistisk organisation (eller flera) samt att han stödjer dem (eller dessa) ekonomiskt.

Men det bör snart dyka upp sådana här fall så att man får en bild av det. Jag tror att upphovsrättindustrin kommer skrämmas och statuera exempel så fort som möjligt.

Jag öppnade just ett trådlöst gästnätverk med namnet "Ipred_guest". Och kan man tänka sig, det loggas inte i routern, så jag har ingen aning om nån tankar warez på det...
F.ö. är mina hårddiskar krypterade numera.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...