Ninja, går som en påse nötter :(

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Har idag tagit ut min ZX9R -96 för en premiärtur. Hojen har stått inne i varmgarage och haft det varmt och skönt sedan i oktober då jag ställde av för året. Jag har bytt olja och kontrollerat luftfilter mm men inget som påverkar gången. Den har blivit ordentligt varmkörd under vintern vi tre tillfällen och den har gått bra på tomgång och svarat bra på gasen.

Det var lite bakgrund:)

Nu till dagens provtur, varmkörde den på tomgång och märkte inget konstigt. Smög iväg lite försiktigt men såfort jag ger lite gas så dör den först, och sen rycker det i motorn och brölar mest och går illa. Med andra ord så fort man belastar den så går den illa. När man står stilla på tomgång så svarar den lika fint som alltid på gasen men inte vid belastning.

Någon som har ett förslag på vart jag ska börja kika?

sen tändstift...
sen starta inte i onödan på vintern.

Orginal kanske

kunde inte låta bli, sorry
Byt tändstift o kolla, kan hända mycket skumma grejer om det blir lite beläggning på stiften och lägre oktantal o tanken.
/Per

sen tändstift...
sen starta inte i onödan på vintern.

Böt oljan och hade krångel med klibbande koppling så det var vid dessa tillfällen jag startade. Men då fick den gåpå tomgång länge tills den vart ordentligt varm. Skulle ta ur stiften idag man hade ingen hylsa som nådde ner och förlängaren var för grov för hålet. Byter soppan först men ska ändå kolla stiften

kunde inte låta bli, sorry
Byt tändstift o kolla, kan hända mycket skumma grejer om det blir lite beläggning på stiften och lägre oktantal o tanken.
/Per

Hehe, den går normalt så bra så.

Last edited:
Varför ska man inte göra det? Jag trodde det var bra att varmköra den då och då ifall man inte ids tömma/tanka fullt och tömma gasarna.

Tomasbjork

väldigt sällan soppa blir gammal el stoppar upp efter vintern så de inte funkar.
en hoj startar lika bra efter 1 mån som 4-5 mån. så varför då starta upp den?
kan bildas kondens vid för lite värmning. va nån som skrev en tråd för nån/nåra mån sen att han varmkört riktigt men de blev ändå klegg.

väldigt sällan soppa blir gammal el stoppar upp efter vintern så de inte funkar.
en hoj startar lika bra efter 1 mån som 4-5 mån. så varför då starta upp den?
kan bildas kondens vid för lite värmning. va nån som skrev en tråd för nån/nåra mån sen att han varmkört riktigt men de blev ändå klegg.

Grejen är väl att om man nu ska varmköra så ska man inte bara köra så att ev kulvatten blir varmt utan viktigare att oljan blir det, annars ökar man bara andelen vatten, bensin etc i denna. Detta tar ganska lång tid om man står och puttrar i garaget.

Jag "varmkör" under vintern enbart om det faktiskt inkluderar att åka runt en minst 30 minuter, dvs plusgrader och inte en massa salt som ligger kvar. Då vet jag att ingen gammal soppa finns i förgasarna (har iof insprut numera), att batteriet är laddat även om det inte längre är tipptopp och att oljan har pumpat runt lite (vilket iof inte är nödvändigt om man byter olja inför vintern). Men tillåter inte vädret detta så är det som citerad skriver bättre att låta hojen stå och beroende på hur lång tid det är kanske underhållsladda batteriet och ev dränera förgasarna, fast det senare är nog knappast lönt om den står mindre än ett halvår.

Grejen är väl att om man nu ska varmköra så ska man inte bara köra så att ev kulvatten blir varmt utan viktigare att oljan blir det, annars ökar man bara andelen vatten, bensin etc i denna. Detta tar ganska lång tid om man står och puttrar i garaget.

Jag "varmkör" under vintern enbart om det faktiskt inkluderar att åka runt en minst 30 minuter, dvs plusgrader och inte en massa salt som ligger kvar. Då vet jag att ingen gammal soppa finns i förgasarna (har iof insprut numera), att batteriet är laddat även om det inte längre är tipptopp och att oljan har pumpat runt lite (vilket iof inte är nödvändigt om man byter olja inför vintern). Men tillåter inte vädret detta så är det som citerad skriver bättre att låta hojen stå och beroende på hur lång tid det är kanske underhållsladda batteriet och ev dränera förgasarna, fast det senare är nog knappast lönt om den står mindre än ett halvår.

Okej, tack för svaren. Jag varmkör då ganska ofta, mest för att det är kul. Men jag kör alltid så den går upp i temp och blir ordentligt varm.

Man får väll passa på att tacka för alla svar:tummenupp

Kom just in från garaget efter att ha dränerat förgasarna och tömt ur all bensin från tanken. Passade även på att ta ur stiften då den vänlige grannen kom över med en hylsa som gick ner i hålet. Stiften såg helt normala ut så det är nog lugnt. Imorgon blir det att fylla i ny soppa och göra ett nytt försök.
man får väll hoppas att det funkar bättre i morgon.

Han inte med det idag då jag såg att det var platt däck på bilen :huvet så nu åkte sommardäcken på.

Du kan också kolla de små slangarna som går från förgasarna fram till luftintagen, sitter inte de rätt får du inget mottryck i förgasarna och hojen går skit när du åker men går helt normalt när du står still och gasar.

Du kan också kolla de små slangarna som går från förgasarna fram till luftintagen, sitter inte de rätt får du inget mottryck i förgasarna och hojen går skit när du åker men går helt normalt när du står still och gasar.

Det där kan nog vara värt att kika på. Har iofs inte haft bort underdelen på luftburken innan problemet uppdagades men det är ju just så som min hoj beter sig. Tackar

Det där kan nog vara värt att kika på. Har iofs inte haft bort underdelen på luftburken innan problemet uppdagades men det är ju just så som min hoj beter sig. Tackar

Det räcker att någon slang hakat av framme vid luftintaget så får du detta fenomen, jag har haft det själv så jag vet.

Stiften såg helt normala ut så det är nog lugnt. QUOTE]

du kan inte se om stiften är kassa eller inte, om dom nu inte är fysiskt skadade på utsidan.

Har du ju naturligtvis rätt i. Menade att det såg ut som om dom jobbat under normala förhållanden på färgen och mängden med avlagringar osv samt att det var lika på alla stift. Sen kan jag ju naturligtvis inte veta att dom är hela.

Klart att det kan vara fel på stiften med, och att dom skulle gå sönder under vinteruppehållet är väll möjligt men risken är ju större att jag skulle ha lyckats pilla tillbaka något fel eller som nämts soppan dålig. Ska byta soppan ikväll och kontrolera slangarna. Funkar det inte då köper jag nya stift.

Har du ju naturligtvis rätt i. Menade att det såg ut som om dom jobbat under normala förhållanden på färgen och mängden med avlagringar osv samt att det var lika på alla stift. Sen kan jag ju naturligtvis inte veta att dom är hela.

Klart att det kan vara fel på stiften med, och att dom skulle gå sönder under vinteruppehållet är väll möjligt men risken är ju större att jag skulle ha lyckats pilla tillbaka något fel eller som nämts soppan dålig. Ska byta soppan ikväll och kontrolera slangarna. Funkar det inte då köper jag nya stift.

Här har du en sprängskiss på de slangar jag menar. Tror att de sitter i luftintaget under framlyktan. Får absolut inte bli något veck på dessa.
Klicka på air-cleaner så kommer bilden fram.
https://www.kawasakiepc.com/SystemS...Model&cGroupID=&CFID=2645187&CFTOKEN=46550284

Det är de två slangarna som är i underkant på bilden, de går fram till 2st trattliknande rör.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back